De Hekser: De Laatste Wens – Andrzej Sapkowski

0
44

Omslag De Hekser: De Laatste Wens

De Poolse schrijver Andrzej Sapkowsky is in eigen land ongekend populair met zijn serie over De Hekser. Ook buiten Polen breidt zijn faam zich langzaam uit, met vertalingen van zijn boeken naar verschillende talen. Wat hier misschien ook aan bijdraagt is het succes van het computerspel dat gebaseerd is op deze boekenreeks: The Witcher.

De Hekser: De Laatste Wens is het eerste vertaalde werk over de hekser Geralt de Rivia. Een hekser is een magiër met bijzondere gaven, die zichzelf voor geld laat inhuren om monsters te doden. Het boek is een bundel van zeven verhalen met een sterk ‘sword and sorcery’-gevoel. Ze bevatten veel heldhaftige actie, humor en spitse dialogen. Daarnaast komen er ook regelmatig verwijzingen terug naar de sprookjes van de gebroeders Grimm. Deze worden op een geheel eigen wijze verweven in het verhaal van Geralt. Het is leuk om deze verwijzingen eruit te vissen, maar in de meeste vertellingen wordt er ook een onderliggend thema aangestipt die dieper graaft dan een standaard sword and sorcery verhaal. Hier komt de kracht van Sapkowsky naar voren, die met luchtige verhalen over de hekser Geralt af en toe een stevig punt weet te maken.

Sapkowsky liet zich voor zijn wereld inspireren door de Slavische mythologie en de monsters die Geralt tegenkomt zijn dan ook monsterlijke wezens als de Lesji, de Striga en uiteraard vampiers. Deze laatste zijn echter niet de gevoelige types zoals we ze tegenkwamen in populaire boeken alsTwilight. Het is verfrissend om eens een boek te hebben dat zijn wortels in de Slavische cultuur heeft en daardoor minder voortborduurt op de al veel vaker gebruikte elfen, dwergen en orks. De boeiende wereld die wordt opengesteld laat tevens zien dat de inspiratie nog lang niet op is en er nog voldoende kan worden toegevoegd.

Stem van gezond verstand
In dit overkoepelende verhaal wordt telkens de aanzet gegeven voor de overige verhalen. Het is de rode lijn die ze met elkaar verbind en tussen de verhalen door een kort moment van rust geeft. Geralt verblijft in een klooster om te genezen van een wond dat hij aan het eind van het eerste verhaal heeft opgelopen. Terwijl hij rust, raakt hij in gesprek met de priesteressen van Melitele. Via deze gesprekken worden de verdere avonturen steeds opgerakeld.
Dit overkoepelende verhaal is vermakelijk, maar niets meer dan een manier om alle losse verhalen nog een klein beetje met elkaar te verbinden. Elk stukje is vaak zo’n 6 tot 8 pagina’s lang en een echt plot heeft het niet.

1. De hekser
Geralt wordt gevraagd om een stad van een striga (een vrouw die door een vloek een monster is geworden) af te helpen. Elke volle maan vreest men hier voor het leven, als het monster zich door de straten begeeft. Het probleem is echter dat deze striga de dochter is van de koning. De koning gelooft dat Geralt de vloek op kan heffen, maar een groepje opportunistische edelen hebben er veel geld voor over om de monsterlijke prinses om het leven te laten brengen.
In “De hekser” wordt de wereld en het personage van Geralt op een uitstekende manier geïntroduceerd. Het wordt duidelijk waar een hekser voor staat en de kwaliteiten van Geralt worden meteen op de proef gesteld. Verder is het niet een heel bijzonder verhaal. Wel een goed verhaal om mee te beginnen, vanaf nu weet je wat je kunt verwachten van Geralts personage.

2. Een kiem van waarheid
In “Een Kiem van Waarheid” komt Geralt op doorreis een tweetal lijken tegen. De doodsoorzaak laat duidelijk zien dat zij geen natuurlijke dood gestorven zijn, en dat er ook geen mens in het spel is geweest. Als Geralt op onderzoek uitgaat komt hij een huis tegen dat door een bijzonder wezen bewoond wordt.
De vreemde ontmoeting tussen Geralt en de vervloekte bewoner, genaamd Nivellen, laat hen beiden zien wat het inhoudt een monster te zijn. De vraag die uiteindelijk gesteld wordt is wat er gebeurt als de monsters die de heksers doden verdwenen zijn en de heksers, die door de gewone burgers ook met een schuin oog worden nagekeken, overblijven.
Dit was een van mijn favoriete verhalen. De vraag wat nou precies een monster maakt werd goed uitgewerkt, zonder al te belerend te zijn. De interactie tussen Geralt en Nivellen blijft spannend, zonder dat er veel actie voor nodig is.

