De Afgrond 1: Leila, Het Begin – Rolf Österberg

0
63

Omslag De Afgrond 1: Leila, Het Begin

Als de zestienjarige Leila gevangen wordt genomen om als offer te dienen ziet haar toekomst er niet rooskleurig uit. Maar er wacht haar gelukkig een ander lot: Ze wordt gered door haar kat Tess die geen gewone kat blijkt te zijn maar een elfenkat. Tess krijgt hierbij hulp van de rode priesteres die Leila al jaren in het geheim volgt en beschermd. Leila is namelijk ( zonder dat ze dat zelf wist) de nieuwe Hogepriesteres en haar wacht een belangrijke taak. Een oud kwaad is ontwaakt en wil de gehele wereld verwoesten en Leila is de enige die het kan stoppen. Om dat te doen moet ze de speciale gaven gebruiken die ze bezit. Maar Leila heeft geen idee wat voor gaves ze heeft, laat staan hoe ze deze kan gebruiken. Het is van het grootste belang dat Leila naar de Elfenkoningin Dania gaat om deze gaven daarom te ontwikkelen. Ze wordt op haar lange en gevaarlijk tocht begeleid door haar magische kat en de moordenaar Orvan.

Koningin Dania stuurt een groep vertegenwoordigers van de Elfen, Gnomen en Trollen om Leila te vinden en haar te beschermen op haar tocht naar de Elfen. Zij krijgen het echter zwaar te verduren. De godin van het kwaad doet er alles aan om te verhinderen dat deze groep Leila bereikt. Hierbij wordt ze bijgestaan door Suru, de God van het vuur en de profeet Zorc met zijn afschuwwekkende horde Gwargs.

Wanneer ook de Goden en de sneeuwdraken zich steeds meer in de strijd tussen goed en kwaad gaan mengen, wordt het van levensbelang voor alle mensen dat Leila de Elfenkoningin weet te bereiken. Leila, Het begin is het eerste deel van de serie De Afgrond. De titel van het tweede deel zal “Leila, De Chaos” gaan heten

Schrijfstijl
Wat direct opvalt aan het boek zijn de volle pagina’s en het vrij kleine lettertype. Dit leest niet heel prettig. Zeker niet omdat er in het begin veel uitgelegd wordt over de geschiedenis en flink wat personages geïntroduceerd worden. Als lezer moet je echt je aandacht goed erbij houden om in het verhaal te komen.

De start is op zich interessant,maar niet echt pakkend doordat het taalgebruik wat stijf en breedsprakig is. In de loop van het boek wordt er regelmatig herhaald wat al eerder beschreven is of worden bijna dezelfde woorden gebruikt om iets te vertellen. Het verhaal is niet heel verrassend, maar heeft genoeg in zich dat zou kunnen boeien. Door de wat saaie, droge schrijfstijl komt dat er helaas niet uit. Als lezer lukt het niet om de omgeving en de personages te zien en om in het verhaal van Leila te duiken. Wat wel tot de verbeelding spreekt zijn de citaten uit diverse “historische” werken aan het begin van ieder hoofdstuk. Die geven op een prettige manier achtergronden en informatie.

Meerdere verhaallijnen
Het boek bestaat uit meerdere verhaallijnen en wordt vanuit diverse perspectieven verteld. Als eerste is er de opkomst van het kwaad onder leiding van Zorc. Deze verhaallijn geeft de grote dreiging goed weer. Dan heb je Leila die wordt achterna gezeten door mensen die het op haar gave voorzien hebben, waaronder een baron en een zieneres. Orvan, de moordenaar, was één van hen, maar heeft zijn leven nu ten dienste van Leila gelegd.

Op deze manier krijg je als lezer een kijk wat er in deze wereld speelt. En dan is daar nog Valiant, de broer van koningin Dania. Hij heeft de leiding over de groep die Leila moet gaan beschermen. Het is een gezelschap met zeer uiteenlopende karakters wat voor de nodige spanning zorgt. Ze maken van alles mee waardoor dit een eigen verhaal wordt en nog niet echt kruist met het verhaal van Leila. Dat zal in de volgende boeken waarschijnlijk wel gaan gebeuren

Het verhaal van Leila is de belangrijkste verhaallijn. Ze doet een verrassende ontdekking over haar afkomst waardoor haar taak nog gecompliceerder wordt. Leila ontdekt meer over haar gaven en over de profetie die met haar te maken heeft. Er rijzen vragen en twijfels die zeker interessant zijn en waarop hopelijk in de volgende delen antwoorden komen.

Lezen wordt ploeteren
Al met al gebeurt er genoeg, maar lijkt het verhaal van Leila, die op pad is naar de Elfenkoningin, wat voort te kabbelen en onder te sneeuwen. De interesse in het verhaal neemt in de loop van het boek niet toe, maar verandert in frisse tegenzin om verder te lezen. Hoewel de verhaallijnen duidelijk zijn weten ze de aandacht niet vast te houden. Er wordt teveel herhaald en als lezer wordt je niet voldoende nieuwsgierig gemaakt of geprikkeld door de gebeurtenissen zelfs op momenten dat je dat wel zou verwachten. Zelfs de sneeuwdraken die in het verhaal opduiken komen niet helemaal tot hun recht en voegen niet veel aan het verhaal toe.  De actie en de gevechten in het boek lijken erg op elkaar, al is de setting wel steeds verschillend. Het weet gewoon geen beeld of spanning op te roepen. Het lezen wordt ploeteren in plaats van plezier hebben in een boek en dat is echt jammer.

Vlakke personages
De personages in het boek weten in het begin nog niet erg te boeien, maar roepen zeker belangstelling op. In de loop van het verhaal zijn er momenten dat ze verrassen of iets doen dat raakt. Maar het overgrote deel blijven ze vlak en gedragen ze zich vaak onbegrijpelijk.

Laila is bijvoorbeeld erg intelligent en toch mist ze steeds duidelijke hints en aanwijzingen als dat voor het verhaal beter uitkomt. De personages bestaan door wat hen overkomt en wat er over hun verteld wordt. Ze worden niet tot leven gewekt door hun gedachtes of gevoelens.

Het verhaal is op zich interessant, maar weet toch de aandacht niet vast te houden. Het taalgebruik weet weinig sfeer op te roepen en is wat langdradig. De personages zijn veelbelovend in de start, maar blijven helaas vlak en komen niet tot leven.

[product_page sku=”9789491300301″]

De Afgrond 1: Leila, Het Begin Boek omslag De Afgrond 1: Leila, Het Begin
De Afgrond 1