Armada – Ernest Cline

0
27

Omslag Armada

Zack Lightman is verslaafd aan het online spel Armada: hij staat op de wereldwijde ranking dan ook op de zesde plaats. Wanneer hij tijdens de wiskundeles naar buiten zit te staren, ziet hij één van de ruimteschepen uit het spel langsvliegen. Zack denkt hij aan het doordraaien is. Zijn vader, die al lang geleden overleden is, leek ze namelijk ook niet allemaal meer op een rijtje te hebben. Als blijkt dat de aliens de aarde daadwerkelijk willen aanvallen, zijn gamers zoals Zack zijn de enigen die ze kunnen stoppen. Ze hebben alleen nog maar 24 uur de tijd…

Nerdy verwijzingen in overvloed
Ernest Cline is dé schrijver wanneer het om nerdy boeken gaat. Op FantasyWereld hebben we Ready player one al eerder gerecenseerd, en ook in dit boek draait het allemaal om games. Zack wordt gerekruteerd door de Earth Defence Alliance, en samen met een heel stel andere nerds is het aan Zack om de drones te besturen waarmee de aarde beschermd moet worden tijdens de naderende invasie. Al die tijd dat hij online heeft zitten spelen is dus zeker geen verloren tijd geweest: hij werd juist klaargestoomd voor het echte werk! Gelukkig heeft hij van zijn werkgever (Zack werkt bij een spelletjeszaak, hoe kan het ook anders) net een gloednieuwe computer gehad, en is Zack er helemaal klaar voor om die aliens eens een lesje te leren.

Iedereen die ook maar een beetje van fantasy houdt zal meer dan genoeg herkenningsmomenten hebben tijdens het lezen van Armada.

Omdat bijna alle personages in dit boek nerds in hart en nieren zijn, zit het boek dan ook vol verwijzingen naar onder andere Tolkien, Marvel, Star Wars en Doctor Who: iedereen die ook maar een beetje van fantasy houdt zal meer dan genoeg herkenningsmomenten hebben tijdens het lezen van Armada. Persoonlijk vond ik dit echt heel leuk. Ready player one draaide meer om oudere spellen, maar Armada is juist heel modern. Zack vindt dagboeken van zijn overleden vader waarin allerlei complottheorieën staan wat verwijzingen naar ouderwetse games, maar verder draait het vooral om moderne films en games. Armada was voor mij echt een feest om te lezen.

Spanning
Stiekem heb je vast wel eens nagedacht over wat jij zou doen als de aliens ooit de Aarde aan zouden vallen, maar dat je als gamer mee zou kunnen vechten tegen de bad guys is vast nog nooit in je opgekomen. Dit vond ik dan ook heel origineel bedacht door Cline. Gelukkig zien bijna alle nerds het ook wel zitten om mee te doen: personages die in andere boeken misschien niet cool zijn, zijn in Armada juist de helden. Zack heeft een flinke dosis humor en het boek is meestal erg grappig om te lezen. Armada is dan ook geen zware kost, en door de prettige schrijfstijl vlieg je door dit boek heen. Wanneer de aliens daadwerkelijk de basis bereiken, loopt de spanning nog wel hoog op. De gevechten zijn echt heel spannend, vooral wanneer Zack dingen ontdekt die niemand anders weet en die cruciaal zijn om de gevechten tot een goed einde te kunnen brengen…

Een zoetsappig eind
Ik vond het eind van Armada alleen wel een beetje té blij. Teveel gebeurtenissen waren wel erg toevallig, en ik weet niet of ik alles helemaal geloofwaardig vond. Ik houd ervan als een boek goed afloopt, maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven. Het lijkt Zack allemaal mee te zitten: een meisje valt als een blok voor hem en hij is een geweldige gevechtspiloot. Natuurlijk gebeuren er ook wat minder leuke dingen voor Zack (die ik natuurlijk niet ga verklappen) maar over het algemeen vond ik de laatste hoofdstukken wat teveel van het goede.

Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je met een ontevreden gevoel dit boek weglegt, want de meeste problemen worden netjes door Cline opgelost. Als je houdt van een zoetsappig eind, is dit boek sowieso geschikt voor jou.

Armada gaat over games, maar ook lezers die niet van games houden kunnen zich prima vermaken met dit boek. Je moet wel een beetje nerdy zijn om alles te begrijpen, want het boek zit vol met verwijzingen naar allerlei films, series en spelletjes die je ongetwijfeld zult kennen als je ook maar een beetje hebt opgelet de afgelopen jaren. Armada zit vol humor en spanning, en is daarom zeker geschikt als wat lichter leesvoer. Ik heb me in ieder geval erg goed vermaakt met dit boek.

[product_page sku=”9789021401638″]

Armada Boek omslag Armada
Ernest Cline
9789021401638
Querido
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.