Bobby Dollar 1: De weg naar de hemel – Tad Williams

0
8

Omslag Bobby Dollar 1: De weg naar de hemel

Dat we bij een engel niet altijd aan een lieflijk cherubijntje hoeven te denken, bleek al uit de film Michael met John Travolta. Er was maar weinig hemels te noemen aan deze drinkende, ruziemakende aartsengel op aarde, of het moest zijn uitwerking op de vrouwen zijn. Bobby Dollar (engel Doloriel) van Tad Williams, uit de gelijknamige reeks Bobby Dollar, blijkt min of meer in dezelfde categorie te vallen. Gewapend met een Smith & Wesson loopt deze engel als een ware Dirty Harry door de straten van San Judas…

Een hemelse advocaat
Niet dat Bobby een engel der wrake is; die tijd heeft hij achter zich gelaten. Tegenwoordig is hij aangesteld als advocaat om voor het zielenheil van overledenen te pleiten. Als iemand sterft, verschijnen namelijk al snel een hemelse en een helse advocaat ter plaatse, die kort met de ‘goede’ en de ‘slechte’ beschermengel van de persoon in kwestie spreken. Wat volgt is een heuse rechtszaak: een hemelse rechter verschijnt, waarbij de engel-advocaat voor een enkeltje hemel gaat en de duivelse aanklager pleit voor helse verdoemenis. De ziel in kwestie wordt vervolgens veroordeeld tot hemel, hel of een bepaalde periode vagevuur.

Bobby is ondanks zijn ruwe, aardse kantjes goed in zijn werk en heeft menig ziel de hemel in gepraat. Maar op een dag wordt hij gebeld om een sterfgeval van iemand anders over te nemen. Zijn vriend Sam blijkt momenteel onvindbaar, dus wordt gevraagd of Bobby even wil inspringen. Er is echter iets vreemds aan de hand met de zelfmoord van de rijke meneer Walker. Beide beschermengelen zijn present, Bobby is aanwezig en ook de vuige Graasvaak van de ‘oppositie’ laat niet lang op zich wachten. Alleen de ziel van Walker ontbreekt…

Raadsels, troep en actie
Het verdwijnen van een ziel is nog niet eerder voorgekomen, dus zowel in de hemel als in de hel is iedereen in rep en roer. En door een ongelukkig toeval zit Bobby er middenin. Van hogerhand krijgt hij geen antwoorden, dus gaat hij zelf op onderzoek uit. Waar is de vermiste ziel gebleven? Waarom is aanklager Graasvaak kort na dit akkefietje op een bijzonder onprettige wijze aan zijn einde gekomen? Wie heeft een voorchristelijk hellemonster op Bobby afgestuurd? Het verhaal wordt door Bobby zelf verteld, dus als lezer zit je dicht op de spannende situaties en de mysterieuze omstandigheden waarin hij verzeild raakt. Zware achtervolgingen en heftige actie volgen elkaar op, met de nodige rommel en ontploffingen tot gevolg. Ook wat dat betreft is de associatie met Dirty Harry snel gemaakt.

Bobby is als engel met aardse trekjes redelijk sympathiek, al is hij soms wel erg flauw of eigenwijs. Hij is duidelijk een engel ‘van de straat’ en schuwt bijvoorbeeld ook het ijdel in de mond nemen van Gods naam niet (“Jezus!”). Omdat hij echter niet de meest empathische engel is, leer je als lezer vooral iets over Bobby’s eigen achtergrond en twijfels. De andere personages zijn weliswaar kleurrijk en lijken ook een goeddoordachte achtergrond te hebben, maar blijven toch iets meer op de vlakte door de nadruk op Bobby. Wat hij zelf niet weet, blijft ook onbekend voor de lezer. En helaas is vooral ook de intrigerende demon Casimira, de helse ‘gravin van de koude handen’, een groot raadsel voor hem.

De nadruk op Bobby zelf heeft ook grote gevolgen voor de schrijfstijl. In eerder werk van Williams is me zijn stijl niet negatief opgevallen, maar Bobby kleurt het verhaal sterk. Als verteller is hij weliswaar gevat, maar hij valt ook in herhaling en blijft soms lang dralen bij een bepaalde kwestie, met onnodige toelichtingen. Bobby gebruikt daarbij veel metaforen in zijn omschrijvingen, al zijn sommige daarvan juist weer erg grappig. Het meest ergerlijke is echter dat Bobby de lezer direct aanspreekt en je vragen in de mond legt en emoties insinueert: in mijn optiek zelden een goed idee in een boek. De vertelstijl komt daardoor het tempo van het verhaal niet ten goede, wat de in totaal 424 pagina’s soms wat taai maakt. Misschien zijn de talloze actiescènes en achtervolgingen bedoeld om dat te compenseren, maar ook die worden soms een beetje langdradig en té langdurig.

Bobby Dollar 1: de weg naar de hemel van Tad Williams is een goed doordacht, origineel en overtuigend begin van een nieuwe reeks die hemel en hel in een ander licht zet. Hoofdpersoon Bobby Dollar is gevat, gewapend en een soms erg chagrijnige engel. Tel daar een reeks achtervolgingen en met ontploffingen gepaard gaande actiescènes bij op, en de associatie met Dirty Harry is snel gelegd. Een minpunt is dat Bobby zijn verhaal niet altijd even vlot vertelt en hij de andere personages enigszins overschaduwd. Het nogal lijvige boek is spannend, maar door de vertelstijl soms wat taai en langdradig. Het is te hopen dat het tweede deel wat scherper en bondiger wordt geschreven, maar daarop moeten we nog tot 2014 wachten.

Bobby Dollar 1: De weg naar de hemel

Tad Williams | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: The Dirty Streets of Heaven

Bobby Dollar is een engel met een probleem, een groot probleem.
Tot voor kort was hij, als hemelambtenaar, verantwoordelijk voor het leiden van zielen naar hun juiste bestemming, een dodelijk saai klusje. Aan dat luie leventje is nu in één klap een eind gekomen.
Tijdens een van zijn nachtelijke tochten langs de vele stripclubs en coffeeshops die zijn stad rijk is, loopt het overbrengen van een ziel compleet uit de hand. Voor het eerst tijdens zijn carrière raakt Bobby – buiten zijn schuld om – een ziel kwijt. Alle vingers wijzen naar de hel, maar daar wordt elke vorm van betrokkenheid ontkend en de hemelse machthebbers eisen een verklaring van Bobby.
Als reactie neemt Bobby een besluit dat zowel dapper als duivels is: hij verbreekt zijn banden met de hemel – met alle gevolgen van dien – en gaat op onderzoek uit, vastbesloten te ontdekken wie of wat er achter de verdwijning zit. Zijn enige bondgenoot, de sexy demon Casimira, is van de tegenpartij. Toch komen ze met vereende krachten op het spoor van een complot dat tot in de hoogste regionen van de hemel reikt.