Baron 1898 – Jacques Vriens

0
202

Omslag Baron 1898

Om maar meteen met een bekentenis te starten: ik heb een enorm zwak voor de Efteling. Hoewel ik me in geen enkele achtbaan waag en ik al bijna wagenziek word van de draaimolen, weet dat pretpark me toch dagenlang te vermaken. De bouw van de nieuwe dive coaster ‘Baron 1898’ was ook aardig indrukwekkend: op een verloren grasveldje is ineens de ingang tot een goudmijn verrezen, waar bezoekers zich sinds juli 2015 in kunnen storten. Mij niet gezien, maar gelukkig kan ik mijn lol op met het gelijknamige boek. Wat zit er voor verhaal achter, met die mysterieuze mistflarden die rondom de mijn uit de grond opstijgen?

In de greep van de Witte Wieven
Heikant is een klein Brabants dorpje, naast de gevaarlijke Zompige Heide. Veel reizigers komen er niet, maar Jochem werkt bij zijn vader in de herberg en Doortje kookt voor de gasten. Ze kunnen het goed met elkaar vinden, maar dat wordt niet echt gewaardeerd. Een jongen en een meisje die ongetrouwd met elkaar optrekken ? dat kan toch niet? Beiden dromen ze van een andere toekomst, maar het dorpsleven kabbelt gewoon verder.

Vijf jaar later, in 1897, verschijnt er echter een bijzondere gast in de herberg: Baron Hooghmoed. Hij is goed gekleed, arrogant en de nieuwe eigenaar van de hele Zompige Heide, maar hij lijkt verdraaid veel op een avonturier die vijf jaar eerder al eens in Heikant is geweest. En dan besluit hij ook nog eens een goudmijn te gaan bouwen in het gebied dat volgens de overlevering aan de Witte Wieven toebehoort. Jochem en Doortje weten niet wat ze ermee aan moeten, zeker wanneer er steeds meer dingen misgaan rondom de mijn…

Met een boek dat al even mooi is vormgegeven als de attractie zelf, heb je een spannend souvenir in handen.

Het goud wacht op ons, Eftelingbezoekers
Het verhaal van Baron 1898 past wel een beetje bij die andere hebberd in de Efteling: de Bokkenrijder Hugo van den Loonsche Duynen uit de attractie Villa Volta. Net als Hugo heeft Baron Hooghmoed een iets te grote honger naar goud, en laat hij zich daar door niets van afbrengen. De Witte Wieven laten echter niet met zich spotten en willen dat hij de natuur met rust laat. In reactie laten ze vleermuizen zwermen, spinnen krioelen en mijnwanden bloeden. Hun woede maakt het verhaal soms best griezelig, maar ze hebben natuurlijk wel een punt…

Het boek is van buiten al mooi, maar vanbinnen wordt het verhaal verder opgeleukt door een mooie vormgeving, tekeningen in dezelfde kleuren als het omslag en een aantal ‘oude’ foto’s van de mijn (en dus de achtbaan, die overigens met echte mijnwerkersattributen is aangekleed). Ook zijn de hoofdstukken die zich onder de grond afspelen met witte letters op zwarte bladzijden gedrukt ? het soort details waar de Efteling altijd erg goed in is. Met een auteur als Jacques Vriens leest het verhaal bovendien lekker weg en is de spanning goed gedoseerd.

Een minpuntje is de soms wat storende tegenwoordige tijd waarin de gebeurtenissen worden beschreven. Zeker gezien het verhaal zich in de negentiende eeuw afspeelt, was de verleden tijd een logischere keuze geweest. Daarnaast is ook het open einde een beetje jammer. Het is weliswaar een begrijpelijke keuze: net als Hugo van den Loonsche Duynen in Villa Volta nog steeds op zoek is naar een puur zieltje dat zijn vloek kan opheffen, zoekt Baron Hooghmoed ook vandaag nog moedige nieuwe kompels die in de mijn durven af te dalen. Leuk voor Eftelingbezoekers, maar voor het boek werkt zo’n onafgerond slot toch iets minder goed.

Baron 1898 is een fraaie achtbaan die met het gelijknamige boek een stevig achtergrondverhaal krijgt. Alle elementen die je in de attractie kunt zien, komen ook in het verhaal aan bod en de Efteling heeft er een interessante nieuwe ‘wereld’ bij. Alleen de tegenwoordige tijd in het verhaal is soms wat storend en het (voor de attractie zelf begrijpelijke) open einde, maar met een boek dat al even mooi is vormgegeven als de attractie zelf, heb je in ieder geval een spannend souvenir in handen. Wie durft na het lezen de mijn nog in?

[product_page sku=”9789000344703″]

Baron 1898 Boek omslag Baron 1898
Jacques Vriens