De kronieken van Bane – Cassandra Clare

0
83

Omslag De kronieken van Bane

Magnus Chase, de meest glamoureuze heksenmeester die al velen eeuwen ronddwaalt op de aarde, heeft vele mensen, duistere wezens en schaduwjagers geholpen in de loop der tijd. Magnus heeft op de vele plekken gewoond en weet op de één of andere manier telkens weer op de plek terecht te komen waar het spektakel gebeurt. Zijn leven zit vol avonturen, minnaars en grote feesten. In De kronieken van Bane kan je elf korte verhalen over hem lezen.

Een nieuw licht op een van je favoriete personen in de schaduwjagerswereld
Cassandra Clare weet hoe ze een hele franchise opbouwt. Vele lezers zijn groot fan geworden van De kronieken van de Onderwereld en De Helse Creaties, die een fantastische en magische wereld beschrijven over schaduwjagers die het gevecht aangaan met monsters en demonen. Een van de meest bijzondere personages in de boekenseries van Cassandra Clare is toch wel Magnus Bane, de onsterfelijke heksenmeester die de schaduwjagers vaak een duwtje in de goede richting geeft. We weten niet al te veel van deze man, maar in De kronieken van Bane kom je veel meer over zijn achtergrond te weten.

Aangezien Magnus Bane al honderden jaren oud is, heeft hij genoeg meegemaakt. Hij heeft als het ware de hele wereld gezien, met genoeg verschillende wezens een relatie gehad (waaronder mannen, vrouwen en verschillende magische figuren) en heeft dus genoeg te melden. Hij is altijd betrokken bij grote problemen binnen de schaduwjagerswereld, wat je zeker gaat merken tijdens het lezen van deze verhalen. Elk hoofdstuk is een losstaand verhaal en neemt je mee door de tijd. De eerste verhalen dateren van eeuwen terug, terwijl de laatste verhalen vooral gericht zijn op de gebeurtenissen uit de series van Clare.

De Magnus-fans zullen smullen bij elk verhaal en elk stukje nieuwe informatie die ze krijgen over deze heksenmeester!

Genoeg achtergrondinformatie over Magnus, maar een tikkeltje onnodig
Fans van Magnus Bane zullen enthousiast beginnen te lezen in dit boek: er wordt genoeg verteld over Magnus en je ziet ook nog genoeg andere bekende personages voorbij komen. Je leest veel over zijn losbandige relaties, zijn eigenaardige verhouding met de vampier Camille en ook zijn liefde voor Alec. Cassandra Clare weet je met haar wonderbaarlijke schrijfstijl mee te nemen door de tijd naar de meest indrukwekkende plekken van de wereld. Hoewel dit boek een flinke pil is, sleept Clare je met gemak mee door alle verhalen. Hoewel ze genoeg details weet te behandelen over personages, locaties en voorwerpen, weet ze het toch heel vlot te brengen. Je ziet wat voor bijzonder leventje Magnus leidt en hoe flamboyant hij met elke situatie kan omgaan. De Magnus-fans zullen smullen bij elk verhaal en elk stukje nieuwe informatie die ze krijgen over deze heksenmeester!

Aan de andere kant kan dit boek natuurlijk ook bestempeld worden als uitmelkerij. De wereld van de schaduwjagers is zo populair dat Cassandra Clare vrolijk doorschrijft over dit universum, maar een enorme bijdrage aan de toch al rijke hele wereld is het niet echt. Het is fijn om meer over Magnus Chase te lezen, maar het is geen verrijking van je kennis over de wereld van de schaduwjagers. Zie het als een leuke extra waarbij je Magnus door de jaren heen meemaakt.

Vorig artikelInterview met Daniel Polansky
Volgend artikelDe gehoornden – Bianca Mastenbroek