BoekenBoekrecensiesBrandon Sanderson doet zijn naam weer eer aan met Sterrenvlucht

Brandon Sanderson doet zijn naam weer eer aan met Sterrenvlucht

-

Sterrenvlucht is het eerste deel in een vierdelige YA sciencefiction serie genaamd Skyward van auteur Brandon Sanderson, beter bekend van zijn epische fantasy series Mistborn en The Stormlight Archive. Brandon Sanderson heeft al eerdere YA series op zijn naam staan maar met Skyward waagt hij zich nu ook aan de scifi.

Sterrenvlucht is tevens ook het allereerste boek dat uitgegeven wordt nieuwe uitgeverij Iceberg Books. Iceberg Books heeft de missie om goede sciencefiction werken weer terug op de Nederlandse markt te krijgen, vertaald en wel. Lees ook ons interview met oprichter Erik Schreuder over hun plannen.

Ik ben enorm fan van Brandon Sanderson’s werken. Ik verslond Elantris, Mistborn, Warbreaker en het eerste deel uit zijn The Stormlight Archive reeks. Toen er aangekondigd werd dat zijn Skyward-serie vertaald ging worden, werd ik meteen enthousiast. Ik ben dan wel niet heel bekend in zowel de YA als sciencefiction maar naar mijn mening is haast alles wat Brandon Sanderson schrijft goud. Ik kon dan ook niet wachten tot het boek binnen kwam. Dankzij Iceberg Books viel Sterrenvlucht dan ook snel op de mat.

Het verhaal

Tachtig jaar geleden stortte een gigantisch ruimteschip vol mensen neer op de planeet Detritus, die is omgeven door een eeuwenoude puinschild. De nakomelingen van deze mensen noemen zich de rebellen en leven in grotten, verspreid over de planeet. Al tachtig jaar woedt er een oorlog tussen de Rebellen en de Krell, een buitenaards ras van buiten het puinschild. De enige verdediging die de rebellen hebben zijn piloten in starfighters. Deze vertrekken bij iedere aanval van hun basis om de mensheid van Detritus te redden van hun ondergang.

Zo’n piloot worden is de droom van Spensa. Spensa is 17 jaar en heeft heel haar leven zichzelf getraind om dit doel te verwezenlijken. Maar het wordt haar moeilijk gemaakt. De mensen van het RVL (Rebellenverdedigingsleger) willen haar namelijk niet laten vliegen. Haar vader was een piloot en is negen jaar geleden tijdens een beslissende strijd gevlucht. Zijn teamleden hebben hem destijds neergeschoten wegens het verbreken van de formatie. Spensa is nu de dochter van een lafaard, iemand die weggehouden wordt van alles binnen hun maatschappij.

Als Spensa de vliegtest wilt afleggen krijgt ze van de hoogste baas van het RVL een andere test voorgeschoteld. Boos en woedend doet ze uiteindelijk alsnog de echte vliegtest, stiekem in haar eentje. Haar uitslag wordt gezien door Cobb, haar vaders oude Wingman. Cobb ziet haar bijna perfecte score en besluit haar, tegen de wil van zijn baas in, aan te nemen voor de vliegschool als cadet. Eenmaal begonnen aan haar opleiding als piloot met tien vluchtgenoten wordt het haar ontzettend zwaar gemaakt. Terwijl de training zijn tol begint te eisen en medestudenten afhaken, ontdekt Spensa een oud model starfighter die wel eens het verschil kan maken in de strijd.

Spanning en spensatie

We volgen Spensa en haar training om piloot te worden. Aan het begin van het verhaal is Spensa een heethoofd met ongelooflijke woede aanvallen. Snel op haar teentjes getrapt en ze doet om de haverklap bloeddorstige uitspraken. Ik heb meerdere keren om deze uitspraken moeten lachten tijdens het lezen. Spensa is een vreemd meisje, doordat ze altijd als een buitenbeentje is beschouwd. De dochter van een lafaard. Brandon Sanderson is ontzettend goed in personages schrijven en dat is ook in Sterrenvlucht goed gelukt. Moeiteloos weet hij een arrogant en kwetsbaar meisje te beschrijven en haar gaandeweg om te toveren tot een jonge vrouw die haar eigen gedrag en denken kan reflecteren.

Het is ontzettend fijn om die omschakeling te zien. Spensa’s gedrag en karakter veranderen op logische wijze. Haar pijn om het verlies van vluchtmaten, de omstandigheden waarin ze moet trainen, alles draagt bij aan haar natuurlijke verandering. Ook worden haar vluchtmaten wat uitgediept. De verschillende personages hebben allemaal hun eigen achtergrond en reden waarom ze piloot willen worden. Waar Spensa deze mensen eerst niet kent, begint ze langzaam binding aan te gaan.

Achtergond

Brandon Sanderson zet een wereld neer die boeiend en mysterieus is. Waarom zijn de mensen hier geland? Wat is hun geschiedenis? Hoewel dit boek vooral ingaat op de geschiedenis van het RVL en waarom dingen zijn zoals ze zijn, leren we via de ontdekking van de mysterieuze Starfighter langzaam dingen over de mensheid voordat deze neerstortte op Detritus. De wereldbouw is zo goed verweven met het verhaal dat het nooit voelt als een infodump, maar gewoon natuurlijk verloopt. De verschillende achtergronden van personages, hun gedachten en hun plaats in Detritus is interessant en doet je verlangen naar meer.

Ik heb de eerste keer dat ik dit boek opensloeg in één zitting de eerste honderdvijftig bladzijdes gelezen. De combinatie van spanning, Spensa en achtergrond van de wereld en alle personages maakte dat ik wilde doorlezen.

Brandon Sanderson heeft een zoals je hebt kunnen lezen een geweldig boek neergezet. Spensa is een leuk en geloofwaardig personage met een logische en natuurlijke progressie. De wereld is boeiend neergezet en zijn schrijfstijl zorgt ervoor dat er nooit een moment van rust is. Het boek leest zo vlot dat het de definitie van een pageturner genoemd kan worden. Het einde is zo goed dat het je laat uitkijken naar het volgende deel. De luchtgevechten tussen de Starfighters en de Krell zo uitvoerig beschreven dat het als een soort film voor je ogen afspeelt, levensecht.

Het boek is prachtig vormgeven door Iceberg Books die de originele omslag hebben gebruikt en tekeningen in het boek hebben laten zitten van de verschillende Starfighters. Dit boek is een musthave voor fans van het YA én sciencefiction genre. Ik kijk dan ook uit naar het vervolg dat Sterrenzicht gaat heten en ergens dit voorjaar al uit zal komen.

Sterrenvlucht Boek omslag Sterrenvlucht
Skyward 1
Brandon Sanderson