De Bieb-bende 7: De Toren van Enigma – Michael Reefs

0
220

Het is weer tijd voor het jaarlijkse schoolkamp. Iets waar de leden van de Bieb-bende andere jaren met plezier naar uit keken. Maar ze maken zich ook zorgen over de taak die hen wacht om weer een Hemelrijder te moeten te bevrijden, vanwege de eeuwenoude strijd waarin ze beland zijn. En terecht, want ook tijdens het kamp krijgen ze geen rust en komen ze voor grote gevaren en uitdagingen te staan. Het is het begin van een zware en heftige tijd waarin ze het onder andere moeten opnemen tegen de vier gevaarlijke elementwezens. En alsof dat nog niet genoeg is dreigt het gevaarlijkste wezen ter wereld te ontwaken en proberen de kwade machten de geest van Melanie over te nemen.

De zoektocht naar antwoorden brengt een deel van de Bieb-bende terug naar Tyriana waar ze de meest vreemde en gevaarlijke wezens tegenkomen. En waar ze in de Toren van Enigma meer leren over de oorsprong van de legende en een aantal antwoorden op hun vragen krijgen. Dit kan helpen in de strijd, maar er is één groot probleem: het is onmogelijk om van het eiland te vertrekken.

Deel 7

De toren van Enigma is (na Middernachtscircus) alweer het zevende boek in de serie rond de Bieb-bende en is met 481 pagina’s een dik boek voor de jonge lezers. Toch zal dat de jonge lezers er niet van weerhouden op met plezier aan dit boek te beginnen. Michael Reefs heeft ondertussen flink veel fans van de serie die heel graag willen weten hoe het nu verder gaat met de avonturen van de Bieb-bende. En de QR codes (waarmee ze op internet meer kunnen lezen over de personages, locaties of de auteur), de ruime lay-out en de korte hoofdstukken zorgen er ook voor dat dit dikke boek prima te behappen valt.

Net als in de andere delen gaat de Bieb-bende weer op zoek naar aanwijzingen op een Hemel-rijder te bevrijden. En zo zijn er ook andere herkenbare elementen die in ieder boek terug komen, zoals de vervelende Joost die hen dwars zit en treitert en het feit dat ze hun ouders niets kunnen vertellen. Gelukkig zijn er wel een aantal andere volwassenen waarop ze kunnen bouwen, en zijn er weer vele raadsels, gevaren en avonturen waar ze mee te maken krijgen.

In dit deel krijgen de kinderen en de lezers een aantal antwoorden op vragen die voortkomen uit de eerdere delen en wordt er één gevecht voor altijd uitgevochten. Zodat er weer volop ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen en een stukje nieuwsgierigheid beantwoord is.

De Toren van Enigma is weer een spannend verhaal vol gevaren, avonturen en raadsels, die af en toe erg eng, spannend en creepy zijn.

Verdriet en angst

De impact van alles wat de kinderen al meegemaakt hebben en wat ze in dit deel te verduren krijgen wordt heel invoelbaar neergezet. Uit hun handelingen, gesprekken en gedachtes is te merken dat moedeloosheid en twijfel toe beginnen te slaan, net als de angst voor wat hen nog te wachten staat. Dit wordt verergert wanneer de kwade machten de geest van Melanie binnendringen. Het gevaar komt nu wel heel dicht bij en het is zielig om te zien hoe ze daar onder lijden. Gelukkig is er ook plaats voor verliefdheid, ware vriendschap en zo nu en dan een grappig moment om de sfeer weer wat vrolijker te maken.

Wat me wel verbaasde is dat er niet meer aandacht was voor de daden die Melanie beging wanneer ze onder controle van de kwade geesten was. Wat ze doet is namelijk behoorlijk heftig en bij haar zelf, haar vrienden en haar tante zag ik daar te weinig innerlijk conflict of twijfels over.

Wederom een boek vol leesplezier

Het is knap hoe het niveau van de boeken hoog blijft en er ieder keer weer een nieuw avontuur neergezet wordt en er verder gewerkt wordt aan een groter verhaal. Ook deze keer is het weer een prima mix van fantasierijke wezens, ingewikkelde raadsels, opmerkelijke avonturen en een hechte vriendengroep. Vooral de vriendengroep blijft de kracht van deze boeken, de kinderen zijn uniek door hun rol in de avonturen en doe hun karakters. In de loop van de serie leer je ze steeds beter kennen en zie je ze ook iets veranderen door wat ze mee maken.

Het is wel veel wat ze in dit boek en in de loop van de serie allemaal meegemaakt hebben en hoeveel mensen (en geesten…) ze hebben leren kennen. Gelukkig blijft het prima te volgen en bij te houden.

De Toren van Enigma is weer een spannend verhaal vol gevaren, avonturen en raadsels, die af en toe erg eng, spannend en creepy zijn. Maar ook een verhaal dat warm, lief en vertederend is en de kracht van ware vriendschap toont.

Met een mix van herkenbare elementen en nieuwe aanvullingen weet het van het begin tot het einde de aandacht vast te houden. Een aantal vragen worden beantwoord in het boek en hiermee een klein deel afgesloten wat mogelijkheden biedt voor nieuwe wendingen. En er zijn voor de lezer nog genoeg lijnen die open staan om reikhalzend naar het volgende deel uit te zien. Zeker ook omdat de personages nog steeds weten te boeien en zich nog steeds ontwikkelen.

De Bieb-bende 7: De Toren van Enigma Boek omslag De Bieb-bende 7: De Toren van Enigma
De Bieb-bende
Michael Reefs
9789492604026
Uitgeverij Stormsteen
Juni 2018
481
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.