Animal Farm als Graphic Novel doet George Orwells meesterwerk recht

0
147

Altijd al eens George Orwell’s meesterwerk Animal Farm als stripverhaal willen lezen? Dankzij Odyr is dat nu mogelijk. In een 175 pagina’s tellend stripboek komt het verhaal van de demonstrerende dieren op de boerderij bij boer Jansen van de Herenhoeve tot leven. De schilderachtige plaatjes maken de grimmige sfeer van Orwells verhaal compleet.

Het verhaal

De dieren van Boer Jansen op de Herenhoeve boerderij zijn het zat. De Oude Majoor, een wijs oud varken, roept alle dieren bijeen en legt uit hoeveel beter het leven eruit zou kunnen zien wanneer ze niet meer voor de mensen hoeven te zwoegen. Wanneer de Oude Majoor komt te overlijden, spannen alle dieren samen om de mensen van de boerderij te verjagen. De varkens Sneeuwbal en Napoleon nemen het voortouw in deze revolutie. En die lijkt te slagen. Zonder mensen en met nieuwe regels gaan de dieren een nieuwe situatie tegemoet: één waardoor hun politieke stelsel en hun samenleving drastisch veranderd. Maar kan zo’n maatschappij stand houden? En zijn de dieren nou werkelijk beter af dan voorheen?

De uitwerking

Het wereldberoemde werk Animal Farm van George Orwell is vooral bekend geworden om de manier waarop hij allegorie gebruikt heeft om een politieke satire te schrijven. Hij gebruikt dieren in plaats van mensen om de verschillen die destijds heersten in de maatschappij te verduidelijken, en zo weer te geven wat de voordelen maar ook nadelen zijn van een maatschappij waarin ieder gelijk wil zijn. Hiermee schreef hij indirect over de revolutie die plaatsvond in de Sovjet-Unie en over de opkomst van het stalinisme. Heftige thema’s verkapt in een vermakelijk concept. Want de dieren van Animal Farm zijn een aandoenlijke mix van dier en van mens. Het is niet lastig om je in de dieren in te leven. En omdat je als lezer de varkens, paarden en schapen steunt ga je makkelijker mee in de reis van euforie, wanneer de dieren zich bevrijden, tot de teleurstelling en irritatie die daarna volgen wanneer het varken Napoleon zijn vieze spelletjes begint te spelen en de macht begint op te eisen.

Odyr heeft goed werk geleverd, zowel met de teksten als met de tekeningen. De teksten die zijn uitgekozen zijn krachtig en sluiten goed aan, waardoor het hele verhaal goed te volgen is en lekker weg leest. De tekenstijl van Odyr bestaat uit schilderachtige vegen, waardoor de dieren en mensen veelal vaag blijven, maar waardoor de nadruk op hun houding komt te liggen. Het is een passende stijl voor bij dit satirische verhaal waarbij de afbeeldingen vooral de teksten lijken te ondersteunen.

Animalisme

De dieren van de boerderij van de Herenhoeven staan voor meerdere dilemma’s in deze mooie uitgave van Orwells verhaal. En alle belangrijke aspecten uit Orwells verhaal komen keurig in deze stripuitgave terug. Zo bedenken ze hun eigen ideologie: het animalisme. En schrijven ze daarbij 7 geboden, die al snel worden samengevat in één enkele leuze. Sneeuwbal’s ideeën worden weggelachen door Napoleon, die vervolgens de macht grijpt en dan alsnog Sneeuwbals ideeën doorvoert als ware het de zijne. En het verhaal is daarmee pijnlijk en amusant te gelijk. De dieren die zich afzetten tegen al dat menselijk is, maar komen er langzamerhand achter dan sommige aspecten van de mens toch ook gunstig kunnen uitpakken voor hen zelf.

Deze graphic novel versie van het satirische verhaal over een totalitaire staat en samenleving uitgebeeld door dieren op een boerderij, is een prachtige uitwerking van George Orwells meesterwerk. Het blijft dicht bij het origineel en de verhaallijn blijft goed te volgen. De schilderachtige tekenstijl past bij de principes van het verhaal. Al met al een aanrader, of je nu genoten hebt van het originele verhaal, interesse hebt in politieke en maatschappelijke vraagstukken, of simpelweg al een doorgewinterde striplezer bent.

Animal Farm George Orwell Boek omslag Animal Farm George Orwell
Odyr
9789029539999
Politieke satire, Algorisme, Fantasy
Uitgeverij de Arbeiderspers
2019
175
Anthony Ross
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.