De Fevre Dream – George R.R. Martin

0
223

Omslag De Fevre Dream

Sinds het succes van Het lied van ijs en vuur worden ook George R.R. Martins oude werken weer tevoorschijn gehaald. Eerder kwam Windhaven uit, sci-fi die ontstond in een samenwerking met Lisa Tuttle. In september 2013 is ook De Fevre Dream opnieuw uitgebracht. Oorspronkelijk gepubliceerd in 1982 begeeft Martin zich hier op het gebied van de horror, met een vampierverhaal dat zich afspeelt in de tweede helft van de negentiende eeuw. Slim getimed, want vampierverhalen zijn op dit moment erg populair. Maar heeft fantasy-talent Martin ook genoeg te bieden als het om horror gaat?

De lelijkste man op de Mississippi
Kapitein Abner Marsh is bepaald geen plaatje: hij is ruim één meter tachtig lang en honderdertig kilo zwaar, heeft een platte, ingedeukte neus en talloze wratten op zijn gezicht. Ze noemen hem de lelijkste man op de rivier. Wel was Marsh de trotse eigenaar van de Fevre River Pakketbotenmaatschappij, maar door natuurgeweld en pure pech is zijn vloot gereduceerd tot één schamele stoomboot, de Eli Reynolds.

Het is de winter van 1857 en Marsh staat op de grens van een faillissement. Dan verschijnt de bijzonder bleke Joshua York ten tonele en doet Marsh een aanbod. York wil een eigen rivierstomer waarop hij ongestoord zijn vreemde gang kan gaan, maar heeft zelf niet de benodigde expertise van de wateren en de schepen. Marsh wel, dus na enige aarzeling gaan ze een partnerschap aan. York investeert, Marsh coördineert en het resultaat is een stomer zoals er nog nooit een op de rivier heeft gevaren: de prachtige, pijlsnelle Fevre Dream. Maar waar heeft York zo’n schip eigenlijk voor nodig?

Een verhaal dat stroomt als de rivier
De Fevre Dream is Martins visie op de vampierlegende, zich afspelend in de kleurrijke negentiende eeuw rondom New Orleans. Die setting werkt: de markante personages komen goed tot hun recht en de hete omgeving van de rivier roept enigszins de sfeer op van de boeken van Anne Rice. In die zin is het boek klassiek (Rice’ Interview with the Vampire kwam zo’n zes jaar eerder uit dan Martins Fevre Dream), maar tegelijkertijd is het niet echt traditioneel. De vampiers slapen bijvoorbeeld niet in doodskisten en knoflook helpt geen zier. Martin geeft er een eigen draai aan, maar die is logisch en consistent.

De spanning is daarbij niet slopend, maar het boek leest vlot weg en er zijn genoeg gruwelijke details voor de liefhebber. De spanning zit ‘m niet in plotselinge schrikmomenten, maar in het goed volgehouden, groeiende onbehagen van kapitein Marsh. Even lijkt het verhaal met een sisser te eindigen, maar na een tijdsprong van twintig jaar pakt Martin de plot weer op en maakt hij er een er een afgerond geheel van, met zelfs een stukje melancholie in de epiloog. De beeldende schrijfstijl van Martin geeft het verhaal de juiste vorm.

De Fevre Dream is een terechte heruitgave van George R.R. Martins uitstapje naar het horrorgenre. In het boek geeft hij zijn eigen visie op de vampierlegende, die qua sfeer iets weg heeft van de wereld van Anne Rice. De overtuigende omgeving van de grote negentiende rivierstomers op de Mississippi geeft het boek een meerwaarde, ook in de vorm van de lelijke, wat norse kapitein Abner Marsh. Een aanrader, zelfs voor liefhebbers van Dracula en andere klassieke vampierverhalen.

[product_page sku=”9789024562022″]

De Fevre Dream Boek omslag De Fevre Dream
George R.R. Martin