Baas van de wereld – Pieter Koolwijk

0
71

Omslag Baas van de wereld

Ivo en Mila ontmoeten een man die beweert de baas van de wereld te zijn. Ze geloven er niets van, want de man is een zwerver met vettig grijs haar, kleren vol gaten en zijn jas hangt open omdat alle knopen eraf zijn. Ze vinden deze zwerver beslist de meest onwaarschijnlijke man om de baas van de wereld te zijn. Maar wanneer blijkt dat deze man de toekomst kan voorspellen en een vliegend boodschappenwagentje heeft, beseffen Ivo en Mila dat een eerste indruk niet altijd klopt.

Vanaf dat moment staat hun wereld op z’n kop en maken ze de meest vreemde dingen mee. Sommige zijn leuk, zoals meevliegen in het boodschappenwagentje, andere zijn eng zoals achtervolgd worden door de politie en een tocht door het riool. Maar het grootste avontuur begint als Ivo en Mila van Baas horen dat zij de wereld moeten gaan redden. Hoe moeten ze dat doen? Waarom zijn Ivo en Mila uitgekozen? En wat heeft het redden van de wereld te maken met het bruine pakket dat Baas voortdurend meesjouwt?

Aantrekkelijke start
Baas van de wereld heeft een prima lay-out voor het zelfstandig lezen van kinderen van het boek. Er is veel ruimte tussen de woorden en de regels, de letters zijn duidelijk en niet te klein. Bovendien oogt het met de vele open plekken en de illustraties uitnodigend om te gaan lezen. De hoofdstukken zijn kort zodat er steeds een stukje gelezen kan worden. De zinnen zijn niet te lang en hebben geen ingewikkelde woorden. Genoeg dus om samen met de intrigerende tekst op de achterflap aan het boek te willen beginnen. Ook de start van het verhaal weet op een leuke manier de aandacht te trekken. Op vlotte wijze worden de praatgrage Ivo en de stille Mila en hun hechte vriendschap neergezet. Vanaf het begin zijn Ivo en Mila personages die iets hebben waardoor je door wil lezen. Er is ook voor herkenning bij de jonge lezer gezorgd want Ivo baalt omdat hij strafwerk heeft en vindt dat zijn ouders nooit naar hem luisteren. Dit wekt vast de interesse op, want lastige ouders en perikelen op school kent ieder kind wel.

Ivo en Mila
De vriendschap tussen de twee kinderen is heel pakkend beschreven en geeft ook een mooie boodschap mee. Ivo heeft flaporen, loopt in oude kleding en volwassen vinden hem veel te druk. Mila wordt door de kinderen in hun klas griezelig gevonden omdat ze weinig zegt en heel indringend kan kijken. Maar daar kijken de vrienden niet naar, ze accepteren elkaar gewoon zoals ze zijn en kunnen het prima samen vinden. Ivo vindt Mila geweldig omdat ze hem nooit plaagt met bijvoorbeeld zijn oude kleren en omdat ze ontzettend goed kan luisteren. Mila ziet het hart van goud dat Ivo heeft en is blij dat hij accepteert dat ze niet over haar vader en stiefmoeder wil praten. En al helemaal niet over haar moeder die haar als baby in de steek gelaten heeft. Later in het boek komt er nog een aangrijpend stukje over Mila en haar moeder met een harde maar eerlijke boodschap erin. Dit krijgt veel te weinig aandacht voor een zo belangrijk onderwerp. En had wat mij betreft weggelaten mogen worden of meer uitgewerkt moeten worden.

Het redden van de wereld begint met kleine dingen
Voor Ivo en Mila klinkt het wel heel heftig dat ze de wereld moeten gaan redden, zeker wanneer Baas meerdere keren uitgebreid vertelt wat er allemaal mis is in de wereld. De lezers worden niet gespaard en krijgen te horen dat de mensen alleen maar aan zichzelf, macht of rijkdom denken. Onderwerpen als landsgrenzen, vervuiling, en andere wereldproblemen komen voorbij waarbij Baas zijn kijk op hoe de wereld de mist in gaat duidelijk laat horen. Niets mis mee, maar het overheerst in het boek en overschaduwt de aanwezige humor en spanning. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de arme Mila er letterlijk ziek van wordt: “ze is ziek van de wereld” .

Gelukkig gaat de auteur ook in op de positieve dingen in het leven en laat hij met een mooi en duidelijk voorbeeld zien dat het redden van de wereld best mee kan vallen. Het hoeft niet groots en spectaculair te zijn. Iets goeds, hoe klein ook, kan leiden tot grote verbeteringen en misschien zelfs de wereld redden. De kinderen krijgen naast ongelofelijke avonturen waar ze nog jaren over kunnen vertellen ook een aantal wijze lessen mee. Maar vooral ook het vertrouwen dat zijzelf het vermogen hebben om veranderingen te bewerkstelligen.

Vorig artikelSeekers 5: Vuur aan de hemel – Erin Hunter
Volgend artikelDickie en Giga worden keihard aangevallen – Oirik Oirik