Cixi van Troy: Het geheim van Cixi 1 – Christophe Arleston

0
8

Omslag Cixi van Troy: Het geheim van Cixi 1

Cixi zit aan boord van een handelsschip. Ze is zeeziek en wordt door de bemanning zo goed als genegeerd, wat ze niet echt kan hebben. Zelfs als hun boot wordt aangevallen door een piratenvloot met vrouwelijke piraten die in elk handelsschip wel een goede prooi zien. De vrouwen vinden Cixi en besluiten haar op te nemen en op te leiden tot “zeekoningin”. Een nieuw leven begint voor Cixi, maar is dit wel wat ze wil?

Het zusje
Cixi van Troy – Het geheim van Cixi 1 is wat men van een scenario van Christophe Arleston kan verwachten: humoristisch (soms wat aan de platte kant), spannend en af en toe zelfs een beetje erotisch. Het scenario mag er wezen, maar steekt niet boven andere series, zoals Lanfeust van Troyen Lanfeust van de Sterren, van Arleston uit. Men moet Het geheim van Cixi meer als een spin-off zien dat succes boekt als zusje van de twee grote Lanfeust­-series. Desondanks is de plot degelijk, maar het is voelbaar dat Arleston platgereden paden bewandelt en niet echt met iets nieuws komt.
Arleston gebruikt ook nog steeds dezelfde bouwstenen om de plot op te bouwen. Hierdoor neigt deze – voor de doorgewinterde lezers van zijn boeken – soms naar de ietwat voorspelbare kant.

Cixi, een wisselvallig geval
De serie draagt de naam van diens hoofdpersonage, Cixi: een zeer verleidelijke deerne waarbij de stereotiepe eigenschappen van vrouwen – aldus het cliché – worden vergroot. Soms is het te, waardoor Cixi in een karikatuur lijkt te veranderen. Dit laatste gebeurt vaak in scènes waarin Cixi om de haverklap van emotiestemming wisselt. Het contrast dat hierdoor ontstaat, is in enkele gevallen te grotesk wat voor sommige lezers een afstotend effect kan hebben.

Even wennen aan de tekeningen
Wie aan Cixi denkt, kan aan Lanfeust denken. En wie aan Lanfeust denkt, kan aan Lanfeust van Troyen/of Lanfeust van de Sterren denken. Deze twee series werden geïllustreerd door Tarquin. Cixi van Troy echter is volledig getekend door Olivier Vatine. De verandering in tekenstijl is even wennen, maar eenmaal men zich daarover heeft kunnen zetten, kan men weer in zijn geheel genieten van het stripverhaal. De tekeningen zijn “anders” maar van dezelfde kwaliteit als die van Tarquin en ondersteunen Arlestons tekst goed.

Een mooie aanvulling
Cixi van Troy – Het geheim van Cixi 1 is een mooie aanvulling voor de verzamelaar van Arlestons strips. Het begin van deze serie houdt niets nieuws in, maar is goed genoeg voor een klein uurtje tijdvulling. Nieuwelingen kunnen wel beter met een van de Lanfeust-series beginnen, want die zijn prikkelender en origineler dan dit zusje.