Barbaarse actie in het indrukwekkende debuut van Robert Jordan

0
192

Robert Jordan kennen we allemaal van zijn epische Rad des Tijds-serie, dat in de nabije toekomst ook een tv-serie zal krijgen op Amazon. Jordan overleed echter in 2007, voordat hij zijn magnum opus kon afronden. Brandon Sanderson schreef op basis van al geschreven hoofdstukken en aantekeningen de laatste drie delen van de serie. Maar hoe is het dan mogelijk dat we nu jaren na dato alsnog een nieuw boek van Jordan hebben gekregen?

Daar mogen we Harriet McDougal, de redacteur en weduwe van Jordan, dankbaar voor zijn. In het voorwoord staat beschreven hoe hij, toen nog onder zijn echte naam James Oliver Rigney, een manuscript had liggen dat al twee keer was verkocht aan een uitgever, maar vanwege verschillende redenen nooit was gepubliceerd. De tijd was er nu rijp voor en als groot fan van Het Rad des Tijds was ik enorm benieuwd naar dit boek!

Het verhaal

Krijger van de Altaii draait om krijgsheer Wulfgar. Hij is de leider van een groep Altaii, een trots en krijgslustig nomadenvolk dat de Vlakte doorkruist. Naast de barre levensomstandigheden ligt er in deze Vlakte altijd gevaar op de loer in de vorm van tandhoorns en Renners, maar de laatste tijd lijkt er meer aan de hand. Zo worden waterplaatsen, heilig voor de droge steppes van de Vlakte, verwoest. Als Wulfgar met zijn gevolg de grote stad Lanta betreed om goederen te ruilen komt hij daar in aanvaring met de twee koninginnen die de stad besturen. Op die manier raakt hij verwikkeld in een plot van de Lantanen om de Altaii te vernietigen en moet hij al zijn macht en kunde aanwenden om zijn volk daarvoor te behoeden.

Hij krijgt hierbij hulp van de Wijzen van zijn stam, vrouwen met magische krachten, maar ook van de mysterieuze Elspeth. Zij is een zogenaamde Doler, iemand die via een dimensionale poort van een andere tijd komt, en die hem veel inzicht verschaft. En Jordan zou Jordan niet zijn als er ook een profetie in het spel is. Zo komt Wulfgar langzaam op een tweesprong in zijn leven. Want om zijn geliefde Altaiivolk te redden, moet hij wellicht hun tradities en trots aan de kant zetten. En is dat dan die prijs wel waard?

NB: Lees het eerste hoofdstuk van Krijger van de Altaii op FantasyWereld >

Voordat Het Rad des Tijds uitkwam werd Robert Jordan gevraagd door uitgever Tor Books om enkele verhalen te schrijven rondom Conan de Barbaar. De uitgever had de rechten van het personage gekregen en er zou een nieuwe film uitkomen (dit speelt in 1982), en met dit manuscript in het achterhoofd wist men dat Robert Jordan de stijl van een Conanverhaal wel kon benaderen. Het verhaal en de personages hebben inderdaad veel overeen met de Conanverhalen van Robert E. Howard. De hoofdpersoon is (zeker in de ogen van de zichzelf als beschaafd beschouwende Lantanen) een barbaar, vertrouwend op brute kracht. Eer en traditie staan hoog in het vaandel en de cultuur van de Altaii draait om de mannelijke personages. Maar het is mooi te zien hoe Wulfgar de wereld langzaam ziet veranderen en weet dat de Altaii daar op de een of andere manier in mee moet. Die innerlijke strijd krijg je goed mee en houdt het verhaal ook naast de fysieke actie interessant.

Stijl

Anders dan Het Rad des Tijds is dit boek geschreven in de ik-vorm. Ik moet daar zelf altijd even inkomen (meestal lees ik liever via een alwetende verteller), maar er gebeurt meer dan genoeg om er snel aan gewend te zijn. De actie neemt je als het ware mee en daarna blijf je snel verder lezen. Zoals je kunt verwachten met een hoofdpersonage als Wulfgar is er namelijk meer dan genoeg actie in het boek te vinden. Van geniepige sluipmissies tot brutale invallen, en van brute één-op-één gevechten tot massale veldslagen, Jordan laat hier al zien dat hij krijgsgeweld in zijn vingers heeft. Hierin komt ook een beetje het gevoel terug dat ik had met enkele epische veldslagen uit Het Rad des Tijds, waarin strategie en beschrijvingen van de verplaatsingen van de troepen zodanig worden beschreven dat je de actie echt voor je ziet. Wel is het verhaal en de actie vrij rechttoe-rechtaan en door het vertellen vanuit één gezichtspunt blijf je ook telkens op dat ene spoor in het verhaal.

De wereld die je leert kennen via Wulfgar is niet al te groot, en al snel voel je dat er nog zoveel meer over te vertellen valt. Er worden volkeren en landen/steden gerefereerd die verder niet veel achtergrond krijgen, maar wel de interesse wekken. Ook over de magische eigenschappen van de Wijzen, de mysterieuze Allerhoogsten en het concept van de Dolers en meer specifiek Elspeth zelf zou ik heel graag meer willen weten. Het ontbreekt Jordan dus niet aan het bedenken van toffe concepten, alleen voor de uitwerking lijkt hij gewoon wat meer ruimte nodig te hebben, zoals in het veeldelige Rad des Tijds.

Ik kan dit boek aanraden voor zowel fans van Het Rad des Tijds, die meer willen lezen van Jordan, als fantasyfans die nog niet met hem hebben kennis gemaakt. Het heeft niet de complexiteit en diepgang van Het Rad des Tijds, maar het laat absoluut zien dat Jordan weet hoe hij een verhaal moet vertellen. De wereld zit vol met toffe ideeën, die ik graag nog verder uitgewerkt had gezien, maar aan de andere kant is het ook verfrissend om eens een standalone van deze auteur te lezen. Dit boek laat heel mooi zien wat voor potentie Robert Jordan bezat als schrijver en is als debuut een prachtige prestatie.

Krijger van de Altaii Boek omslag Krijger van de Altaii
Robert Jordan
9789024586684
Luitingh Sijthoff
November 2019
288 pagina's
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.