Chaos-trilogie 1: Het mes dat niet wijkt – Patrick Ness

0
16

Omslag Chaos-trilogie 1: Het mes dat niet wijkt

Het mes dat niet wijkt speelt zich af rondom Todd, een jongen die binnenkort een man wordt. Hij woont in Prentissdorp, een dorpje waar alleen mannen wonen; alle vrouwen zijn jaren geleden door een ziekte om het leven gekomen. Deze ziekte heeft ervoor gezorgd dat alle mannen voortaan hun gedachten niet meer kunnen achterhouden. Je kunt ze iedereen hardop horen denken en men noemt dit dan ook heel toepasselijk ‘herrie’. Ook dieren denken hardop, iets wat Todd erg stoort aangezien zijn hond Manchee weinig interessants te vertellen heeft. Maar dan vindt Todd opeens stilte. Hij had nooit gedacht dat er ergens rust was en gaat er steeds vaker naar op zoek. Maar hoe houd je iets verborgen voor je dorpsgenoten als iedereen je gedachten kan horen? Wat zal er gebeuren als ze erachter komen?

Het mes dat niet wijkt is het eerste boek van de Chaos-trilogie. Het begint met uitleg over Todd en Prentissdorp. Het dorp wordt neergezet als een armoedig dorpje omringd door moeras. De inwoners zijn over het algemeen botte boeren en het volgen van onderwijs is jaren geleden afgeschaft. Daarbij zijn toen ook alle boeken verbrand, op last van burgemeester Prentiss. Het is dus een afgezonderd en vreemd dorpje. Todd vindt de herrie die het uitstort vervelend en wandelt vaak met Manchee door het moeras. Daar vindt hij de stilte, die hij kostte wat het kost wil bewaren en bewaken tegen alle kwade herrie van zijn dorpsgenoten. Maar dit komt hem duur te staan.

Het verhaal begint niet erg spannend, maar al snel wordt het lastiger om het boek weg te leggen. Het verhaal blijft tot aan het einde toe spannend, maar heeft een frustrerend slot. Hierdoor wil je het enerzijds weggooien, maar anderzijds wil je meteen het vervolg lezen. Die tweestrijd blijft ook lang na het lezen van het boek aanwezig.

Taalgebruik
Het boek is geschikt voor jongeren vanaf vijftien jaar, zowel jongens als meisjes. Het verhaal speelt zich af in de toekomst, op een door mensen gekoloniseerde planeet. Maar waar het verhaal uitblinkt, schiet de schrijfstijl tekort. Het verhaal kan ongelofelijk spannend zijn en is leuk om te lezen. Maar door de schrijfstijl loopt het spaak. Omdat Todd nooit echt onderwijs heeft gevolgd staat de tekst vol spelfouten en vreemde zinsconstructies, wat het leestempo ophoudt en de lezer irriteert. Het taalgebruik went niet en het blijft gedurende het hele boek een constante bron van ergernis. Hiermee doet het afbreuk aan het verhaal en wordt het lastig om ervan te genieten.

Todd is een interessante jongen, die als een typische hillbilly word neergezet. Je kunt hem zo voor je zien in een hemd en tuinbroek, met het geweer op de schouder en een strohalm in de mond. Hij is al bijna een man en hij verheugt zich op de dag dat het echt zo ver is. Hij telt dan ook de dagen af tot zijn verjaardag. Maar het is niet Todd die de show steelt in dit boek. Die glansrol is weggelegd voor zijn praatzieke hond Manchee, die te pas en te onpas domme en heel soms slimme opmerkingen maakt. Het is een trouw beest dat Todd met zijn leven beschermt. Hij wijkt nooit van Todd’s zijde, wat Todd niet altijd even fijn vindt. Als lezer moet je even aan zijn constante gekwebbel wennen, maar al snel mis je ze als Manchee er even niet is. Hij zorgt voor de vrolijke noot als het verhaal te serieus dreigt te worden en tilt hiermee in zijn eentje het verhaal naar een hoger niveau.

Het mes dat niet wijkt is een interessant begin van de trilogie. Het is een origineel verhaal met een leuke opzet en grappige personages. Helaas wordt dit teniet gedaan door de vele (bedoelde) spellingsfouten en kromme zinnen. Dat is een verhaaltechnische keuze, maar ik kwam er niet doorheen. Zo komt het boek er toch bekaaid vanaf. Misschien kunnen andere lezers het wel waarderen?