De Erfenis van het Steen – Silvia Rietdijk

0
79

Omslag De Erfenis van het Steen

In het land van de heilige piramides staat iets belangrijks te gebeuren dat het leven zal raken van mens, tovenaar, elfen en de goden. Hun levens zullen op mysterieuze wijze met elkaar verstrengeld worden. In het middelpunt van alle ontwikkelingen staat de zevenjarige Airyck, een jongen uit de onderste laag van de bevolking, maar zeer belangrijk vanwege zijn uitzonderlijke krachten. Bij meerdere volken zijn er visioenen over hem geweest en zelfs de goden houden zich bezig met de legende over “Een bijzonder mensenkind met ongekende krachten en een grote liefde voor het leven in zijn hart”.

zijn eigen volk, de Unaqk, wil de hogepriester Usear zich zijn gave toe-eigenen. Hij krijgt hierbij hulp van de krijgers vrouw Yricia en de heks Sohibian. Darehk, de kroonprins van het Alysh volk, is er op uit gestuurd om het kind Airyck te stelen. Het volk van Darehk is vervloekt en zal uitsterven. Slechts de gezegende, zoals Airyck genoemd wordt, kan zijn volk redden van de ondergang. Darehk is dan ook vastbesloten en niets zal hem ervan weerhouden om het kind te ontvoeren. Wanneer ook de elfen en de goden zich met de gebeurtenissen gaan bemoeien en er binnen en buiten bondgenootschappen en volken sprake is van verraad, wordt het lot van Airyck en dat van de wereld waarin hij leeft steeds onzekerder.

Meerdere verhaallijnen
De erfenis van het steen volgt diverse verhaallijnen en wordt vanuit meerdere personages verteld. In het eerste deel van het boek maak je als lezer kennis met de wereld waarin het verhaal zich afspeelt en de personages die gevolgd worden. Vanaf het begin wordt al duidelijk dat het een harde wereld is, wanneer er op meedogenloze wijze iemand terecht gesteld wordt. Ook in de rest van het boek komt dit terug in onder andere mensenoffers die aan de goden gebracht worden. Deze scenes zijn bloederig maar worden niet te uitgebreid beschreven. Toch staat het mij persoonlijk tegen en dat verminderde voor mij het leesplezier.

De informatie over de wereld en de volken die er wonen wordt stapsgewijs en op natuurlijke wijze gegeven. Hierdoor duurt het wat langer voordat je als lezer zicht heb op hoe deze wereld in elkaar zit. Het voordeel is echter dat de lezer de tijd krijgt om vertrouwd te worden met de vele personages die voor het verhaal van belang zijn en hun achtergronden. En daar gaat best veel tijd in zitten en vraagt wel wat geduld van de lezer. Er wordt namelijk veel verteld en beschreven maar er gebeurt nog weinig. Er is sprake van meerdere volken, geheimen visioenen, wachters, onderlinge machtsstrijd met het kind Airyck als middelpunt, zonder dat het duidelijk is wat zijn rol zal gaan worden.

Afstandelijk
Een nadeel hierbij is dat het verhaal in het begin wel interesseert is maar toch de aandacht wat moeizaam vast weet te houden. Het taalgebruik is soms breed van stof en leest niet heel vloeiend. De auteur weet heel goed duidelijk te maken wat er gebeurt en wat de personages overkomt. Maar tijdens het lezen komt het boek niet echt tot leven, het blijft wat afstandelijk. De lezer kijkt geïnteresseerd mee maar wordt niet in het verhaal getrokken. De personages weten weinig gevoel op te roepen, niet van meeleven en ook niet van afkeer. In combinatie met het steeds wisselen van perspectief zorgt dit ervoor dat het boek tot zeker de helft gemakkelijk weg te leggen is.

Web van intriges
Toch is het zeker de moeite om verder te lezen want in de loop van het boek ontwikkelt zich meer en meer een web van gebeurtenissen en intriges die met elkaar verband houden en elkaar beïnvloeden. Het verhaal wordt steeds intrigerender. Zeker wanneer plannen elkaar gaan kruisen. Het roept vragen op als “Wie heeft er nu eigenlijk de controle?. Wie heeft er werkelijk goede bedoelingen met Airyck?” en “Blijven de personages op het pad dat ze in de start voor ogen hadden?”. Deze nieuwsgierigheid maakt dat het verhaal vlotter leest en meer de aandacht vast weet

Langzaam ontstaat er ook wat meeleven met het jonge kind dat zoveel te verduren krijgt. Zijn twijfels over de hogepriester die hij altijd vereerd heeft zijn heel aandoenlijk en duidelijk neergezet. Ook Darehk komt meer tot leven als hij voor lastige keuzes komt te staan en hij het vertrouwen van Airyck probeert te winnen. En de elf Tayes zorgt met haar koppige karakter en vlotte opmerkingen niet alleen voor humor maar ook voor onverwachte ontwikkelingen. Voor alle personages is er tegen het einde van het boek een heel nieuw pad met ontwikkelingen open gegaan maar waar dat heen leidt en hoe het afloopt is in dit deel nog niet te lezen.

Een ingewikkeld verhaal met vele lijnen en personages dat veel tijd nodig heeft om uit de verf te komen. Het taalgebruik is wat uitgebreid waardoor het soms wat minder vlot leest. De personages worden duidelijk neergezet maar weten, zeker in het eerste deel, weinig emoties op te roepen. Het web van intriges dat in dit deel opgebouwd is maakt zeker nieuwsgierig naar het vervolg.

[product_page sku=”9789490767891″]

De Erfenis van het Steen Boek omslag De Erfenis van het Steen
Silvia Rietdijk