BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De Golem en de Djinn – Helene Wecker

De Golem en de Djinn – Helene Wecker

0
48

Omslag De Golem en de Djinn

Als fantasylezer kan ik het altijd wel waarderen als er in een boek iets zeldzamere bovennatuurlijke wezens voorkomen. De golem en de djinn van Helene Wecker is wat dat betreft een voltreffer: dit boek bevat er zelfs twee. Nu zaten er in de Gran Terre-saga van Tais Teng al meer djinns dan de hoofdpersonen lief was, maar behalve daar en in Alladin zijn deze vuurwezens niet zo gebruikelijk. Een golem zie je al helemaal niet vaak. In de Hebreeuwse legende worden ze van een homp klei gemaakt, die door een rabbijn leven wordt ingeblazen. Het resultaat is een handige, sterke dienaar, mits de golem niet zijn humeur verliest en alles om zich heen begint te vernielen…

Een Hebreeuwse golem en een Syrische djinn
Otto Rotfeld is arrogant en onaantrekkelijk, maar niet helemaal onvermogend. Als hij drieëndertig is besluit hij dat hij een vrouw wil: een gehoorzame. Al snel belandt hij bij Yehudah Schaalman, een in ongenade gevallen rabbijn die graag duistere zaakjes afhandelt met behulp van de kabbalistiek. Rotfeld wil dat Schaalman een golem voor hem maakt, eentje die kan doorgaan voor een vrouw.

“Maak haar nieuwsgierig,” zei hij tegen Schaalman. “En intelligent. Ik kan niet tegen een domme vrouw. O,” zei hij, opeens vol inspiratie, “en fatsoenlijk. Niet… frivool. Een keurige dame.”

Schaalman accepteert de uitdaging en creëert Chava. Rotfeld laat haar inpakken voor de overtocht naar Amerika, samen met het magische woord om haar tot leven te wekken en het woord om haar weer te vernietigen.

Intussen heeft zich in New York, in de wijk Little Syria, een Syrische tinnengieter gevestigd. Deze Arbeely heeft al snel een kleine, maar trouwe kring van klanten verzameld. Hij maakt tinnen serviesgoed, potten, pannen en andere nuttige voorwerpen, en repareert ze ook. Op een dag komt Maryam Faddoul naar zijn werkplaats met een koperen oliekan. Of Arbeely de butsen en deuken in het tere metaal kan repareren?

Korte tijd later gaat de tinnengieter aan de slag, maar nog voor hij goed en wel is begonnen gaat er een heftige schok door de werkplaats. Als Arbeely met suizende oren opkrabbelt, ligt er een verwilderde naakte man op zijn vloer. Een woedende man, met een ijzeren band om zijn pols. Arbeely is verbijsterd.

“Meneer,” fluisterde hij, “bent u een djinn?”

Magie in historisch New York
De golem en de djinn blinkt uit door een prachtige historische setting. Het verhaal speelt zich grotendeels af in het New York van 1899: een opbloeiend Amerika, waar elke dag nieuwe emigranten toestromen, maar waar de oude gebruiken en bijgeloven nog niet helemaal door de vooruitgang zijn verdreven. Het boek verenigt verschillende exotische culturen, zoals die van de Syriërs in Little Syria, de Hebreeuwse rabbijnen in hun eigen wijk, en duizenden jaren eerder de bedoeïenen in de Syrische woestijn. Deze elementen maken dat het boek veel wegheeft van een historische roman, met als enige verschil de aanwezigheid van twee bovennatuurlijke hoofdpersonen.

De golem en de djinn is een prachtig boek over twee unieke, bovennatuurlijke personages die elk op hun eigen manier hun weg proberen te vinden in het opbloeiende New York.

Hoewel Chava, de golem, en Ahmad, de djinn, beide een aantal erg bijzondere gaven hebben, zijn ze wat New York betreft net zo onzeker en ontredderd als de andere emigranten. Met veel pijn en moeite proberen ze hun weg te vinden, en bovendien onontdekt te blijven: anders dan hun stadsgenoten hoeven ze niet te eten en te slapen. Chava is immers van klei gemaakt, en Ahmad van vuur. En waar Chava overwegend dienstbaar en nederig is, heeft Ahmad een ongeduldig, wispelturig temperament. Toch maakt Wecker twee overtuigende, elk op hun eigen manier naïeve personages van de twee. Ook de bijpersonages spreken tot de verbeelding. Zo is er bijvoorbeeld ‘ijsco Saleh’, die een bekende arts was, maar na de behandeling van een bezeten bedoeïenenmeisje alleen ongeluk heeft gekend en daarom naar New York is gekomen.

Ondanks de sterke personages en de geloofwaardige, historische setting schiet het verhaal soms uit de bocht. Het boek is met 542 pagina’s vrij dik, waardoor de spanningsboog onvermijdelijk af en toe wat inzakt. Dat komt mede door de niet altijd nodige perspectieven van bijpersonages, die weliswaar fascineren, maar niet altijd evenveel bijdragen aan de voortgang van de plot. Ook wordt uiteindelijk niet elke verhaallijn even mooi afgerond en is het einde zelf zelfs een tikje open. Dat maakt het slot niet helemaal onbevredigend, maar het is niet zo sterk als het wellicht had kunnen zijn. Waar het begin van het boek ontzettend veelbelovend is, sluit het einde daar niet helemaal op aan.

Toch vertelt De golem en de djinn als geheel een vaardig geschreven verhaal, met mooie dialogen en heel bijzondere personages. Wecker heeft er een mooi debuut van gemaakt, en mag gerust nog meer gaan schrijven over golems, djinns of andere historische geschiedenissen.

De golem en de djinn is een prachtig boek over twee unieke, bovennatuurlijke personages die elk op hun eigen manier hun weg proberen te vinden in het opbloeiende New York. Vol exotische culturen, religies en magie is het zowel een mooi fantasyverhaal, als een fraaie historische roman. Toch is Wecker op sommige punten iets te enthousiast te werk gegaan: soms komen er wel erg veel zijlijnen aan bod, die bovendien niet altijd even bevredigend worden afgesloten. Ook het einde is niet zo goed als het had kunnen zijn. Desondanks mag het resultaat er wezen: we zien graag nog meer van Weckers schrijftalent.

[product_page sku=”9789048820016″]

De Golem en de Djinn Boek omslag De Golem en de Djinn
Helene Wecker