Coraline – Neil Gaiman

0
17

Omslag Coraline

Deze maand, februari 2013, is het bijna tien jaar geleden dat de eerste Nederlandse vertaling van Coraline werd uitgebracht. Van dit boek, geschreven door Neil Gaiman, zijn intussen meerdere herdrukken verschenen. Bovendien werd het in 2009 verfilmd en is het nu ook als e-book verkrijgbaar. Alleen een boekrecensie op FantasyWereld ontbreekt nog: het is dus tijd om Coraline ook hier een ereplaatsje te geven!

De veertiende deur
Coraline Jones heeft zomervakantie en is net verhuisd naar een groot huis met een verwilderde tuin. En dat huis is zelfs zo groot, dat het is opgedeeld in vier woningen. Coraline en haar ouders wonen op de eerste etage, met onder hen de bejaarde dames Spink en Forcible. Vroeger waren ze gevierde actrices, maar nu zijn ze vooral oud en rond en hebben ze een heleboel Schotse terriërs. Op de zolderetage, boven Coralines thuis, woont een gekke oude man met een grote snor: hij is bezig een muizencircus te trainen, maar ze hebben helaas nog wat plankenkoorts. De vierde woning, naast het appartement van Coraline en haar ouders, staat nog leeg. Alleen de veertiende deur in huis, die nu uitkomt op een blinde muur van het lege appartement, herinnert nog aan de tijd dat de twee woningen bij elkaar hoorden.

Jammer genoeg heeft alleen Coraline zelf vakantie en haar thuiswerkende ouders niet: ze heeft dus heel wat met hen te stellen. Ze mag geen lichtgevende felgroene handschoenen, haar ouders hebben geen tijd om met haar te praten of te spelen en haar vader kookt bovendien steeds receptenin plaats van normaal avondeten. Totdat Coraline op een dag de veertiende deur openmaakt: ineens ligt daar geen bakstenen muur achter, maar een lange, donkere gang. En daarachter zit een appartement dat er precies zo uitziet als haar eigen huis, maar dan beter. Het eten is er lekkerder, het speelgoed is er leuker en haar bleke andere moeder belooft altijd van Coraline te houden en tijd voor haar te hebben. Alleen klopt er iets niets. De andere moeder heeft knopen als ogen en als Coraline teruggaat naar haar echte thuis, blijkt dat haar ouders zijn gestolen…

Een huiveringwekkend, modern sprookje
Coraline is absoluut een bijzonder boek. De personages zijn treffend en goed uitgewerkt, met in een glansrijke hoofdrol Coraline zelf. Ze is een heerlijk eigenwijs meisje, wat vooral in de dialogen met haar excentrieke huisgenoten duidelijk naar voren komt. Ook de setting is perfect gekozen. Een oud huis met een verwilderde tuin roept al snel associaties van allerlei spookverhalen op, maar dankzij de duidelijk omgeschreven moderne inrichting (zoals de magnetron) en het uitblijven van té klassieke elementen, is het resultaat verfrissend ‘eigen’.

Zoals we gewend zijn van Gaiman is Coraline dan ook moeilijk met andere verhalen te vergelijken: het boek is uitzonderlijk origineel en leest als een modern sprookje, van eenzelfde niveau als Alice in wonderland. De spanning is goed gedoseerd en akelig constant. Coraline moet het niet hebben van de bombastische schrikeffecten, maar van een huiveringwekkende setting, een griezelige ondertoon en een reeks bijzondere personages. De vergane glorie van het huis wordt ook in de bewoners weerspiegeld.

Mijn eigen versie van het boek is bovendien voorzien van een aantal illustraties. De tekenstijl is weliswaar niet helemaal mijn ding, maar de afbeeldingen zelf dragen bij aan de onderhuidse spanning van het verhaal: een goede aanvulling op de toch al zo vloeiende, treffende schrijfstijl van Gaiman.

Met Coraline laat Neil Gaiman zich van zijn beste kant zien. Het boek is spannend, bijzonder origineel en prettig griezelig, waardoor het ook nadat je het uit hebt door je hoofd blijft spoken. De verfilming doet het verhaal jammer genoeg geen recht aan: de subtiele horrorelementen en de bijna stoïcijnse vertelstijl van Gaiman vallen hierin volledig weg. Coraline moet dus in de eerste plaats gelezen worden, niet gekeken. Als boek is het een absolute aanrader, zowel voor kinderen als voor volwassenen!

Coraline

Neil Gaiman | Luitingh-Sijthoff | 2002
Originele titel: Coraline

Coraline Jones is geen meisje dat zich laat afschrikken. Ze reageert moedig, intelligent en zeer vastbesloten op uitdagingen. En die eigenschappen heeft ze hard nodig in dit fantastische verhaal over een huis aan de verkeerde kant van een deur, met valse ouders die knopen als ogen hebben en haar nooit meer willen laten gaan.

Lees het als je durft!