BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De donkere kroon – Sarah J. Maas

De donkere kroon – Sarah J. Maas

0
156

Omslag De donkere kroon

Na het winnen van het toernooi is Celaena uitgeroepen tot de nieuwe kampioen van de koning. Als ze had gedacht dat ze nu eindelijk een makkelijk en zorgeloos leven zou hebben, komt ze echter bedrogen uit. De koning geeft Celaena namelijk namen van zijn tegenstanders en het is de bedoeling dat zij ze vermoordt. Celaena is het echter niet eens met de beslissingen van de koning en weet dat hij niets goeds met zijn koninkrijk voorheeft. Om deze reden laat ze de beoogde slachtoffers vluchten terwijl zij hun dood in scène zet. Haar stille opstand is een zware last, want het is iets wat ze niet kan delen met haar vrienden. Dorian Havilliard is de kroonprins en ze zou hem in gevaar brengen als hij wist dat ze zijn vader tegenwerkt. Chaol Westfall is de lijfwacht van de koning en ze wil hem niet dwingen te kiezen tussen haar en de koning. En Nehemia loopt al genoeg gevaar aan het hof als afgevaardigde van een onderdrukt gebied, dus Celaena wil haar positie niet verslechteren…

Hoewel haar beslissingen zwaar op haar schouders wegen, houdt Celaena vol. Tot ze de naam van haar volgende slachtoffer te horen krijgt: Archer Finn. Archer is namelijk een jeugdvriend van haar en ze is vastbesloten eerst uit te vinden wat hij heeft gedaan om op de zwarte lijst van de koning te komen voordat ze bepaalt of ze ook zijn dood in scène zal zetten of hem het leven zal ontnemen. Celaena raakt in een stroomversnelling van mysteries, geheimen en intriges. Zal het haar lukken om zich hier doorheen te slaan?

Serieuzere dreigingen
Wie het eerste deel van de serie, De glazen troon, heeft gelezen, zal weten dat het leven aan het hof van Adarlan niet makkelijk is. Eerder moest Celaena een toernooi zien te overleven waar de concurrentie letterlijk moordend was. Er was toen ook een onzichtbare dreiging die de deelnemers stuk voor stuk vermoordde. Hoewel dit al bloedstollend spannend was, zit Celaena nu in een zo mogelijk nog lastiger parket. Niet alleen volgt ze de orders van de koning niet op, diezelfde koning vertrouwt haar ook geen informatie toe. Het is de bedoeling dat ze zijn orders blindelings opvolgt. Celaena wordt geplaagd door twijfels over wat precies goed en slecht is, probeert iedereen om haar heen te beschermen en haar onderhandelingen met Archer gaan ook nog eens moeizaam.

Een echte aanrader voor iedereen die van fantasy, spanning, actie en een vleugje romantiek houdt, want deze serie zou nog wel eens heel populair kunnen worden.

Personages en plot
De veelvoud aan complicaties die Celaena tegenkomt in haar rol als kampioen van de koning zorgen ervoor dat ze continu gestrest en afgeleid is. Ze is een sterk vrouwelijk personage, en soms lijkt het alsof ze niet menselijk is, maar Maas laat zien dat er een andere, zachtere kant kan zitten aan een sterke vrouw. De problemen die Celaena tegenkomt zorgen ervoor dat we een andere kant van haar leren kennen, en dat maakt haar personage erg geloofwaardig. Ook de andere drie belangrijke personages, Dorian, Chaol en Nehemia, zijn goed uitgewerkt en af en toe krijgen we ook een kijkje in hun hoofd. Het is duidelijk dat hoewel de nadruk op de rol van Celaena ligt, Maas haar andere personages zeker niet verwaarloost.

Wat vooral ook leuk is aan dit vervolg, is dat we kennismaken met verscheidene nieuwe personages, die allemaal een rol spelen in de veranderingen die plaatsvinden in Celaena’s leven aan het koninklijk hof. Hierdoor gebeurt er meer dan genoeg in De donkere kroon, en dat zorgt er weer voor dat het boek op geen enkel moment saai wordt. De problemen in Celaena’s leven zorgen ervoor dat je geboeid blijft, en bovendien gebeuren er allerlei spannende dingen op momenten waarop je het niet verwacht. Dit laatste maakt het beeld van Celaena’s leven een stuk realistischer, omdat niet alle actie tot het einde wordt bewaard. Er is zeker wel een spanningsboog, maar die wordt onderbroken door de ene actiescène na de andere. Lees dit boek dus vooral niet als je bijna geen tijd hebt, want je zult alleen maar willen doorlezen!

In vergelijking met het eerste deel is De donkere kroon nóg spannender en zorgt het boek er daarnaast voor dat we de personages uit De glazen troon wat beter leren kennen. In alle opzichten is het daardoor een waardige opvolger van het eerste boek. Bovendien is het einde open en wordt er gehint naar wat de lezer kan verwachten in het derde boek, wat erg nieuwsgierig maakt naar wat er allemaal nog meer gaat gebeuren met Celaena. Een echte aanrader voor iedereen die van fantasy, spanning, actie en een vleugje romantiek houdt, want deze serie zou nog wel eens heel populair kunnen worden.

[product_page sku=”9789022571118″]

De donkere kroon Boek omslag De donkere kroon
Sarah J. Maas