Home Boeken Boekrecensies De Academie is een pakkend mysterie van Astrid Boonstoppel

De Academie is een pakkend mysterie van Astrid Boonstoppel

0
44

De eliteschool van Frédéric en Isabella Recourt heeft elk jaar hooguit vijf meisjes die een jaar lang op het landhuis van de familie Recourt mogen verblijven, terwijl ze onderwijs van hoge kwaliteit krijgen. Ze leren hoe ze zich als vrouw horen te gedragen en hoe ze in elke situatie uit de voeten kunnen, naast een flinke hoeveelheid praktische informatie waardoor ze intelligent overkomen. Nadat je een jaar hebt gestuurd op de Academie, behoor je echt tot de top. Emma is uitgekozen om een van de nieuwe leerlingen te worden, dus ze kijkt erg uit naar haar ontmoeting met Isabelle Recourt en alle bijzondere lessen die ze op de Academie gaat krijgen. Eenmaal op de Academie merkt ze echter dat er meer geheimen zijn dan ze had verwacht, en dat dit jaar een heel bijzondere wending gaat krijgen…

Mysterieus landhuis voor ambitieuze meisjes

De Academie is een verhaal waarin geheimen ervoor zorgen dat er veel spanning oploopt. Emma wilde al jaren toetreden tot de Academie en ze is zo blij dat dit is gelukt, maar ze merkt dat de eisen voor de Academie erg hoog zijn. Ze moet uitblinken in al haar vakken en op persoonlijk vlak enorm groeien, zodat ze later bij de top kan horen. Op de Academie heeft ze het nog vrij zwaar, maar dit is voor haar een droom die uitkomt. Hoe langer ze op de Academie zit, hoe meer ze merkt dat er toch meer op het spel staat dan ze had gedacht. De hoeveelheid geheimen bij het landgoed van de familie Recourt zorgt voor de nodige spanning in het verhaal, waardoor je geboeid blijft en hoopt dat je snel bepaalde geheimen kan ontrafelen.

Naast deze geheimen in het boek, kan je ook onder de indruk raken door het onderwijs dat de meisjes krijgen. Iedereen krijgt een gepersonaliseerd schema waardoor ze de bijzonderste lessen krijgen. Niet alleen de logische vakken zoals talen worden behandeld, maar ook vakken die meer vertellen over machtsverhoudingen, etiquette en manieren van spreken. De meisjes worden getraind om op te groeien tot volwaardige vrouwen die alles aankunnen, wat intrigerend is om over te lezen. Daarbij geeft het boek een perspectief op de wereld dat in eerste instantie erg fantasierijk is, maar aan de andere kant ook zeer realistisch is.

Een bijzonder perspectief dat een andere kant van het verhaal vertelt

De spanningen beginnen vooral bij een bijzonder perspectief waar je weinig over weet. Je leest over Emma en je komt zelfs te weten over de achtergrond van Isabella Recourt, maar daarnaast is er nog iemand die zijn/haar stem laat horen. Hierdoor lopen de rillingen je soms over de rug, want de situatie waarin deze persoon verkeert is zeer luguber. Dit perspectief geeft aan dat er nog veel meer aan de hand is dan je in eerste instantie denkt, hoewel richting het einde het geheim redelijk te voorspellen is.

Daarbij zijn er nog wat kanten van het verhaal waar meer uit gehaald kon worden. Zo is er een romantische verhouding tussen twee personages in het boek, maar naast de romantiek heeft deze weinig toegevoegde waarde voor het verhaal. Daarbij had er wat meer uit het einde gehaald kunnen worden. Het was nu een vrij voorzichtig einde dat ondanks wat problemen soepel verliep. Hier had juist ruimte kunnen zijn voor grote plotwendingen die het verhaal veel meer pit geven. Het verhaal heeft veel potentie, maar weet het niet volledig waar te maken. De keuzes die worden gemaakt hebben weinig risico, waardoor de verrassingen op het einde niet zo schokkend zijn als ze hadden kunnen zijn.

De Academie is een verhaal met een feministisch randje waar ambitieuze jonge lezers veel van kunnen leren. Het is een boek vol macht en een spel dat veel kan bepalen, zelfs de toekomst van de wereld. Het mysterie rondom het landhuis maakt het verhaal erg pakkend en de schrijfstijl van Astrid Boonstoppel is indrukwekkend, maar de ontknoping had veel meer spectaculaire wendingen kunnen krijgen waardoor het verhaal net zo schokkend zou zijn als het debuut van Astrid Boonstoppel, Dit is hoe het ging. Afgezien daarvan is dit boek een spannend verhaal dat een heel andere kant laat zien van de machtigste mensen op de wereld.

De Academie Boek omslag De Academie
Astrid Boonstoppel
9789463491716