Bloed van Aldych 1: Argadwyn – Femke Dekker

0
23

Omslag Bloed van Aldych 1: Argadwyn

De vijftienjarige Hadewig heeft veel vragen waar ze een antwoord op wil hebben. Wie is bijvoorbeeld haar vader en waarom praat haar moeder nooit over hem? Wat is de reden dat ze van haar moeder beslist niet op mag vallen? Wanneer ze haar moeder met deze vragen confronteert, ontdekt Hadewig dat ze uit een andere wereld komt. In deze wereld behoort ze tot een machtige familie met magische krachten: de Aldych. Uit angst voor de rituelen die haar dochter daar te wachten stonden, was haar moeder jaren geleden gevlucht uit deze wereld.

Voor Hadewig verklaart dit eindelijk waarom ze al jaren worstelt met zichzelf en haar plek in deze wereld. Ze is woest op haar moeder omdat die haar het leven ontnomen heeft dat ze had moeten leiden. Vastbesloten zoekt ze een manier om naar haar eigen wereld terug te gaan. Wanneer dat na veel moeite lukt, ontmoet ze haar familieleden van de Aldych. Haar ware naam blijkt Argadwyn te zijn en ze blijkt voorbestemd te zijn om een sleutelrol te spelen binnen de Aldych. Er wordt veel druk op haar uitgeoefend om de juiste beslissingen te nemen voor haar familie. Deze beslissingen vragen grote offers en kunnen haar zelfs het leven kosten. Als zij dan ook nog eens verliefd wordt op een jongeman die geheimzinnige banden heeft met de Aldych, staat haar wereld helemaal op zijn kop. Hadewig/Argadwyn bevindt zich op een tweesplitsing. Wie is zij? Wie wil ze zijn? En is ze bereid de prijs te aanvaarden die zij en anderen voor haar keuze moeten betalen?

Bloed van Aldych
Argadwyn is het eerste deel uit de serie Bloed van Aldych van Femke Dekker. In het boek maak je kennis met Hadewig, een op het eerste gezicht “gewone tiener”. Als lezer merk je al snel dat Hadewig nooit het gevoel heeft dat ze zichzelf kan zijn. Alleen in de wereld van haar droomwandelingen voelt ze zich thuis. En deze wereld blijkt echt te betstaan. Tijdens het lezen is dan ook goed te begrijpen dat ze geen moeite heeft om te accepteren dat ze uit een andere wereld komt. Aan het begin van het boek weet je net zoveel als Hadewig. Samen met haar ontdek je waar ze vandaan komt en dat ze lid is van een mysterieuze familie. Wanneer ze samen met haar moeder in de wereld Llychfyllyd aankomt verandert dat. Door haar afkomst blijkt ze opeens inzicht en kennis over deze wereld en de Aldych te bezitten.

Helaas is het voor de lezer vaak minder duidelijk waardoor deze wereld wat vaag blijft en niet voor je gaat leven. Op de momenten dat deze kennis wel met de lezer gedeeld wordt, gebeurt dit wat abrupt en lijkt de informatie uit het niets te komen. Het zou boeiender en geloofwaardiger zijn geweest om deze kennis langzamerhand te ontdekken. De betekenis van de Aldych en hun rituelen komt hierdoor niet goed uit de verf. Dat is jammer, want het idee is interessant en zeker de moeite waard om over te lezen. Vrij laat in het boek wordt er meer duidelijk over haar gave en wat dat voor Argadwyn betekent. Toch weet het niet helemaal te overtuigen. Dit komt onder andere naar voren als ze aan het eind van het boek een beslissing neemt die wat abrupt over komt.

Koele verhouding
De schrijfstijl is van Femke Dekker is prettig. Het verhaal zorgde er niet meteen voor dat ik werd gedwongen telkens een nieuwe bladzijde om te slaan, maar bleef wel altijd aangenaam om te lezen. Dat het boek je niet meesleept komt waarschijnlijk ook omdat er naast de verhaallijn van Argadwyn geen andere verhaallijnen zijn. De andere personages in het boek blijven hierdoor wat vlak en onuitgewerkt. Dit is een gemiste kans in het boek, omdat ook het personage Hadewig/ Argadwyn hierdoor minder levensecht overkomt. Het was boeiend om over haar te lezen, maar ze wist meestal niet te raken. De koele verhouding  tussen Hadewig/Argadwyn en haar moeder wordt naar mijn idee te weinig verklaard en bleef voor mij onbegrijpelijk, zelfs toen aan het einde van het boek hiervoor een verklaring werd gegeven.

Wat ik wel heel mooi uitgewerkt vind in het boek is de zoektocht van deze jonge vrouw naar wie ze is en wat ze wil. Is ze nu Argadwyn of Hadewig, of iets van beide? De angst voor haar gave en haar toekomst bij de Aldych zijn ook rustig en goed uitgewerkt.

De schrijfstijl van Femke Dekker is prettig, maar niet heel meeslepend. Het idee over de mysterieuze Aldych en hun rituelen is interessant, maar  helaas blijft de uitwerking een beetje op de vlakte. Hadewig/Argadwyn weet begrip op te roepen voor wat ze meemaakt, ze weet de lezer echter weinig te raken of overtuigen. Het is jammer dat er geen andere verhaallijnen zijn en de overige personages wat vlak en onuitgewerkt blijven.

Bloed van Aldych 1: Argadwyn

Femke Dekker | Zilverspoor | 2014