De Bieb-bende 4: Schim van het Kwaad – Michael Reefs

0
19

Omslag De Bieb-bende 4: Schim van het Kwaad

De vijf vrienden van de Bieb-bende zijn klaar voor een nieuw avontuur! Het is tijd om de vierde Hemelrijder (Hektor Brown) te gaan bevrijden uit de handen van George Hill, de Man met de Bijl. Hij is woedend dat de Bieb-bende hem al drie keer te slim af is geweest en heeft een sluw plan bedacht om hen te dwarsbomen. George Hill heeft hun familieleden ontvoerd en naar een plek gebracht waar niemand kan komen. Hij stelt de vrienden voor een bijna onmogelijke keuze, want als ze hun familie terug willen zien moeten ze stoppen met hun pogingen om Hektor Brown te redden.

De Bieb-bende heeft al heel wat meegemaakt en heeft ondertussen ervaring met vreemde gebeurtenissen en avonturen, maar wat George Hill nu voor ze in petto heeft maakt ze toch erg bang. Kunnen ze zowel hun familieleden als de vierde Hemelrijder redden? De tijd dringt en ze hebben zoveel te doen… De zoektocht naar hun familie brengt ze op het eiland Tyriana waar ze in de val lopen van George Hill en levensgevaarlijke testen moeten doen. Deze testen vergen het uiterste van de vrienden en ieder lid van de Bieb-bende zal zijn/haar belangrijkste eigenschap moeten gebruiken om te overleven.

Deel vier van twaalfdelige serie
Schim van het kwaad is alweer het vierde deel in de twaalfdelige avonturenserie over de vijf kinderen die iedere maand een hemelrijder moeten redden uit de klauwen van De man met de Bijl. Net als bij de andere delen heeft het boek QR-codes waarmee het verhaal online verder gaat. Naast de code zijn er wat tekeningen en kun je zien wat er online extra te lezen valt. Voor het verhaal maakt het geen verschil, het is een volledig boek dat niet afhankelijk is van wat er online te lezen is. Het zijn gewoon leuke en interessante aanvullingen op het verhaal.

Voor nieuwe lezers die de legende nog niet kennen, en voor trouwe lezers die de legende niet willen missen in het boek, staat de legende van de Hemelrijders in het begin van het boek. In de proloog komt het antwoord op één van de cliffhangers van het einde van deel 3 en horen de vrienden opzienbarende onthullingen. Samen met het feit dat hen weer een avontuur te wachten staat is dit een uitdagende start van Schim van het Kwaad. Een start waarbij op een vlotte manier ook even teruggekeken wordt op wat in de andere delen gebeurd is. Het boek is zo ook voor nieuwe lezers prima te volgen. Het lijkt erop alsof het boek bewust zo geschreven is dat het ook los te lezen is. Personages als klasgenoot/pestkop Joost en die van hun grote vijand Angelique worden min of meer opnieuw voorgesteld. Op zich begrijpelijk en het stoort ook niet heel erg, maar voor de vaste lezers kan dit toch iets minder prettig lezen.

In de loop van het boek zal blijken dat er naast het redden van familieleden en de Hemelruiters nog veel grotere belangen op het spel staan. Iets waarover in de volgende boeken ongetwijfeld meer te lezen zal zijn. Het geeft naast de avonturen en de reddingsacties nog iets om de boeken te blijven lezen. De titel van deel 5 is overigens al bekend en gaat De schatbewaarders heten.

Avonturen, vriendschap en mysteries
Ook deze keer maken de vijf vrienden weer heel veel mee, ze krijgen te maken met nieuwe tegenstanders, levensgevaarlijke testen en eeuwenoude krachten. Maar het is vooral erg spannend omdat hun familieleden verdwenen zijn. De 5 kinderen zijn doodsbang en missen hun familie (zelfs degenen over wie ze regelmatig mopperen) en dit roept veel spanning op. Daarnaast moeten ze op een mysterieus en vreemd eiland testen doen, alleen en zonder hulp van de andere leden van de Bieb-bende, die ze misschien niet zullen overleven. Deze testen zijn spannend en geven een kijk op hun speciale eigenschappen. Maar ze nemen een wat te grote plek in het boek in zodat er minder aandacht en tijd is voor het vinden van aanwijzingen en het vinden van hun familie.

De onderlinge vriendschap is ook in dit deel weer één van de mooiste onderdelen van het verhaal. Deze keer zijn er wat irritaties en spanningen tussen de vrienden die het verhaal extra diepte geven en de spanning nog meer laat oplopen. Gezien de hoeveelheid spanning die het verhaal oproept, niet alleen bij de avonturen maar ook vanwege de angst om de familieleden, hadden er wat mij betreft wel iets meer rustpunten in het verhaal mogen zitten. Gelukkig zorgt Luca met haar droge opmerkingen regelmatig voor een tikje humor.

Hoe de kinderen steeds genoeg aanwijzingen krijgen om verder te gaan, maar te weinig om het makkelijk voor ze te maken is kunstig gedaan. Zo gaan ze stap voor stap naar het volgende punt waarbij de hulp die ze krijgen wel wat vaak precies op het juiste moment aan komt waaien. Door de meeslepende manier van schrijven is dit niet echt een stoorzender maar het valt wel op.

In het boek komt de lezer er langzaam maar zeker achter dat er nog veel meer speelt dan alleen de Hemelrijders en de man met de Bijl. Er blijken nieuwe gevaren en opdrachten in het verschiet te liggen met andere vijanden en bondgenoten. En misschien vinden de kinderen wel antwoorden op de vraag waarom juist zij uitverkozen zijn. Genoeg dus om deel vijf te willen lezen.

Schim van het kwaad is weer een boek vol avonturen over de vijf leden van de Bieb-bende, een serie waar je na het lezen van dit deel zeker nog niet op uitgekeken bent. De spanning loopt hoog op in het boek omdat de vrienden naast hun missie ook nog hun familie moeten redden. De vriendschap tussen de vrienden komt goed naar voren.

De Bieb-bende 4: Schim van het Kwaad

Michael Reefs | Uitgeverij Stormsteen | 2015

Het jaarlijkse Festival van de Zeven Winden betekent een zonnige start van april voor de inwoners van Zuidbaai. De vijf leden van de Bieb-bende vermaken zich met verschillende activiteiten in de Drakenvallei. Maar de rust wordt al snel verstoord als het ene na het andere familielid verdwijnt. De Bieb-bende staat voor een onmogelijke keuze: op zoek gaan naar hun familieleden of de vierde Hemelrijder bevrijden uit het schilderij.

Vorig artikelHartenkoningin – Gena Showalter
Volgend artikelOut There 1: De kristallen sleutel – Manon Spierenburg