De 100: Thuis – Kass Morgan

0
140

Omslag De 100: Thuis

Wells, Clarke en Bellamy behoren tot de honderd jeugdgevangenen die als proefkonijnen vanuit hun ruimteschip naar de aarde zijn gestuurd om erachter te komen of de aarde, na een enorme nucleaire ramp, weer leefbaar is. Nu, enkele weken later, beginnen de honderd jongeren eindelijk een beetje aan het leven op aarde te wennen. Ze hebben geleerd te jagen, zichzelf te beschermen, hutten te bouwen en voor elkaar te zorgen: alles wat nodig is om te overleven in de wildernis. Maar aan dat vreedzame leventje komt algauw een eind als er nog meer transportschepen vanuit de ruimte landen op aarde, met daarin niemand minder dan de verschrikkelijke vicekanselier Rhodes.

Zodra Rhodes voet op aarde zet, neemt hij direct de touwtjes weer in handen. In plaats van de honderd gratie te schenken, zoals beloofd, blijft hij ze zien als een stelletje criminelen, wat het leven er in het kamp niet makkelijker op maakt. Het wordt zelfs zo erg dat Wells, Clarke en Bellamy besluiten te vluchten en onderdak zoeken bij de grote groep aardbewoners die de ramp heeft overleefd. Ook Glass en haar vriendje Luke, die met een van de transportschepen zijn meegekomen, gaan ervandoor, maar dat laat Rhodes niet zomaar gebeuren. Hij is ervan overtuigd dat Bellamy gestraft moet worden voor de moord op kanselier Jaha, zelfs als dat zal leiden tot een oorlog met de aardbewoners…

Meteen vanaf het begin zit de spanning erin, en het verhaal is zo soepel en vlot geschreven dat het niet moeilijk is om het binnen een paar uurtjes alweer uit te hebben.

Spanning en sensatie
Net zoals de vorige boeken zit Thuis weer vol met actie en avonturen. Meteen vanaf het begin zit de spanning erin, en het verhaal is zo soepel en vlot geschreven dat het niet moeilijk is om het binnen een paar uurtjes alweer uit te hebben. De komst van de transportschepen zorgt voor flink wat spanning onder de honderd. Zullen ze vergeven worden voor hun fouten? Willen de nieuwkomers naar hen luisteren? En hoe zullen ze reageren op het nieuws dat ze niet de enigen zijn op aarde, dat er nog twee groepen mensen op de aarde rondlopen? En dat is nog niet eens hun enige probleem, want één van die twee groepen aardbewoners wordt steeds vijandiger en laat duidelijk merken dat de kolonisten allesbehalve welkom zijn. Zullen de kolonisten de aarde ooit als hun thuis kunnen gaan zien?

Net zoals de vorige twee delen is ook dit deel weer geschreven vanuit vier perspectieven: dat van Glass, Wells, Clarke en Bellamy. Wells, Clarke en Bellamy zaten natuurlijk al een tijdje op de aarde, maar nu komt ook Glass samen met haar vriendje Luke naar beneden. Ook in dit deel heeft Morgan weer erg veel aandacht aan haar personages besteed, en het is daarom ook niet moeilijk om met ze mee te leven. De vier hoofdpersonages hebben gedurende de trilogie stuk voor stuk een ontwikkeling doorgemaakt en zijn echt gegroeid, wat ze heel geloofwaardig maakt. Zelfs de gruwelijke vicekanselier Rhodes komt voor je ogen tot leven, zo erg zelfs dat ik echt een hekel aan hem kreeg, en dat krijgen niet veel auteurs voor elkaar bij mij!

Veel verhaallijnen
Aangezien het verhaal van Thuis wederom vanuit vier verschillende perspectieven is geschreven, zit het boek weer vol met door elkaar lopende verhaallijnen. Zo probeert Bellamy uit handen te blijven van Rhodes en tegelijkertijd voor zijn zusje Octavia te zorgen, verdeelt Wells zijn aandacht tussen het kamp en zijn nieuwe liefde, aardbewoonster Sasha, en gaat Glass er samen met haar vriendje Luke vandoor om samen in de wildernis een nieuw leven op te bouwen. Ook Clarke heeft het druk, want zij is de enige met genoeg medische kennis om voor de gewonden in het kamp te zorgen, terwijl ze eigenlijk niets liever wil dan haar ouders zoeken, die als het goed is ook ergens op aarde rondlopen. Combineer dat met de continue strijd tussen de kolonisten en de twee groepen aardbewoners, en je hebt een superspannend boek dat leest als een trein.

Toch zorgen al die verhaallijnen er ook een beetje voor dat niet alles even goed wordt uitgewerkt. Vooral tegen het einde van het verhaal gaat het allemaal net iets te snel en krijg je algauw het gevoel dat alle problemen wel érg makkelijk worden opgelost. De motieven van de ‘vijandige’ groep aardbewoners blijven daarnaast behoorlijk vaag, en de verhaallijn van Glass en Luke voegt eigenlijk vrij weinig toe aan het verhaal, alsof Morgan niet zo goed meer wist wat ze nu met die verhaallijn aan moest. Persoonlijk vond ik dat best jammer, want dit boek heeft zeker genoeg potentie. Misschien was dit alles toch wat beter tot zijn recht gekomen als het was uitgesmeerd over twee boeken.

Vervolg?
In principe is Thuis een mooie afsluiter van de trilogie. De belangrijkste verhaallijnen worden netjes (maar dus een tikkeltje overhaast) afgerond en het einde is best bevredigend. Toch is er zeker nog ruimte voor een vervolg, want lang niet alle vragen worden in dit laatste deel beantwoord. Zelf ben ik bijvoorbeeld wel erg benieuwd hoe het zit met de rest van de wereld. Zijn daar ook overlevenden? En ook omtrent Clarkes ouders is nog lang niet alles duidelijk. Voor de fans van deze serie is het dan ook fijn om te weten dat Thuis toch niet het allerlaatste boek in de trilogie is, want Morgan heeft begin deze maand laten weten dat er tóch nog een vierde deel gaat verschijnen, genaamd Rebellion!

Al met al is Thuis een mooie afsluiter van een trilogie die toch geen trilogie blijkt te zijn. Het einde komt helaas wat gehaast over en niet alle verhaallijnen zijn even goed uitgewerkt, maar dat neemt niet weg dat dit derde deel wederom een superspannend sciencefictionverhaal is, dat geen moment verveelt en heerlijk wegleest. Daarbij blijven er genoeg vragen en losse eindjes over om nieuwsgierig te maken naar deel 4, dat in december dit jaar in het Engels zal verschijnen!

[product_page sku=”9789020679823″]

De 100: Thuis Boek omslag De 100: Thuis
De 100