Boeken van de Zieners 1: De Bastaard – Robin Hobb

0
14

Omslag Boeken van de Zieners 1: De Bastaard

FitzChevalric wordt op zesjarige leeftijd afgeleverd in de Hertenhorst, hoofdburcht van de Zes Hertogdommen. Hij is de bastaardzoon van prins Chevalric en wordt als zodanig ook opgenomen aan het hof. Terwijl hij door zijn koninklijke familie met scheve ogen wordt aangekeken probeert Fitz zijn plek in de wereld te vinden. De oude stalmeester Burrich neemt hem onder zijn hoede, totdat Burrich ontdekt dat Fitz over de gave van De Wijsheid beschikt, het vermogen in de geest van een dier te treden.

Wanneer Koning Vlijm hier achter komt krijgt Fitz een speciale opleiding. Hij wordt opgeleid tot sluipmoordenaar in dienst van de koning. Hij leert van zijn meester Chade alles wat er bij het moorden komt kijken, zoals het herkennen en gebruiken van giftige planten en het inbreken zonder opgemerkt te worden. Zijn eerste opdracht is het achterhalen van de loyaliteit van een van de hertogen van het rijk. Bij twijfel zal Fitz zijn pas geleerde beroep moeten aanwenden…

De graphic novel is oorspronkelijk in Frankrijk gemaakt door scenarist Jean-Charles Gaudin en tekenaar Laurent Sieurac. Zij hebben de moeilijke taak op zich genomen om De Boeken van de Zieners-trilogie te vertalen naar het medium van de graphic novel. In dit eerste deel wordt duidelijk hoe ze hierbij te werk gaan. De vele gebeurtenissen uit het boek worden slechts in hoofdlijnen overgenomen en als gevolg daarvan lijkt het verhaal in sprongen vooruit te gaan. Hoewel dit zorgt voor een lekkere vaart in het verhaal mis je toch wat binding met het personage van Fitz. In de boeken is veel meer ruimte ingeruimd voor de karakterontwikkeling van Fitz, die zeker in het boek veel meer moeite heeft zich in zijn rol te schikken.

Toch leest het verhaal lekker weg en is het voor mensen die De Boeken van de Zieners hebben gelezen een feest van herkenning. Voor de mensen die hier het eerst met Hobbs werk te maken hebben kan deze graphic novel echter te grote stappen nemen. Veel achtergrondinformatie over de politieke situatie van de Zes Hertogdommen krijg je bijvoorbeeld niet, terwijl die zouden kunnen helpen een beeld te vormen over het belang van de missie van Fitz.

Waar het boek in ik-vorm is geschreven en je zo heel direct in de huid van Fitz komt te zitten lossen ze dat in de graphic novel heel elegant op door Fitz af en toe in blokken tekst te laten vertellen hoe hij zijn nieuwe leven ervaart. Toch is deze informatie niet voldoende om de interne strubbelingen die Fitz bij zijn nieuwe vak en gave voelt volledig weer te geven.

Graphics
Grafisch ziet deze uitgave er prima verzorgd uit. Vooral de scènes in het donker (’s nachts is nou eenmaal de beste tijd om te leren hoe je een sluipmoordenaar moet zijn) worden erg fraai weergegeven. Je voelt gewoon aan de platen dat er hier snode plannen worden gemaakt en geheime vaardigheden worden aangeleerd. Het kleurgebruik bij de personages en de achtergronden is ontzettend sfeervol. Ondergaande zonnen aan een wolkenloze hemel, flikkerend haardvuur in een donkere kamer, allemaal dragen ze bij aan een karaktervolle uitgave.

Voor bekenden met de trilogie is deze graphic novel een hele prettige nieuwe ervaring van het verhaal. Voor mensen die met deze graphic novel voor het eerst kennis maken met Hobbs Boeken van de Zieners gaat het verhaal misschien net iets te snel en mist het de diepgang die je in het boek wel terug kunt vinden. De fraaie en sfeervolle platen maken dit echter meer dan goed.