Arendsjong – Leen Lefebre

0
50

Omslag Arendsjong

Natuurrampen hebben de oude wereld grotendeels verwoest en in de nieuwe wereld proberen kleine groepen overlevenden hun bestaan weer op te bouwen. Het volk van Wolf is zwaar getroffen door ’de grote ramp’, er valt nooit regen en de zon bereikt hun dorp niet. Voedsel verbouwen is dan ook niet meer mogelijk. De gevonden voedselvoorraden uit de oude wereld raken langzaam op en om te overleven is er voedsel en water nodig. De tijd dringt want het volk van Wolf is de hongersnood nabij. Een tussen de puinhopen van de oude wereld gevonden vliegtuig (Zwerver) moet hun redding worden. Nadat het opgeknapt is zal de uitverkorene met Zwerver de wijde wereld in gaan op zoek naar voedsel.

Tot zijn grote vreugde wordt Wolf door de dorpsraad verkozen tot de uitverkorene. Vol goede moed en vastberaden gaat hij op pad. Al snel merkt Wolf dat zijn volk niet het enige is dat moeilijk heeft. De overlevende medemens is overal ter wereld in gevecht met de nietsontziende Moeder Natuur en de vaak meedogenloze medemens. Zal Wolf in zijn missie slagen om zijn volk te redden? Hij is hun laatste hoop!

Wolf
Arendsjong gaat over het nieuwetijdskind Wolf. Hij is na ’de grote ramp’ geboren en kent de oude wereld alleen door de verhalen van de overlevenden. En door de boeken en oude voorwerpen die tussen de puinhopen van de verwoeste wereld gevonden zijn. Zijn ouders zijn overleden maar hij is liefdevol opgevangen door Winter en Merel. Het dorp waar hij woont heeft het zwaar, maar door de warme sfeer die er heerst is het toch een fijne plek om te wonen. Wolf wil in het boek dan ook na zijn avonturen steeds graag naar huis. Voor kinderen geeft dit een veilige basis van waaruit Wolf zijn, vaak spannende, avonturen kan gaan beleven.

Wolf is een prettig persoon om over te lezen. Hij is een echte jonge avonturier. Dapper en enthousiast gaat hij met Zwerver op pad om zijn volk te redden. Gelukkig is hij ook wel een beetje bang en nerveus, vanwege zijn belangrijke missie. Het zou voor de jonge lezers, die zijn avonturen waarschijnlijk best spannend vinden, vreemd zijn als Wolf deze gevoelens niet had. Wolf is een erg vriendelijke, behulpzame jongen die snel vrienden maakt. Aangezien het steeds om korte avonturen gaat past dat ook goed bij de opbouw van het boek. Hij is ook koppig en een echte doorzetter en geeft niet op hoe groot de problemen ook zijn die hij tegen komt. Eigenlijk is hij net iets te goed om waar te zijn: Wolf doet niets verkeerd, moppert niet, is beleeft tegen zijn pleegouders. Hij komt ook niet eens in verleiding om eens wat te pakken van het eten en drinken dat hij op zijn reizen vind. Jammer is dat omdat hij hierdoor toch een wat minder geloofwaardige jongen wordt en wat meer een kleine superheld.

Korte afgeronde avonturen
In zijn zoektocht naar voedsel reist Wolf de hele wereld af en maakt daarbij van alles mee. Hij komt in de woestijn terecht en in de jungle maar ook in de overblijfselen van Londen. Overal waar hij komt wordt Wolf vriendelijk ontvangen en zijn er problemen. In ruil voor voedsel helpt Wolf met het oplossen. En zo beleeft hij steeds een avontuur waarna hij weer naar huis gaat. Thuis wordt hard gewerkt aan een blijvende oplossing voor het voedselprobleem. Die spanning loopt door in het hele boek. Tussendoor zijn er steeds afwisselende avonturen, zoals aanvaringen met rovers. Elke keer wordt er een oplossing voor de problemen gevonden en loopt het goed af. Na een aantal avonturen is dit patroon goed herkenbaar. Ideaal voor kinderen die niet houden van het lezen van lange verhalen. Voor lezers die meer een doorlopend verhaal kunnen waarderen is het wat eenvoudig.

Arendsjong
In de start van het boek heeft Wolf een ontmoeting die op meerdere manieren belangrijk voor hem blijkt te zijn. Het leidt hem naar een voorwerp dat onontbeerlijk is voor zijn missie. Dat er nog meer speelt komt pas tegen het einde naar voren. Dan pas wordt de titel van het boek ’Arendsjong’ duidelijk. In het tussenliggende stuk komt Wolf steeds met voedsel thuis dat past bij het land waar hij geweest is. Ook brengt hij middelen en kennis die misschien de oplossing kunnen bieden voor het voedselprobleem. De spanning hierover loopt in het dorp langzaam op, zeker als er steeds meer mensen ziek worden. Ook voor de lezer is deze spanning voelbaar. Vooral wanneer vermeld wordt dat ooit de brandstof voor Zwerver op zal raken. Dan kan zelfs Wolf niets meer doen. Deze spanning op twee fronten, namelijk thuis sluimerend en heftig tijdens de reizen, wisselen elkaar goed af. De opbouw naar een werkende oplossing voor de problemen van het dorp is rustig en geloofwaardig. Aan het einde volgt er echter een wending die zó uit een hoge hoed getoverd lijkt te zijn. Een ervaren lezer had het wel zien aan komen. Maar voor de jonge lezer is het erg abrupt. Ook is het erg jammer dat er daarna ook geen tijd meer is om iets met de onthulling te doen.

Arendsjong is een boek vol korte avonturen en een dreigende hongersnood op de achtergrond. Dit vult elkaar goed aan en maakt de reizen van de hoofdpersoon nog belangrijker. Wolf is een prettig en sympathiek hoofdpersoon, die net te perfect is om echt over te komen. De opbouw van het verhaal zit, op het abrupte einde na, goed in elkaar.

[product_page sku=”9789490767884″]

Arendsjong Boek omslag Arendsjong
Leen Lefebre