Bone 1: Weg uit Boneville – Jeff Smith

0
22

Omslag Bone 1: Weg uit Boneville

In Weg uit Boneville maken we kennis met de drie neven Fone, Smiley en Phoney Bone. De egoïstische en geldbeluste Phoney is vanwege de zoveelste streek uit het pittoreske Boneville gejaagd en zijn loyale neven gaan met hem mee om hem van meer onheil te behoeden. Al snel verdwalen ze in de woestijn en worden ze door een zwerm sprinkhanen uit elkaar gedreven. Ze komen alle drie in een verscholen vallei terecht waar ze in contact komen met allerlei wonderbaarlijke wezens en interessante mensen. Hun avonturen blijken een rol te gaan spelen in gebeurtenissen waar misschien wel het lot van de wereld vanaf hangt.

Jeff Smith heeft van zijn Bone-serie (negen delen) enkele miljoenen exemplaren verkocht en bovendien meerdere Eisner Awards (belangrijke prijs voor de stripindustrie) gewonnen voor onder andere beste cartoonist en beste serie. Geen wonder dat er dan ook verschillende spinoffs, merchandise en zelfs videospellen van zijn gemaakt.

Weg uit Boneville begint luchtig, met erg grappige personages, spitsvondige dialogen en verrassende gebeurtenissen. Nadat de neven elkaar uit het oog zijn verloren ontdekt de lezer samen met Fone Bone de wonderlijke wereld achter het ravijn waarin hij is terechtgekomen. We komen (ontzettend humoristische) sprekende insecten tegen, aandoenlijk onhandige, maar desondanks gevaarlijke rattenmonsters, en een humeurige draak. Uiteindelijk komt Fone Bone ook mensen tegen in de persoon van de lieflijke Thorn en de daadkrachtige oma Rose. Elk personage heeft een eigen stem (soms zelfs letterlijk door een gekozen accent/vocabulaire) en achtergrond waaruit je merkt dat er bijzonder goed is nagedacht over de wereld en de wezens die erin leven.

Hoewel het nog erg onschuldig en rustig begint, sluipt er echter al snel een dreiging op de achtergrond die steeds voelbaarder wordt. Het verhaal blijft door alle grappige personages en situaties altijd luchtig, maar langzaam krijg je steeds meer tekenen dat er zich een episch verhaal aan het ontvouwen is. De wereld blijkt te worden bedreigd door een duistere kracht die in dit eerste deel nog niet echt naar voren treedt. Deze verschuiving van aandacht van de avonturen van Fone naar een wereldwijd conflict gebeurt vrijwel naadloos en maakt het verhaal waar je door de luchtige humor zo gemakkelijk in bent gestapt opeens vele malen interessanter. Deze schaalvergroting zie je ook terug in de wereld die door de avonturen van Fone en zijn neven steeds verder uitgebreid wordt met nieuwe locaties, wezens en profetieën. Wat dat betreft is Weg uit Boneville ook geen klein boek, met zijn 144 pagina’s valt er meer dan genoeg te vertellen.

Grafisch
Oorspronkelijk is de reeks uitgebracht in zwart en wit, maar later is hij compleet ingekleurd door Steve Hamaker (die daar overigens ook weer enkele Eisner Awards voor heeft gewonnen). Deze Nederlandse uitgave is de ingekleurde versie, die inderdaad prachtig is. De neven Bone zijn witte mannetjes met een enorme neus  en ronde vormen (zie hieronder), getekend met slechts enkele lijnstreken. Desondanks zijn hun gezichtsuitdrukkingen heel goed te lezen en is hun lichaamstaal sprekend. Ook de andere personages die we tegenkomen zijn simpel, maar doeltreffend getekend. Smith maakt in de achtergronden veelal gebruik van grote vlakken, waardoor de personages en hun dialogen meer de aandacht krijgen. Wanneer hij wel details tekent, valt er altijd wel iets meer te ontdekken dan je in eerste oogopslag ziet. De afwisseling tussen bladzijden met veel dialogen en juist meer de actie zonder tekstballonnetjes is prettig.

bone

Weg uit Boneville is een bijzondere graphic novel. De tekenstijl doet een simpel verhaal vermoeden, maar langzaam wordt duidelijk dat hier een episch verhaal uit de doeken wordt gedaan. De humor en de spitsvondigheid van de dialogen zorgen ervoor dat je snel door het verhaal vliegt, terwijl je bovendien steeds benieuwder bent naar wat er komen gaat. Wat dat betreft is het jammer dat het verhaal vrij abrupt stopt, maar gelukkig kun je meteen door met deel twee: De grote koeienrace.

[product_page sku=”9789058853929″]