Home Boeken Boekrecensies De genadigden – Margaret Owen

De genadigden – Margaret Owen

0
228

Zorg voor je mensen. Dit is de enige regel die Fie en haar team van kraaien heeft. Hoe makkelijk deze regel ook lijkt, in een wereld waar kraaien in de laagste kaste zitten en de bevolking van alle anderen met ze kan doen wat ze willen, is dit niet bepaald makkelijk. Toch kunnen ze zich ook niet verstoppen, want ze hebben één belangrijke taak die boven alles staat. Pestslachtoffers uit hun lijden verlossen en hun laatste eer bewijzen. Hier krijgen ze nauwelijks genoeg voor betaald om te overleven. Maar wanneer op een dag ze opgeroepen worden om de kroonprins en zijn lijfwacht op te halen, verwachten ze goed betaald te krijgen.

Dit blijkt een keerpunt in het leven van Fie te zijn. De kroonprins Jasimir en zijn lijfwacht Tavin hebben hun dood in scène gezet om zichzelf en de toekomst van de kasten te redden. Fie maakt een deal. Ze beschermt de kroonprins, maar alleen als hij belooft wanneer hij de macht heeft, de kraaien te beschermen. Maar wanneer dit tegen de regel druist van de Kraaien, zal Fie een keuze moeten maken. Haar eigen kraaien beschermen, of de toekomst van alle kraaien…

Waarom rustig beginnen als je ook gewoon middenin het verhaal kunt starten?

Dit boek gooit je middenin het verhaal. In veel boeken werkt dit niet, vanwege de essentiële informatie die je mist, maar bij dit boek werkt het perfect. Je krijgt regelmatig wat nieuwe informatie binnen, terwijl je al meteen in een actiegevulde scene zit. Dit boek pakt je meteen vast en laat je niet meer los. Het verhaal zie je vooral vanuit Fie, die eigenlijk nog maar in leer is om baas te worden, maar in een situatie terecht komt, waarin ze die rol al volledig op zich moet nemen. In haar reis om de prins en zijn lijfwacht te beschermen, heeft ze niet alleen te maken met de vaste taken rondom het kraaienbestaan, maar ook haar eigen persoonlijke problemen. Maar hier zit een ontzettend goede balans in, waardoor het verhaal ook realistischer overkomt.

Je zou er haast tanden van gaan verzamelen!

De wereld is erg interessant. De samenleving is opgebouwd in twaalf kasten, waarvan de kraaien overduidelijk gezien worden als het laagste van het laagste. Elke kaste heeft zijn eigen magische kracht, behalve de Kraaien. De Kraaien hebben geen eigen kracht, maar kunnen wel de tanden branden van iemand uit een kaste en de kracht van die persoon oproepen. Dit vond ik zo goed bedacht! Het is tegenwoordig moeilijk om echt nog iets unieks te bedenken, dus het idee van een tand opbranden en de kracht van een ander hieruit te halen, vond ik erg boeiend.

Platte personages zijn niet mijn type

Jasimir en Tavin vond ik daarentegen beide niet heel interessant. Jasimir is een verwend prinsje die altijd maar krijgt wat hij wil en weinig rekening houdt met anderen. Tegen het einde komt hier langzaamaan wel een verandering in, maar Tavin heeft nog wel wat meer diepgang, maar ook hij was regelmatig erg arrogant en ook de onthulling rondom hem op het einde was vanaf de eerste pagina’s al te raden. De romantiek in het verhaal viel tegen omdat het erg uit de lucht kwam vallen en niet heel passievol was. Daarbij was het eindgevecht op momenten cliché. Je ziet al ver van tevoren aankomen wat er gaat komen en waar de plottwist zit. Toch was het einde over het algemeen wel spannend en maakte het me geïnteresseerd naar het tweede deel.

Heb altijd al meer willen weten over dodelijke ziektes!

De pest was wel een onduidelijke factor in dit verhaal. Hoewel ik het een goede manier vond om de kraaien te dwingen naar steden te gaan in plaats van te verstoppen, had ik meer duidelijkheid erover willen hebben. Ergens middenin krijg je te weten waarom bepaalde mensen het krijgen, en dat is dan wel erg interessant, maar deze redenering sloeg niet op alle pest slachtoffers, en daarnaast wordt er nooit iets verteld over hoe de pest ooit ontstaan is. Ik gok en hoop dat dit in het tweede deel wel behandeld wordt.

Dit boek heeft een mooie wereldbouw en een interessant politiek systeem met de kasten. Fie is een heerlijk personage die realistisch overkomt, en de verhaallijn is spannend, waardoor je met veel plezier doorleest. Daarentegen zijn Tavin en Jasimir nog erg platte karakters en zitten er helaas wat standaard scenes in die je al lang ziet aankomen, waardoor de spanning, die in de rest van het verhaal wel zit, op een veel lager pitje staat. Daarentegen is het verhaal over het algemeen zo interessant, dat ik erg benieuwd ben wat er gaat gebeuren in het volgende deel!

De genadigden Boek omslag De genadigden
Margaret Owen
9789463491754