De Duistere Machten 3: Koningin van Lucht en Duisternis – Cassandra Clare

0
136

De dood van hun zus Livia heeft niet alleen de Blackthorns diep geschokt, maar ook de Kloof komt erdoor op de rand van een burgeroorlog te staan. En dan zijn er ook nog de heksenmeesters die allemaal één voor één ziek worden en langzaam uitgeroeid worden. De Blackthorns worden van elkaar gescheiden: Julian en Emma, die nog steeds worstelen met hun verboden liefde, moeten in Alicante blijven terwijl de rest van de familie terug naar Los Angeles vertrekt. De nieuwe inquisiteur stuurt hen op een levensgevaarlijke missie naar Elf om het Zwarte Boek der Doden terug te halen dat Annabel had gestolen.

Tijdens hun missie komen Julian en Emma meer te weten over enkele duistere geheimen die de wereld op hun kop kunnen zetten. Ze moeten enkel wel snel redding vinden, want de parabataivloek loert om de hoek en de dodelijke krachten die ermee gepaard gaan, dreigen niet alleen henzelf maar ook iedereen om wie ze geven te vernietigen.

Rollercoaster

Na alle boeken die Cassandra Clare heeft geschreven is het wel duidelijk dat ze weet wat ze doet en dat ze haar lezers telkens opnieuw weet vast te kluisteren aan de pagina’s. De kracht van haar verhalen ligt in de enorm sterke en oprechte personages die ze iedere keer weer tot leven weet te wekken en ook een geloofwaardige evolutie laat doormaken. Clare spaart haar personages niet op emotioneel vlak. En dat werkt. Je wordt helemaal meegezogen in het verhaal en leeft mee met elk afzonderlijk personage, en dat zijn er in Koningin van lucht en duisternis best veel.

Met haar krachtige personages en indrukwekkende verhaalopbouw weet Clare de lezer mee te nemen in een rollercoaster waar je niet zomaar uitstapt.

Het verhaal begint meteen nadat Annabel verdwenen is en Livvy in de armen van Julian ligt. De emoties druipen van de pagina’s, de wanhoop en ontkenning, alles zit erin verweven. Toch weet Clare ervoor te zorgen dat iedereen op een individuele manier mag rouwen om de dood van Livvy, en natuurlijk reageert Ty helemaal anders dan de rest van de familie. Julian en Emma willen wel troost bij elkaar zoeken, maar stuiten daarbij telkens tegen de parabataivloek die hen langzaam verteert. Ook Cristina probeert zich staande te houden in de nasleep van Livvy’s dood. Door regelmatig van perspectief te wisselen, zorgt Clare ervoor dat je eenzelfde situatie vanuit verschillende standpunten ziet en toch stokt het verhaal nergens. De afwisseling houdt je precies genoeg vast en geeft het boek, dat toch een behoorlijke kluif is, de nodige vaart en spanning om het helemaal uit te lezen. Geen enkele reden dus om er niet aan te beginnen vanwege de dikte!

Oud en nieuw

Als geen ander weet Cassandra Clare het oude bekende met nieuwe elementen te vermengen tot een imposant geheel. In de vorige delen verdiepte Clare bepaalde aspecten uit de schaduwjagerswereld die eerder nog niet aan bod waren gekomen. In Koningin van lucht en duisternis wordt de geschiedenis van de schaduwjagers zelf verder onthuld en de achtergrond van de parabatai krijgt langzaam meer vorm. Zo creëert Clare een verhaal waarbij de gebeurtenissen niet zomaar een opeenstapeling zijn van momenten, maar dat bestaat uit passages die sterk met elkaar verbonden zijn en al hints geven over de ware toedracht, ook al begrijp je die pas later.

Wat ook leuk is en waar de vorige delen minder naar verwezen, zijn de oude bekenden uit vorige reeksen die hier ook effectief een rol spelen in het verhaal. Het is erg leuk om die personages in dit verhaal terug te zien en te weten te komen hoe zij zich intussen hebben ontwikkeld. Daarvoor werd er enkel naar hen verwezen als personage, maar nu dat ze een actieve rol spelen in het verhaal krijgen we als lezer de kans om hen weer opnieuw te ontdekken. Julian en Emma staan wel nog steeds centraal, maar het is een leuke aanvulling om de rest er weer bij te hebben.

Koningin van lucht en duisternis is het denderende einde van de trilogie De duistere machten van Cassandra Clare. Met haar krachtige personages en indrukwekkende verhaalopbouw weet Clare de lezer mee te nemen in een rollercoaster waar je niet zomaar uitstapt. Het vuistdikke boek mag dan een hele kluif lijken, het verhaal verveelt geen moment en vervolledigt de trilogie met verve. Laat het aantal pagina’s je dus zeker niet afschrikken om in de wereld van de schaduwjagers te duiken!

Koningin van Lucht en Duisternis Boek omslag Koningin van Lucht en Duisternis
De Duistere Machten
Cassandra Clare