Alice in Zombieland – Gena Showalter

0
252

Omslag Alice in Zombieland

Alice Bell is pas zestien jaar als ze haar ouders en zusje verliest in een vreselijk auto-ongeluk. Ze is zelf ternauwernood aan de dood ontsnapt en kan de vreselijke beelden die op haar netvlies gebrand staan maar niet verwerken. Toen ze ondersteboven in de gordels van hun auto hing, had ze namelijk gezien hoe het lichaam van haar vader opgegeten werd door zombies. Ja, zombies. Alice had haar paranoïde vader, die altijd vreesde voor een onbenoemd gevaar, nooit serieus genomen. Ze weet nu wel beter. Zombies bestaan. Sterker nog, Alice loopt ze steeds vaker tegen het lijf.

Dat zijn niet de enige sporen die het ongeluk in leven van Alice heeft nagelaten. Als ze na het ongeluk in het ziekenhuis ligt, krijgt ze bezoek van een meisje van haar leeftijd genaamd Kat. Zij wil niet zeggen waarom ze in het ziekenhuis is, maar toevallig blijkt zij op de nieuwe school van Alice te zitten. Daar moet ze nu heen, want ze is gedwongen bij haar opa en oma te gaan wonen. Dan is er nog het mysterieuze dagboek dat Alice gevonden heeft, en de vraag waarom ze altijd een wolk in de vorm van een pluizig wit konijn ziet voordat de zombies hun gezicht laten zien? Ook is er nog die jongen… Cole Holland. Al vanaf het moment dat Alice hem voor de eerste keer ziet, is het duidelijk dat de twee een speciale band hebben. Ze delen namelijk visioenen op momenten dat ze elkaar aankijken. Maar wat houden die visioenen in? En waarom waarschuwt iedereen haar dat ze bij hem uit de buurt moet blijven?

Zombieland vs. Wonderland
Iedereen die de titel van dit boek, Alice in Zombieland, leest of zelfs maar naar de cover kijkt, ziet de link die er met Alice in Wonderland van Lewis Carroll wordt gelegd. Zelfs de ondertitel, “Hun koppen eraf” is duidelijk verwant aan het klassieke kinderboek, waar de Hartenkoningin maar al te graag Jan en alleman laat onthoofden. Als groot liefhebber van alles wat met deze Alice te maken heeft, stond ik te springen om ook in dit boek te duiken. Al vrij snel bleek dat Alice in Zombieland eigenlijk helemaal geen overeenkomsten vertoont met het boek van Lewis Carroll behalve de naam van de hoofdpersoon en de aanwezigheid van een wit konijn. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat deze connectie vooral een marketingtruc is. Alice had net zo goed anders kunnen heten en de wolk had een andere vorm kunnen hebben, want er wordt nooit uitgelegd waarom het per se een konijn moet zijn.

Hoewel de titel de lezer valse verwachtingen geeft, hoeft dat niet heel storend te zijn. Alice in Zombieland is een heel boeiend verhaal dat je het liefst in één ruk uit wilt lezen. Het tempo ligt hoog, maar niet té hoog, want er wordt genoeg aandacht besteed aan leuke elementen die niets te maken hebben met het hoofdplot, zoals wanneer de opa en oma van Alice straattaal gebruiken omdat ze denken dat Alice dan makkelijker met ze kan praten. Dan is er ook nog Kat, die uitgroeit tot Alice’ beste vriendin en lekker bijdehand is. De komische elementen vormen een erg welkome afwisseling van de spanning en sensatie.

Zoek je naar een boek vol enge monsters, gevechten, spanning en romantiek? Dan is Alice in Zombieland het verhaal voor jou.

Drama en intrige
Het verhaal speelt zich af op een Amerikaanse high school, wat natuurlijk de nodige dosis drama met zich meebrengt. Alice belandt middenin een wereld waar meisjes elkaars grootste vijanden zijn en je moet oppassen voor grote jongens met piercings. Het enige probleem is dus dat de mysterieuze Cole Holland, de jongen met wie ze vanaf dag één al die speciale connectie mee heeft, bepaald geen lieverdje is. Integendeel, hij ziet eruit alsof hij haar in elkaar wil slaan. Ook zijn vrienden moeten haar niet hebben, wat Alice ernstige zorgen baart.

Alice in Zombieland zit boordevol interessante plotpunten die in het begin allemaal los van elkaar lijken te staan, maar die naar het einde toe steeds meer in elkaar overvloeien. Je moet daardoor als lezer wel bij de les blijven, anders ben je zo de draad kwijt.

Zoek je naar een boek vol enge monsters, gevechten, spanning en romantiek? Dan is Alice in Zombieland het verhaal voor jou. Hoewel je geen overeenkomsten met Alice in Wonderland hoeft te verwachten, hoef je daar niet teleurgesteld door te raken, want de plot is spannend en meeslepend. Het boek leest daarnaast ook erg fijn weg, mede dankzij een sterk staaltje vertaalwerk van Angelique Verheijen. Laat je als lezer vooral niet afschrikken door de zombies uit de titel, want dit verhaal heeft zoveel meer te bieden! Ik kan in ieder geval niet wachten tot het tweede deel uitkomt.

[product_page sku=”9789034754523″]

Alice in Zombieland Boek omslag Alice in Zombieland
Gena Showalter