De Kronieken van Avantia 1: De eerste ruiter – Adam Blade

0
183

Omslag De Kronieken van Avantia 1: De eerste ruiter

De 15-jarige Willem was nog maar een kind toen voor zijn ogen zijn vader vermoord werd. De kwaadaardige Derzin viel zijn dorp aan en stak alle huizen in brand. Derzins leger nam Willems moeder mee en liet Willems dorp verwoest achter. Derzin zelf werd gedood door Vuurpos, een vlammenvogel die Willem die dag ontmoette. Op die dag veranderde Willems leven voorgoed: Willem bleek namelijk de Uitverkoren Ruiter van Vuurpos te zijn.

Na die rampzalige dag keerde de rust terug in Willems dorp en Willem groeide op bij zijn oma. Maar nu dreigt er weer gevaar: het dorp wordt opnieuw aangevallen, deze keer door Gor en zijn mannen, en de geschiedenis herhaalt zich. Gor en zijn soldaten zijn op zoek naar het masker van Derzin, dat Willems oma lang geleden in vier stukken heeft gescheurd en verstopt. De drager van dat masker heeft de macht over alle Beesten in Avantia. Het is dus duidelijk dat Gor dat masker nooit te pakken mag krijgen. Maar als Willems oma weigert informatie te geven aan Gor, kost dat haar haar leven. Willem en Vuurpos gaan op pad om het masker te vinden, voordat Gor het vindt. Maar waar heeft Willems oma de stukken verstopt?

Avontuurlijk en fantasievol
De eerste ruiter speelt zich af in Avantia: een prachtige fantasiewereld, die een beetje middeleeuws aandoet. Dankzij de landkaart voorin het boek kun je precies zien waar Willem is en waar hij heen gaat. De wereld van Avantia is heel interessant: op het eerste gezicht lijkt het zich alleen in de geschiedenis af te spelen en lijkt er weinig magie te zijn. Maar dan zijn er nog de Beesten. Uit de proloog blijkt dat er vier Beesten zijn, die samen met hun Uitverkoren Ruiters Avantia moeten redden van de oorlog. Willems Beest is een vlammenvogel, een soort feniks. Vuurpos is ontzettend sterk, maar met zijn tweeën kunnen Willem en Vuurpos Avantia niet redden. Gelukkig ontmoeten ze onderweg Gwen en haar Beest Gulkien, een gevleugelde wolf. Kunnen ze met zijn vieren Gor en zijn leger aan?

Veel geweld
Er wordt veel gevochten in dit eerste deel van De Kronieken van Avantia. Complete dorpen worden uitgemoord, mannen en vrouwen worden neergestoken en kinderen verbranden in het vuur. Eigenlijk valt Willem van het ene gevecht in het andere. Dit is allemaal heel spannend, maar hier moet je wel tegen kunnen. Er vloeit behoorlijk veel bloed en het leger van Gor doet gruwelijke dingen. Sommige dingen zijn misschien zelfs wel een beetje te gruwelijk voor jonge lezers.

Weinig emoties
Omdat er vrij veel aandacht wordt besteed aan de gevechten, blijven de emoties van de personages een beetje achter. Willem maakt ontzettend veel mee, maar eigenlijk krijg je als lezer alleen maar te weten wat er met hem gebeurt en niet wat hij voelt en hoe hij overal mee omgaat. En dat is best jammer, aangezien er nogal wat met Willem gebeurt. Eerst wordt zijn vader vermoord, dan verdwijnt zijn moeder en vervolgens wordt zijn oma ook nog eens gedood. Het is best gek dat Willem daar nauwelijks bij stil staat. Dit was namelijk een goede drijfveer geweest om achter Gor aan te gaan. Ook is het apart dat Willem nauwelijks aan zijn moeder denkt, terwijl hij niet zeker weet of ze dood is. Maar wie weet is dat weer het begin van een nieuw verhaal in deze serie.

Afgezien van de weinige emoties is het gelukkig niet moeilijk om je in te leven in de personages. De eerste ruiter is deels geschreven vanuit het perspectief van Willem en deels vanuit het perspectief van Vuurpos. Dat is erg fijn, want zo leer je ze allebei kennen en wordt de band tussen de twee ook duidelijk. Daarbij is het ook leuk om te weten wat er in Vuurpos’ hoofd rondspookt, aangezien hij zelf niet kan praten.

Mooie tekeningen
Wat meteen opvalt aan De eerste ruiter zijn de prachtige tekeningen aan het begin van elk hoofdstuk. Ze zijn mooi, gedetailleerd en soms zelfs een beetje eng. Het is zo in elk geval absoluut niet moeilijk om je al die Beesten voor te stellen. En als het toch nog niet helemaal duidelijk is, dan staat onder de illustratie nog kort even wat het precies voorstelt. De tekeningen zijn een erg mooie aanvulling op het verhaal.

De Kronieken van Avantia 1: De eerste ruiter is een mooi en lekker leesbaar verhaal, dat zich afspeelt in een erg interessante wereld. Het boek zit vol met spannende gevechten, maar daardoor ontbreken de gevoelens van de personages wel een beetje. Gelukkig maken de mooie tekeningen veel goed. Daarbij zijn er nog genoeg losse eindjes om nieuwsgierig te worden naar het tweede deel in deze serie, De verborgen mijnen.

Vorig artikelInterview met Kristin Cashore
Volgend artikelDredd 3D