De Demonen – Tobias O. Meissner

0
6

Omslag De Demonen

In een ver verleden stichtte de magiër Orison een rijk, dat hij naar zichzelf vernoemde. Hij verdeelde dit rijk in negen baronieën met elk een baron en barones aan het hoofd en plaatste een koning op de troon om het land te regeren. Daarna verbande hij alle demonen uit het land met een krachtige bezwering en sloot hij ze op in de Demonenpoel. Sindsdien draaide deze langzaam rondjes en het land was lange tijd in vrede.

Dit verandert allemaal wanneer de jonge koning Tenmac III in zijn koninklijke wijsheid besluit dat hij een kijkje wilt nemen bij de demonenpoel. Samen met barones Meridienn, op wiens baronie de poel zich bevindt, begeeft hij zich tot aan de rand van de poel. Als gebaar van goede wil naar de demonen toe gooit hij zijn oorringen in de poel, niet wetende dat deze actie diepgaande gevolgen zal hebben. Twee demonen, Gouwl en Irathindur, weten met behulp van de oorringen namelijk te ontsnappen aan de draaikolk en in de wereld van de mensen terecht te komen. Wanneer zij de lichamen van Koning Tenmac III en barones Meridienn in bezit nemen, gaat het rijk Orison zware tijden tegemoet.

Eerst zijn de demonen vooral aan het genieten van het vrij zijn en weten ze hun demonische innerlijk goed te verbergen. Als echter blijkt dat de levenskracht van het land niet genoeg is om de twee demonen te onderhouden, beginnen de echte problemen voor Orison. Op dat moment wordt het ook ingewikkeld voor de beide demonen, aangezien ze een verdrag hebben gesloten elkaar niet aan te vallen. Dit weerhoudt Irathindur, de demon die het lichaam van de barones heeft overgenomen, er niet van om andere baronieën aan te vallen. Het hele rijk wordt ondergedompeld in een verschrikkelijke oorlog – er zal maar één demon kunnen overwinnen.

Schematisch
Het boek is net zo schematisch opgebouwd als Orison zelf. In negen hoofdstukken wordt het verloop van de oorlog geschetst, waarbij in elk hoofdstuk de beide demonen worden belicht. Een derde deel in elk hoofdstuk volgt Minten Liago, een jongeman die een belangrijke rol in de oorlog speelt en voor het menselijke perspectief moet zorgen. Diezelfde ordelijkheid vind je ook terug in het verhaal en de schrijfstijl van De Demonen. De oorlog wordt langzaam opgebouwd, van een grensconflict tussen twee baronieën tot een grootschalige strijd waarbij ook een andere baron nog een greep doet naar de macht. Alles gebeurt zonder al te veel omwegen en vrij rechttoe rechtaan. Dit wordt beknopt en zonder bloemrijke taal beschreven, wat het verhaal veel vaart geeft.

Hier komt echter ook het zwakke punt van het boek naar boven. Doordat de oorlog zo simpel wordt beschreven en de legers zo achteloos hun veldslagen aangaan, komt er weinig spanning in het verhaal. De personages met wie je mee zou moeten leven, zoals de demonen, zijn tot driekwart van het boek slechts indirect betrokken bij de gevechten, zodat er voor hen geen gevaar is. Ook worden sommige situaties, zoals enkele domme beslissingen van de onderbevelhebber van Irathindur of de karakterontwikkeling van een door de liefde gekwetst personage, in het extreme getrokken. Het brengt de onzinnigheid van oorlog goed naar voren, maar het maakt het verhaal hier en daar ook ongeloofwaardig en zelfs een tikje absurd.

Menselijke demonen en demonische mensen
Een van de belangrijkste elementen in het verhaal is de aard van mensen en demonen. De oorlog die uitbarst laat maar al te duidelijk zien waar de mens toe in staat is in extreme omstandigheden. Bovendien blijken de demonen de karaktertrekken van de personen wiens lichaam ze hebben overgenomen. De goedaardige koning Tenmac III lijkt dus ook na zijn ‘dood’ nog invloed te kunnen hebben op Gouwl. Waar Irathindur letterlijk over lijken gaat om zijn doel te bereiken probeert Gouwl het beste voor ‘zijn’ volk over te hebben. De vraag dient zich hierbij dus aan in hoeverre de demonen en de mensen dan nog verschillen van elkaar. De gruwelen die de mensen elkaar onderling aandoen, doen maar weinig onder voor de dingen die Irathindur op zijn kerfstok heeft. Dit geeft een interessante lading mee aan de plot.

Een ander vraagstuk dat aan de kaak wordt gesteld is de legitimiteit van de macht. Irathindur, die het lichaam van de barones heeft overgenomen roept zich al snel uit tot koningin omdat hij hoopt hiermee meer levenskracht te kunnen putten. Gouwl roept zich daarna uit tot keizer, waarna Irathindur weer een stapje verder gaat en zichzelf tot godin promoveert. Uiteindelijk haalt dit niets uit en kunnen ze vooral rekenen op onverschilligheid van de bevolking. Ook dit wordt zonder fratsen verteld en nergens echt uitgediept, waardoor de achterliggende vraagtekens bij deze titels niet worden uitgewerkt. Het is jammer dat er niet wat dieper wordt ingegaan op deze filosofische bespiegelingen, omdat het nu meer ter kennisgeving wordt aangereikt.

Juist door de lineaire verhaallijn denk je te weten hoe deze oorlog zal aflopen. Hier heeft Meissner echter nog een laatste verrassing achter de hand, waardoor het verhaal opeens een heel andere wending neemt. Dit zet de ontwikkelingen in het boek opeens in een ander voetlicht en gaf mij een veel bevredigender einde dan dat ik had verwacht te krijgen. Hoewel het boek een afgerond einde heeft, laat het wel veel ruimte voor een vervolg, dat ook in september zal verschijnen.

De Demonen leest door het overzichtelijke verhaal en het bondige taalgebruik als een trein en brengt op een zeer vermakelijke manier enkele interessante gedachten naar voren. De schrijver laat het verder aan de lezers over of ze hierover verder willen nadenken, want echt uitdiepen doet hij dit niet. Deze afwisseling van weerspiegelingen over de menselijke ziel en de oorlogsactie is goed voor het verhaal, maar soms voelt het ook aan als een gemiste kans van de schrijver.

De Demonen

Tobias O. Meissner | WB Fantasy | 2008
Originele titel: Die Dämonen

In een ver verleden stichtte de magiër Orison een rijk, dat hij naar zichzelf noemde. Hij zette een koning op de troon, verdeelde het rijk in negen baronieën met elk een baron en een barones aan het hoofd, en verbande alle demonen uit het land naar een diepe poel. Lange tijd heerst er rust in Orison, totdat de zestienjarige koning Tenmac de onbedwingbare behoefte voelt om de demonenpoel eens van dichtbij te bekijken. De twee demonen Gouwl en Irathindur zien hun kans schoon om eindelijk uit de poel te ontsnappen en nemen bezit van koning Tenmac III en barones Meridienn.

De demonen genieten met volle teugen van hun vrijheid. Nieuwsgierig beproeven ze alle aspecten van hun leven als mens, zonder dat iemand merkt dat de koning en de barones zichzelf niet zijn. Maar als blijkt dat er niet voldoende levenskracht in Orison aanwezig is voor twee demonen, ontstaat er een felle machtsstrijd. Het hele rijk wordt ondergedompeld in een verschrikkelijke oorlog – er zal maar één demon kunnen overwinnen.