Breek me – Tahereh Mafi

0
89

Omslag Breek me

Breek me is na Vrees me en Verwoest me (deel 1,5) het tweede deel in de Touching Juliette-trilogie. Het speelt zich ongeveer gelijktijdig af met Verwoest me, maar in plaats van mee te kijken met Warner, is dit boek weer geschreven vanuit het perspectief van Juliette, het meisje wiens aanraking dodelijk is. Samen met Adam en Kenji wist Juliette te ontsnappen uit de basis van Sector 45, waar Warner van Juliette zijn wapen probeerde te maken. Nu is Juliette in Omega Point, een ondergrondse basis waar nog veel meer mensen zoals zij leven. Maar ook deze mensen hebben plannen met haar. Er is een oorlog op komst en ook al wil Juliette niemand pijn doen, ze zal toch moeten kiezen tussen vluchten of vechten. En indien ze voor dat laatste kiest: vechten voor goed of kwaad…?

Voor Juliette zijn deze keuzes helaas niet zo makkelijk als ze lijken. Natuurlijk wil ze vechten tegen Het Herstel, dat de wereld op een gruwelijke manier probeert te redden van de ondergang, maar daarvoor zal ze mensen moeten doden. En dat is nu juist precies wat ze niet wil en nooit heeft gewild. Maar nu de bewoners van Sector 45 nieuwe hoop krijgen door de geruchten over een groepering die in opstand komt tegen Het Herstel, is een oorlog onvermijdelijk en wil Omega Point graag zijn gloednieuwe kracht gebruiken. Juliette zal moeten trainen om te vechten: tegen de soldaten van Sector 45, tegen Het Herstel en tegen Warner, die verschrikkelijke, ijzerharde Warner die zo knap is en Juliette tot in het diepst van haar ziel lijkt te begrijpen.

Keuzes, twijfels en onzekerheden
Het moge duidelijk zijn dat Breek me vooral gaat over de keuzes die Juliette moet maken. Ze is nog steeds het beschadigde meisje uit Vrees me, alleen is haar uitzichtloze situatie veranderd en heeft ze nu plotseling wél een toekomst. Doordat iedereen jarenlang tegen Juliette heeft gezegd dat ze een monster is, heeft ze een enorm minderwaardigheidscomplex opgelopen en dat steekt nogal eens de kop op in dit boek. Ze twijfelt over zichzelf, weigert te accepteren dat haar kracht een gave is in plaats van een vloek en gunt zichzelf niets.

Juliettes gevoelens zijn ontzettend geloofwaardig neergezet. Ze krijgt te maken met dilemma’s die ver van ons bed staan, maar ook met vraagstukken waar iedereen mee te maken heeft. Wie ben ik? Wat is het doel van mijn leven? Wie kan ik vertrouwen? En is er nog hoop? De manier waarop Juliette hiermee omgaat is erg realistisch en zal voor iedereen wel wat herkenningspunten opleveren. Bovendien leert Juliette gedurende het verhaal steeds meer over zichzelf en haar gave, wat haar nog onzekerder, maar tegelijkertijd ook veel sterker maakt.

Al die gevoelens passen perfect bij Juliettes personage. Het zou ongeloofwaardig zijn als ze ineens besloot om zich over haar twijfels en onzekerheid heen te zetten, maar toch wordt haar onzekere gedrag op den duur wel een beetje vermoeiend. Gelukkig maakt ze gedurende het verhaal een enorme ontwikkeling door, die veel belooft voor het vervolg op Breek me. De keuzes die ze moet maken zijn namelijk onvermijdelijk en aan het einde van dit tweede deel komt Juliettes leven plotseling in een stroomversnelling terecht. Nu moet ze zichzelf wel bijeenrapen en de beslissingen nemen die haar leven zullen bepalen.

Adam vs. Warner
Een van die belangrijke beslissingen is natuurlijk de keuze tussen team Adam of team Warner. Waar Juliette in Vrees me nog stapelverliefd werd op Adam en Warner vooral de slechterik leek te zijn, bleek in Verwoest me dat Warner niet alleen maar kwade bedoelingen heeft. Ook hij is een beschadigde jongen: zijn vader heeft hem verwaarloosd en emotioneel mishandeld, en hij is nog steeds helemaal overgeleverd aan de wil van zijn vader. Nu heeft hij iets gevonden waar hij zijn hart voor wil geven: Juliette. En hoe graag je hem als lezer ook wilt haten, net als Juliette val je voor zijn vlagen van kwetsbaarheid, zijn angsten, zijn dromen en zijn verlangens.

Maar Juliette moet kiezen: ze kan niet samenzijn met beide jongens. En hoeveel ze ook van Adam houdt, langzaam maar zeker begint ze toch ook een beetje naar Warner toe te trekken. Zowel Warner als Adam krijgt in Breek me een diepere laag. Terwijl Adam zijn gave beter leert kennen en moet vechten voor zijn relatie met Juliette, doet Warner er alles aan om die relatie in de weg te staan. Hij onthult enkele van zijn geheimen, maar bewaart er nog veel meer, waardoor je net als Juliette alleen maar nieuwsgieriger wordt naar wie hij van binnen echt is.

Prachtige zinnen
Net als Vrees me staat ook Breek me weer vol met juweeltjes van zinnen. Het lijkt alsof Tahereh Mafi over elke zin in deze serie heeft nagedacht en alles een diepere betekenis heeft proberen te geven. Waar Verwoest me Warners gestructureerde gedachten volgde, is Breek me weer wat chaotischer, met herhalingen van bepaalde woorden en zinnen, doorgestreepte stukken en ontbrekende leestekens. De prachtige metaforen en bijzondere woordenkunst zijn de kracht van Juliettes personage. Elke zin voegt iets aan haar persoonlijkheid toe, volgt haar gedachtegang en maakt duidelijk dat Mafi niet zomaar beschrijft wie Juliette is, maar haar helemaal tot leven wekt.

Met Breek me heeft Tahereh Mafi opnieuw een boek geschreven dat je vastgrijpt en niet meer loslaat. Het is niet moeilijk om je te laten betoveren door Mafi’s prachtige woordenkunst en ook al wordt Juliettes onzekere gedrag af en toe een beetje vermoeiend, haar personage en de personages van Adam en Warner zijn erg geloofwaardig. Bovendien maakt het boek ontzettend nieuwsgierig naar nog veel meer keuzes en onthullingen in het laatste deel van de Touching Juliette-trilogie.

Touching Juliette 2: Breek me

Tahereh Mafi | Blossom Books | 2013
Originele titel: Break Me

In dit tweede deel ontdekt Juliette hoe het is om voor het eerst in haar leven vrienden te maken en gewaardeerd te worden voor wie ze is en wat ze kan. Toch blijft ze twijfelen aan de juistheid van de acties van Omega Point, vooral als ze Warner beter leert kennen…

Vorig artikelPitch Black
Volgend artikelBobby Dollar 1: De weg naar de hemel – Tad Williams