De Donkere Erfenis van Shannara 1: De Bewakers van Faerie – Terry Brooks

0
202

Omslag De Donkere Erfenis van Shannara 1: De Bewakers van Faerie

Honderd jaar na de tragische gebeurtenissen van de De Hoge Druïde van Shannara-trilogie bezit de druïdenorde van Paranor nog geen schim van zijn vroegere macht en zijn de mensen van de Vier Landen erg wantrouwend geworden tegenover magie en haar gebruikers.  Het verhaal begint als de jonge elfendruïde Aphengloed Elessedil tijdens haar onderzoek in de archieven van de elfen een dagboek tegenkomt van een meisje dat leefde in de tijd van de Faerie, duizenden jaren geleden. Hierin vindt ze aanwijzingen over de vindplaats van de verloren gegane Elfenstenen, een schokkende ontdekking die de huidige balans tussen magie en wetenschap kan beïnvloeden. Alles moet op alles worden gezet om de elfenstenen veilig te stellen…

De Bewakers van Faerie is  het eerste deel van De Donkere Erfenis van Shannara, de voorlaatste trilogie over Shannara. Onlangs kondigde Terry Brooks namelijk aan dat hij na drie alleenstaande Shannara boeken, zal gaan beginnen aan zijn laatste trilogie, dat rond 2016 zal uitkomen. In Nederland lopen we wat dat betreft nog een aantal boeken achter, dus kunnen we nog wel even vooruit. Bovendien is MTV bezig met het ontwikkelen van een tv-serie rondom het verhaal van Het Wenslied van Shannara, dus voorlopig is er nog genoeg te beleven rondom Shannara.

Magie vs Technologie
De laatste twee boeken over Shannara (Dragers van de Zwarte Staf en Maatstaf van de Magie) gebruikte Terry Brooks om zijn apocalyptische wereld die begon in Krachten van het Kwaad duidelijker te koppelen aan zijn epische fantasywereld die we kennen uit De eerste koning van Shannara. Het ineenschuiven van deze twee reeksen heeft Brooks wat mij betreft voortreffelijk gedaan, waardoor de wereld van Shannara een bijzondere diepgang heeft gekregen. Hierdoor werd ook het overkoepelende thema van Brooks meer uitgelicht: de magie versus de wetenschap.

Deze strijd speelt in meer of mindere mate altijd wel een rol in de boeken van Brooks, maar is in De Bewakers van Faerie het hoofdmotief van de druïden om op pad te gaan. De Federatie wint weer aan macht met zijn luchtschepen en wapens en de druïden zijn bang dat de balans ernstig gevaar loopt. Met de macht van de Elfenstenen kan het tij gekeerd worden en de macht van de druïden weer groeien. Naast de verhaallijn van de druïden en hun reisgezellen om de verloren Elfenstenen terug te vinden, volgen we ook de problemen van de druïden die zijn achtergebleven op de burcht Paranor. Het feit dat de burcht zo goed als onbemand achtergelaten wordt, biedt de Eerste Minister van de Federatie namelijk de kans om met zijn leger een poging te doen het in te nemen. Gelukkig kunnen de druïden rekenen op de oude magie die de burcht beschermt. Maar kan het zich ook beschermen tegen de vijanden die zich binnenin bevinden?

Nostalgisch vs Voorspelbaar
Het concept van Brooks’ epische fantasyboeken is al decennialang ongewijzigd. Het gaat ongeveer als volgt: laat je hoofdpersonen (een groep met minstens één lid van de Ohmsford, Leah en/of Elessedil familie) een queeste ondernemen om de wereld van ernstig kwaad te behoeden. Zorg ervoor dat ze onderweg raad krijgen door langs de Hadeshorn te gaan en zorg voor een duidelijke ‘slechte’  tegenstander (het liefst de Federatie), die ze bij elke stap onderweg probeert te dwarsbomen.

Ook in De Bewakers van Faerie kunnen we de onderdelen van dit lijstje een voor een afstrepen. Hierdoor kan je het gevoel bekruipen dat je dit allemaal al eens eerder hebt gelezen en kan een en ander voorspelbaar worden. Het bijzondere aan Brooks is echter dat hij het verhaal zo goed weet op te bouwen, dat je desondanks door wilt blijven lezen. Er zijn genoeg verassingen onderweg om je scherp te houden, waarbij de wereld van Shannara weer mooie nieuwe aanvullingen krijgt. De personages voelen herkenbaar aan en enkele stereotype figuren zijn weer aanwezig, maar er zijn ook genoeg ‘eigen’ personages om een band mee te krijgen. Zo bouwt Brooks rustig verder aan zijn reeks. Doordat hij telkens zoveel tijd tussen zijn trilogieën laat zitten, is het voor nieuwe lezers bovendien mogelijk om overal in te stappen, zonder meteen de draad kwijt te raken. Ervaren lezers kunnen inmiddels putten uit een rijke geschiedenis die het verhaal en de personages toch wat meer diepgang geven.

Bewakers van Faerie breidt de bijzondere wereld van Shannara weer meer uit, maar is duidelijk gegoten in de vaste mal die Brooks vaker gebruikt. Het ligt aan eenieder of dit te voorspelbaar wordt, of dat het toch vooral dat nostalgische gevoel oproept. Bij mij was het een beetje van beide, waardoor ik toch zeker weer benieuwd ben naar het volgende deel.

[product_page sku=”9789022568125″]

De Donkere Erfenis van Shannara 1: De Bewakers van Faerie Boek omslag De Donkere Erfenis van Shannara 1: De Bewakers van Faerie
De Donkere Erfenis van Shannara 1
Terry Brooks
9789022568125
Boekerij
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.