Bevrijd is een vermakelijk vervolg op Jinxed van Amy Mcculloch

0
111

Lacey wordt wakker in het ziekenhuis en merkt al snel twee dingen: ze kan zich niet herinneren wat er is gebeurd en haar baku Jinx is weg. Als niemand hem gezien blijkt te hebben, vreest Lacey het ergste. Als Jinx vermist is, kan het zijn dat Moncha hem in handen heeft, want zij weten dat Jinx geen doorsnee baku is. Ze is zo gehecht geraakt aan de prachtige robotkat dat het voelt alsof ze een stuk van zichzelf mist. Gelukkig willen haar oude teamgenoten Tobias, Ashley, Kai en River haar graag helpen. Zodra ze genoeg genezen is om terug naar school te mogen, zal ze het helaas weer moeten doen met Slick, haar goedkope level 1 keverbaku.

Jinx’ verdwijning en haar simpele baku blijken al snel niet de enige problemen te zijn waar Lacey mee moet omgaan. Ze mag de school niet meer in omdat ze een level 3 baku moet hebben om in aanmerking te komen voor een plekje op het prestigieuze Profectus. Lacey is gedwongen om terug te gaan naar haar oude school. Gelukkig hebben haar teamgenoten ook al snel door dat er iets niet klopt. Lacey zal haar bondgenoten nodig hebben in de komende strijd. Niet alleen moeten ze zorgen dat Jinx veilig is, maar ze zullen Monica Chan, de CEO van Moncha, moeten bevrijden uit haar gehersenspoelde staat. Zal het de tieners lukken om de toekomst van Moncha én de rest van de wereld veilig te stellen?

Vermakelijk

Na het lezen van Jinxed zal het wellicht al duidelijk zijn dat je geen hoogstaande literatuur moet verwachten. Bevrijd leest weer heerlijk snel weg door McCullochs vlotte schrijfstijl en het vloeiende plot. Bevrijd is iets dikker dan zijn voorganger, maar je bent er weer zó doorheen. Alle extra ruimte wordt voornamelijk gebruikt om wat meer inzicht te geven in wat er in Laceys hoofd omgaat en er is voldoende tijd genomen om op effectieve wijze samen te vatten wat er in het eerste boek is gebeurd. Het enige jammere is dat McCulloch nog steeds erg weinig over de wereld van Lacey weggeeft. Ik merk dat ik met nog erg veel vragen zit, ondanks dat het er sterk op lijkt dat dit tweede boek ook de laatste is in de serie. Waar zijn bijvoorbeeld alle échte dieren gebleven? Dat komen we helaas nooit te weten in Bevrijd. Het is ook jammer dat alle andere personages nogal vlak blijven. Er wordt weinig aandacht besteed aan Laceys teamgenoten en haar beste vriendin Zora. Alleen Tobias speelt een wat grotere rol, maar dat is voornamelijk omdat er iets op lijkt te bloeien tussen hem en Lacey. We leren vooral over Laceys gevoelens, maar minder over wie Tobias is als persoon. Dat vind ik jammer.

Gehaast einde

Wat mij betreft heeft Bevrijd een bevredigend einde. Alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt en het blijft allemaal redelijk onvoorspelbaar. Wel vind ik dat McCulloch iets meer ruimte had mogen nemen voor de finale. Sommige delen lijken nogal gehaast en blijven daardoor soms onduidelijk. Toch is dat zo erg nog niet. McCulloch draait niet om de zaken heen en zorgt er in ieder geval dat het tempo erin blijft. Op punten wordt het ook nog erg ontroerend, dus alle ingrediënten zijn er in ieder geval! Stiekem had ik gehoopt dat er nog meer boeken in de serie zouden komen, maar het lijkt erop dat het hiermee klaar is. Toch krijgen we nog een klein blikje in de toekomst. Ik ben meestal niet zo’n fan van de epilogen die zich jaren later afspelen, maar hier werkte het prima.

Met Bevrijd lijkt er een einde te komen aan het verhaal over Lacey, Jinx en een wereld voor coole baku’s. Het boek leest lekker vlot erg en is al met al erg leuk om te lezen. We leren iets meer over Lacey, maar helaas vrij weinig over de andere personages. Ook wordt er weinig uitgelegd over de futuristische wereld, en dat is nou juist iets waarvan ik had gehoopt dat er meer informatie over zou zijn. Het plot loopt lekker, maar is niet heel hoogstaand. Het einde is op zich prima, maar soms wel wat gehaast. Al met al is Bevrijd een leuk boek als je zin hebt in iets simpels en vlots met als selling point toch echt wel de baku’s.

Bevrijd Boek omslag Bevrijd
Jinxed
Amy Mcculloch