De Demonen 2: Vrijheid of duisternis – Tobias O. Meissner

0
10

Omslag De Demonen 2: Vrijheid of duisternis

**Pas op, bevat spoilers voor deel 1 **
In het eerste deel van De Demonen ontsnapten twee demonen uit de Demonenpoel, een plek waar alle demonen naar waren verbannen door de beroemde magiër Orison. De twee dompelden heel het koninkrijk, overigens vernoemd naar deze Orison, in oorlog en de mensen wisten ze maar met veel moeite en zelfs enige hulp van een van de twee demonen weer terug te werpen. Tegen het einde van het boek bleek de Demonenpoel slechts een tijdelijke vluchthaven te zijn voor de demonen en bleek Orison zelf ook een demon te zijn. Hij had ‘zijn’ volk daar opgesloten omdat de levenskracht in het land niet voldoende was om de demonen te onderhouden. Na eeuwenlang zijn krachten opgebouwd te hebben in de poel lijkt Orison een oplossing te hebben gevonden en is het tijd om het land nogmaals te overspoelen en de demonen van de vrijheid te laten proeven.

De mensen zijn er uiteraard niet zo blij mee dat hun burchten nu worden verwoest en burgers en soldaten worden verorbert. Onder leiding van koningin Lae vluchten de mensen daarom naar buurland Coldrin, hun eeuwenoude vijand, om hulp te vragen. Maar komen ze hierdoor niet van de regen in de drup terecht? De Coldriners hebben namelijk een geheim waar niemand op had gerekend…

De belangrijkste personages in dit boek zijn de demonen, 121.881 in getal (nadat  219 na het uitbreken meteen door de regen zijn omgekomen) en elk verschillend van gedaante. Het grootste deel van het boek laat Orison zijn legers aanvoeren door Culcah en Orogontorogon, twee demonen met zeer uiteenlopende opvattingen over de strijd. Zij laten zien dat niet alle emoties exclusief voor mensen zijn, hoewel het framework van de gedachten van de demonen heel verschillend is. Dit maakt ze tot interessante personages die binnen hun gedachtegangen toch logische keuzes maken. Tussendoor volgen we af en toe Snidralek, een ietwat sneue demon met een loopneus die zijn plaats in de demonenwereld probeert vast te stellen. Hij zorgt voor zowel de komische als de trieste noot en laat je ook met de demonen meeleven.

Aan menselijke kant volgen we naast de koningin en haar groep vluchtelingen ook de Dochters van Benesand. Dit is een groepje strijdlustige amazones die zich bij Lae hebben aangesloten. Hun geïdealiseerde beeld van oorlog en heldendom wordt naarmate de strijd voortduurt langzaam maar zeker een grote deceptie. Ook Minten Liago komt weer terug in dit boek, de grote held uit het eerste deel. Zijn rol is in dit deel wat kleiner (maar niet minder belangrijk). Geen van deze (hoofd)personages is onvatbaar voor de dood, wat elke situatie toch een bepaalde spanning meegeeft, omdat je favoriete personages elk moment kunnen sterven.

Stijl
Net zoals in deel 1 is Meissner heel systematisch in het vertellen van het verhaal. Dit zie je terug in de hoofdstuknamen (“Nog zevenentwintig tot het einde”), maar ook in de regelmatige tellingen van het overgebleven aantal mensen en demonen. Langzaam verliezen de demonen manschappen aan gevechten met de mensen, maar ook door onderlinge opstootjes, weersomstandigheden en desertie.

Zijn schrijfstijl zelf is ook heel bijzonder, wat door de vertaler uitstekend is overgebracht. De oorlogsperikelen worden op een heel plastische wijze beschreven, waarbij afgerukte ledematen en ingeslagen schedels ontzettend beeldend, maar nooit luguber worden beschreven. Zo lees je over het oppeuzelen van een besuikerd mensenniertje, een delicatesse voor de demonen. Dit wordt expres heel luchtig gehouden, wat het boek bijna een parodie maakt. Dat werkt heel goed om de strijd zonder het onvermijdelijke bloedvergieten te laten verlopen, zonder dat het te zwaar wordt.

Het einde van boek één had een grote twist bewaard, dit tweede boek is wat dat betreft een stuk voorspelbaarder. Dit komt onder andere door de systematische vertelling van Meissner, dat tot het einde op dezelfde voet doorgaat. Toch blijft ook dit deel nog mysteries behouden, want sommige demonen gedragen zich niet volgens het (demonen)boekje. Niet in de laatste plaats Orison zelf, die in eerste instantie niet de Demonenpoel uitkomt en er juist op aan lijkt te sturen dat de demonen zichzelf vergalopperen. Zo blijf je nog een groot deel van het boek twijfelen wat nou precies de beweegredenen en doelen van Orison zijn.  Toch is er op het einde weer een verrassing.

In een bijzondere schrijfstijl worden de gruwelen van de strijd van de demonen tegen de mensen luchtig beschreven. Deze stijl moet je liggen, maar was voor mij een welkome afwisseling ten opzichte van veel boeken die een veel zwaardere toon hebben. Hier en daar werden de gebeurtenissen teveel opgesomd, maar toch bleef de vaart er steeds goed in. Een boek beschreven vanuit de kant van de slechteriken, die desondanks ervoor zorgden dat je meeleefde en een onvermijdelijk einde bracht.

De Demonen 2: Vrijheid of duisternis

Tobias O. Meissner | WB Fantasy | 2010
Originele titel: Die Dämonen 2: Freiheit oder Finsternis

Een gigantisch leger marcheert het mensenrijk Orison binnen. De demonen oefenen een onbeheerste en gewelddadige terreur uit. De mensen leveren dapper weerstand, maar tegen de kracht en onberekenbaarheid van de demonen lijkt geen kruid gewassen.

In deze oorlog gaat het niet langer om het redden van bezit, land of leven: het lot van de mensheid staat op het spel. De koningin van Orison sluit een verbond met het gevreesde Coldrin in het noorden. Uit dat land komen onvermoede krachten, die gevaarlijk zijn maar misschien een keerpunt in de strijd kunnen veroorzaken.

Maar de rijen van de demonen zijn ook niet helemaal gesloten. Onderlinge strijd en intriges tasten hun overmacht van binnenuit aan. Is de demonenkoning werkelijk van plan zijn legioenen voorgoed de vrijheid te geven, of wil hij ze terugjagen naar de duisternis.