De Graces – Laure Eve

0
155

Wanneer River Page samen met haar moeder naar een klein, oud kustplaatsje verhuist, voelt ze zich algauw aangetrokken tot de mysterieuze familie Grace. Iedereen in het dorp zegt dat de Graces heksen zijn, en ook River gelooft dat gerucht maar al te graag. Dus als de mogelijkheid zich voordoet om vriendschap te sluiten met de jongste Grace, Summer, grijpt River die kans met beide handen aan. Al snel wordt ze meegesleurd in een bijzonder, mysterieus leven waarin niets is wat het lijkt.

Maar vriendschap sluiten met de familie Grace is niet gemakkelijk. De hele familie is in geheimen gehuld en het feit dat River als een blok voor Summers broer Fenrin valt, maakt de situatie er niet gemakkelijker op. Maar dan doet River een verbijsterende ontdekking en staat plotseling haar hele leven op zijn kop. De familie Grace blijkt namelijk niet de enige te zijn met geheimen…

Mysterieus, voortkabbelend verhaal
Zoals de flaptekst van dit boek (en mijn samenvatting hierboven) waarschijnlijk al doet vermoeden, is De Graces een erg mysterieus verhaal. Vanaf het eerste hoofdstuk krijg je allerlei geruchten en beweringen voorgeschoteld over de familie Grace, die langzaam maar zeker worden opgehelderd. Dit zorgt ervoor dat er in het hele boek een bijzonder sfeertje hangt: je weet eigenlijk nooit wat er nu precies aan de hand is, wie de waarheid spreekt en wat echt is, en dat zorgt ervoor dat je door wilt blijven lezen. Het triggert je nieuwsgierigheid, want zijn die Graces nou echt heksen, of is het allemaal onzin?

Al met al is het boek De Graces bijna net zo mysterieus als de betoverende familie Grace zelf.

Toch zorgen al die mysteries en geheimen er ook voor dat het verhaal een beetje voortkabbelt. Een heel groot deel van dit boek draait puur om River die vriendschap sluit met Summer en langzaam maar zeker wordt opgenomen in de familie Grace. Er gebeurt eigenlijk vrij weinig, en als er al wat gebeurt, dan blijven die gebeurtenissen vaak nog in nevelen gehuld. Pas als je ruim over de helft van het boek bent, rond pagina 170, komt er ineens spanning in het verhaal. Tot die tijd leest het boek wel lekker weg, maar blijft het allemaal toch wat traag.

Onvoorspelbaar hoofdpersonage
Wat dit boek aan de ene kant erg sterk maakt, maar aan de andere kant het verhaal juist ook wat tegenwerkt, is dat River zelf ook flink wat geheimen blijkt te hebben. Al vanaf het begin weet je niet precies wie ze is, en je komt ook pas heel laat in het boek achter haar ware identiteit. Aan de ene kant zorgt deze onbetrouwbare verteller ervoor dat je je continu blijft afvragen hoe het verhaal nu precies in elkaar steekt, maar tegelijkertijd maakt dit het ook moeilijk om echt met haar mee te leven. Doordat we zo weinig over haar te weten komen, blijft ze een beetje oppervlakkig. Ze komt heel berekenend over en lijkt zich altijd voor te doen als een ander, wat het erg lastig maakt om je met haar te identificeren.

Als Laure Eve er tegen het einde van het boek een flinke plottwist tegenaan gooit, wordt het boek echter een stuk spannender en leer je ook River wat beter kennen. Eindelijk worden alle geheime ontrafeld (of nou ja, bíjna alle geheimen) en kom je erachter wat er echt aan de hand is. Het duurt dus even en als lezer blijf je behoorlijk lang gokken wat er nu precies gaande is, maar op het einde word je wel voor je moeite beloond. En gelukkig is het nou ook weer niet zo’n zware klus om door het eerste deel heen te komen, want Laure Eve heeft een heel fijne, bijna betoverende schrijfstijl. Ze neemt er flink de tijd voor, maar ze weet wel precies hoe ze dat mysterieuze sfeertje en de wereld van River en de Graces tot leven moet wekken.

Al met al is het boek De Graces bijna net zo mysterieus als de betoverende familie Grace zelf. Het duurt erg lang voordat je er als lezer achter komt wat er precies gaande is, en aan de ene kant maakt dat het verhaal wat traag, maar tegelijkertijd blijven al die geheimen en mysteries ook wel boeien. Als het vervolg, Vervloekingen, direct inhaakt op het spannende einde van De Graces, dan kon dat nog wel eens een heel tof boek gaan worden. Het feit dat dit tweede deel verteld wordt vanuit het perspectief van Summer belooft in elk geval één ding: nog veel meer mysteries en geheimen!

De Graces Boek omslag De Graces
De Graces
Laure Eve