Blind date: Gevaarlijke liefde – Diverse Auteurs

0
53

Omslag Blind date: Gevaarlijke liefde

Verliefd worden op de geest van een vermoorde jongen, vrijwillig een ziekte ondergaan tijdens een lesproject in een perfecte toekomstige wereld, een proefrelatie aangaan met een jongen die wel eens een elf zou kunnen zijn, ontdekken dat jouw ideale jongen een personage uit een boek is en gevangengenomen worden door een hartveroverende Selkie… Het gebeurt allemaal in Gevaarlijke liefde, de vierde verhalenbundel in de Blind date-reeks. Ook dit deel staat weer vol met bovennatuurlijke verhalen, deze keer van Scott Westerfeld (Middernachters-trilogie), Gabrielle Zevin (Het was best een fijn leven), Justine Larbalestier (Leugens), Melissa Marr (Wicked Lovely-reeks) en Laura Faria Stolarz (Nachtmerries zijn blauw).

Van alles wat
Het is wel duidelijk dat het hoofdthema van de Blind date-verhalen liefde is, maar wie denkt dat Gevaarlijke liefde alleen maar zoete zwijmelverhalen bevat, heeft het mis. De vijf verhalen zijn namelijk zo verschillend dat iedereen wel iets leuks tegenkomt, of je nu van onmogelijke liefdes houdt of dol bent op technologische hoogstandjes. Er wordt natuurlijk in elk verhaal wel iemand verliefd – anders zou het boek immers niet bij de titel passen – maar in elk verhaal gebeurt dit op een andere manier: in een andere wereld, binnen andere omstandigheden en zelfs op andere wezens, menselijk of niet. Dit zorgt voor vijf ontzettend verschillende verhalen, die elk hun eigen sfeer hebben en in niets op elkaar lijken.

De liefde is wat de verhalen samenbrengt, wat onder de noemer Dark Romance zou kunnen vallen, maar qua genres verschillen de verhalen zeker wel van elkaar. Zo schreef Laurie Faria Stolarz een typisch spookverhaal in de trant van The Ghost Whisperer, terwijl Scott Westerfelds verhaal zich afspeelt in de toekomst en een dystopie, of misschien zelfs wel een utopie, is. De overige drie verhalen zijn echte liefdesverhalen die zich in onze huidige tijd afspelen, maar terwijl de verhalen van Justine Larbalestier en Melissa Marr meer de fantasy-kant opgaan met hun elfen en Selkies, lijkt het verhaal van Gabrielle Zevin eerder een psychologisch verhaal te worden. Gevaarlijke liefde biedt voor elk wat wils, zolang je maar van wat fantasie en een behoorlijke dosis romantiek houdt.

Hoogtepunt
De verhalen in Gevaarlijke liefde zijn lang niet allemaal even goed en pakkend, maar een echt hoogtepunt van de bundel was voor mij het dystopische verhaal van Scott Westerfeld: Stomme perfecte wereld. Dit verhaal gaat over Kieran en Maria, twee normale tieners op een middelbare school in de toekomst. Er is geen sprake van ziekten, verkoudheidjes, bacteriën of andere ongemakken waar mensen last van kunnen hebben. Voor het vak Schaarste krijgen Kieran, Maria en hun klasgenoten echter de opdracht om twee weken lang het leven van vroeger uit te proberen en een ziekte of andere invaliditeit te ondergaan. De een kiest voor een bacterie die langzaam zijn ogen wegvreet (ze worden immers toch binnenkort vervangen), terwijl de ander ontdekt wat zeeziekte is. Maria besluit te ontdekken hoe de puberteit is en laat haar perfecte hormoonbalans door elkaar schoppen. Kieran zelf besluit iets totaal anders te ondergaan: slaap, een bezigheid die ondertussen nutteloos is geworden.

Scott Westerfeld weet deze dystopische wereld erg geloofwaardig neer te zetten en laat heel mooi zien hoe de personages in het verhaal langzaam veranderen. Was het leven van vroeger wel zo slecht? Was zoiets als slaap en dromen niet juist ontzettend mooi? En hoe zit het met die puberteit? Was die alleen maar lastig, of zaten er ook voordelen aan? Langzaam maar zeker ontdekken Kieran en Maria steeds meer over zichzelf en het leven van vroeger (dat voor ons nog heel alledaags is), wat resulteert in een gedetailleerd en mooi uitgewerkt verhaal, dat van begin tot eind weet te boeien.

Even tussendoor
De andere verhalen in Gevaarlijke liefde grepen me iets minder dan Stomme perfecte wereld, maar zijn nog steeds leuk om te lezen. Ze zijn iets minder origineel, eindigen wat raar of zijn over het algemeen een beetje vaag. Toch neemt dat niet weg dat het ideale verhalen zijn om even tussendoor te lezen, aangezien alle verhalen lekker vlot weg lezen en elk verhaal zijn eigen kracht heeft. Groene ogen van Justine Larbalestier gaat bijvoorbeeld erg mooi in op de gebruiken van een kleine dorpsgemeenschap en weet pijnlijk duidelijk te maken wat de consequenties kunnen zijn wanneer iemand voor haar hart kiest, in plaats van voor wat van haar verwacht wordt. Vooral in een gemeenschap waar gevaarlijke elfen op de loer liggen…

Blind date: Gevaarlijke liefde is een leuke verhalenbundel vol met spannende, romantische en fantasievolle verhalen. Het ene verhaal is net iets origineler dan het andere, maar elk verhaal heeft zijn eigen sfeer en kracht en leest vlot weg: ideaal om even lekker tussendoor te lezen.