Bloedwetten – Sophia Drenth

0
112

Omslag Bloedwetten

Raadsheer Roan Storm heeft genoeg van de gemaakten: de monsters die de bevolking van Stede, zijn geliefde stad, telkens weer in gevaar brengen. Met behulp van zijn nieuwe bloedwet en een publieke executie van één van de gemaakten hoopt hij voor eens en voor altijd een eind te maken aan de gruwelijke bloedroof. Hij zou echter wel eens spijt kunnen krijgen van zijn eigen wet als een groep gemaakten hem ontvoert en hem iets verschrikkelijks aandoet. Ze veroordelen hem tot een leven als gemaakte, waarmee ze Roan verplichten zelf aan de bloedroof deel te nemen…

Gemaakten en bloedpulver
De hoofdpersoon in Bloedwetten, die meestal de Rode Storm genoemd wordt dankzij zijn rode haar, is in het begin een bittere man. De gemaakten hebben zijn vrouw vermoord, en hij wil er alles aan doen om ze uit te roeien. Gemaakten leven door het bloed van anderen, ze ‘roven’ dus bloed, en hebben daarom veel weg van vampiers. Ze zijn ook onsterfelijk en verdragen zonlicht minder goed. Toch hebben ze geen puntige hoektanden, slapen ze niet in dooskisten en ook glinstert hun huid niet in de zon. Sophia Drenth heeft zich duidelijk laten inspireren door eerdere vampierverhalen, maar geeft een creatieve eigen draai aan deze wezens van de nacht.

Wanneer Storm zelf gemaakt wordt, moet hij een oplossing zien te vinden voor de bloedroof waaraan hij weigert deel te nemen. Omdat hij bloed nodig heeft om te overleven, lijkt het bloedpulver van professor Greifswald een uitkomst te bieden. Dit is een soort poeder, gemaakt van Storms eigen bloed, en het kan de gemaakte man in leven houden zonder dat hij zelf slachtoffers hoeft te maken. Helaas hunkert hij nog steeds naar vers bloed, en wanneer het bloedpulver in het drugscircuit van Stede terechtkomt en ook door mensen genuttigd wordt lijkt het einde zoek.

De schrijfstijl van Sophia Drenth is erg mooi, en hoewel het Nederlands licht ouderwets aandoet doet dit geen afbreuk aan de leesbaarheid van het boek. Sterker nog, het voegt naar mijn mening juist iets toe.

Mooi en ouderwets taalgebruik
Bloedwetten speelt zich af in ‘de vrijgevochten Neerlanden van de Stalen Eeuw’. Het taalgebruik van het boek is hieraan aangepast, en ik kreeg bij de omschrijvingen van het dagelijks leven van de personages in Bloedwetten een beetje een Louis Couperus-gevoel. Adellijke families, rijtuigen, ouderwetse kledij… Ik vond het allemaal prachtig. De schrijfstijl van Sophia Drenth is erg mooi, en hoewel het Nederlands licht ouderwets aandoet doet dit geen afbreuk aan de leesbaarheid van het boek. Sterker nog, het voegt naar mijn mening juist iets toe. Bloedwetten leest zeer prettig en je waant je echt in een andere wereld.

Even inkomen
In het begin vond ik Bloedwetten wel een beetje deprimerend. De hoofdpersoon is, zoals ik al zei, erg bitter en er gebeuren alleen maar ellendige dingen met hem. Zijn vrouw is vermoord, de gemaakten ontvoeren en mishandelen hem en zijn eigen wet wordt nu tegen hem gebruikt, waardoor hij eigenlijk zijn bestaansrecht als nieuwe gemaakte meteen verliest. Gelukkig was het een kwestie van ‘even inkomen’, want wanneer Storm zijn vechtlust terugkrijgt en de strijd om het bloedpulver losbarst, werd ik juist ontzettend geboeid door het verhaal.

Bloedwetten is een dikke pil, maar als je eenmaal in het verhaal zit word je meegenomen door de prachtige schrijfstijl van Sophia Drenth. De wereld die de schrijfster gecreëerd heeft is ontzettend rijk, en er blijft genoeg mysterie over om uit te kijken naar een vervolg. Als je op zoek bent naar een boek waarmee je wel even zoet bent en je wilt wanen in ouderwetse sferen, dan is Bloedwetten zeker iets voor jou. Ik ben er in ieder geval aangenaam door verrast.

Bloedwetten Boek omslag Bloedwetten
Sophia Drenth
9789460860720
Eigen beheer
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.