3. Het minste kwaad
Dit verhaal bevat een duidelijke knipoog naar het klassieke sprookje over Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Een bekende van Geralt, de tovenaar Stregobor, vraagt hem om steun. Stregobor hielp namelijk een koningin bij een moordzuchtig plannetje om haar stiefdochter te laten vermoorden door de jachtopziener. De koningin had in een visioen gezien dat zij de oorzaak zou zijn voor de dood van haarzelf en vele anderen. Het plan mislukte en de ontsnapte prinses is nu uit op wraak. Als Geralt ook met haar in contact komt, moet hij een moeilijke keuze maken.
Hier komt een interessant thema naar boven dat in veel heldenverhalen onbesproken blijft. Het grijze gebied van het minste van twee kwaden en de consequenties van die keuze. Alle personages kunnen hun acties legitimeren, het is aan Geralt om te beslissen waar zijn prioriteiten liggen. De spanningen en de vraag waar Geralts loyaliteit ligt blijven voor de lezer voelbaar en het verhaal is tot het einde onvoorspelbaar.

4. Een kwestie van prijs
Wanneer Geralt als gast wordt uitgenodigd op een koninklijk feestmaal vermoedt hij dat hij daar niet slechts als eregast is uitgenodigd. De verwachtingen die men van hem heeft door alle vooroordelen over heksers werken tegen hem, wanneer hem wordt gevraagd een moord te plegen. Wat zich dan tijdens het diner ontvouwt is een opeenvolging van onthullingen, waarin Geralt voortdurend op zijn hoede moet zijn.
Een verwarrend verhaal vol list en bedrog. Hoewel het een leuk idee is, waarbij je een aantal keer verrast wordt, is de uitwerking soms niet helemaal optimaal en soms zelfs een beetje flauw.

5. De rand van de wereld
Hier wordt Ranonkel, een vriend van Geralt voor het eerst geïntroduceerd. Ranonkel en Geralt worden ingezet om een duivel te verjagen, die in de omgeving voor problemen zorgt. Deze heeft een wel heel aparte manier om overlast te veroorzaken en de manier waarop Geralt het aanpakt is al even onconventioneel. Gertalt en Ranonkel komen later in nog heel andere problemen terecht…
Eén van de meer humoristische verhalen. Hoewel de meeste verhalen vooral leunen op dialogen, wordt dat hier nog een beetje verder doorgevoerd. De duivel is een ontzettend grappig personage en het is daarom ook niet erg dat hij wat meer spreektijd krijgt. Erg vermakelijk verhaal, met wederom enkele verrassende plotwendingen.

6. De laatste wens
In dit laatste verhaal komen Geralt en zijn vriend, de bard Ranonkel, in de problemen als zij een Djinn vrijlaten. Ze zoeken hulp bij een plaatselijke tovenares, maar dit brengt hen alleen nog maar meer in de problemen.
Dit verhaal leunt meer op magie dan alle andere verhalen. Dit brengt meteen een heel andere sfeer met zich mee, wat mij wat minder aansprak. Het personage van Geralt krijgt hier wel wat meer uitdieping als hij gevoelens voor de tovenares blijkt te ontwikkelen.

De Laatste Wens is een bijzondere verzameling verhalen over de hekser Geralt, met een leuke mix aan actie, humor en mythologische achtergrond. De verhalen hebben telkens een einde dat je niet helemaal aan zag komen, wat te bewonderen valt. Zoals in elke bundel zijn er enkele verhalen die er bovenuit springen, maar het algemene niveau van de verhalen scoort gewoon een dikke voldoende.

De Hekser: De Laatste Wens

Andrzej Sapkowski | De Vliegende Hollander | 1993
Originele titel: Ostatnie ?yczenie

Geralt de Rivia is een hekser: een geslepen magiër met als enige doel monsters vernietigen die zijn wereld terroriseren. Maar niet alles wat monsterlijk oogt is slecht. En niet elke schoonheid is goed. Maar elk sprookje bevat een kern van waarheid…