Alex en de Dux van het Zuiden – Ellis Flipse

0
22

Omslag Alex en de Dux van het Zuiden

Alex is een jongen met speciale krachten die samen met zijn vader in een afgelegen hut in Atiqa woont. Hoe het komt weet Alex niet, maar hij mist nooit wanneer hij schiet en hij kan aan kleuren boven mensen meer over hen te weten komen. Wanneer zijn vader op mysterieuze wijze overlijdt, staat hij er alleen voor. Als dan ook nog eens zijn vriend Janus onder vreemde omstandigheden verdwijnt, trekt hij de gevaarlijke witte bergen in om hem te zoeken. Ondertussen heeft de Dux, de heerser van het zuiden, zijn pleegdochter Belva er op uit gestuurd om Alex te vinden en bij hem te brengen. De Dux weet namelijk dat Alex een bijzondere gave heeft en hij wil zijn kennisbewaarder Scentia de opdracht geven Alex te leren hoe hij zijn krachten kan beheersen en ontwikkelen. Wanneer Alex echter een visioen krijgt dat zijn vrienden in gevaar zijn, stopt hij direct met zijn training en gaat ze met gevaar voor eigen leven zoeken.

Sterk begin
Het boek heeft een knap geschreven en sterk begin zodat het verhaal en de personages de lezer direct weten te boeien. Je hebt al snel het gevoel dat je de personen en de wereld  kent en je wilt dan ook graag verder lezen om meer te weten te komen. In het begin van het boek is er al snel een spannend stuk dat later van het grootste belang blijkt te zijn.

Het verhaal wordt goed opgebouwd, en werkt via diverse leuke en spannende verhaallijnen naar een goed afgerond slot toe, waarbij de hoofdpersonen beseffen dat de veldslag wel gewonnen maar de oorlog nog niet voorbij is. In het volgende deel dus weer nieuwe avonturen en meer over de hoofdpersonen.

Door de goede opbouw en het boeiende verhaal maakt het dan ook niet uit dat het thema van het verhaal niet bijster origineel is. Het gaat namelijk weer over een eenvoudige jongen die een bijzondere gave heeft en van het grootste belang is voor de toekomst van het land. Het boek leest prettig, met mooi vloeiend taalgebruik, en weet je aandacht vast te houden.

Levendige personages
De personages zijn heel echt en levendig neergezet. Je leeft al snel helemaal met ze mee en wil daardoor het boek uitlezen. Tijdens het lezen blijven de hoofdpersonen vertrouwd aanvoelen, maar weten ze je ook regelmatig te verrassen. Het verhaal wordt echt opgebouwd en verteld via de hoofdpersonen. Via hun gedachtes, gesprekken en acties kom je geleidelijk steeds meer te weten. Zo krijg je informatie over de achtergrond van Alex en over de landen Atiqa en Farring. Ook over de gave van Alex en het kwaad dat de wereld bedreigd leer je meer door het volgen van de hoofdpersonen.

Natuurlijk is Alex vanwege zijn speciale gave en afkomst de hoofdpersoon in het verhaal. Maar de pleegdochter van de Dux, de krijgster Belva, en zijn vriend Janus de geitenhoeder uit zijn dorp zijn minstens zo belangrijk.

Alle drie hebben ze hun eigen unieke eigenschappen en een eigen specifieke rol bij de belangrijke taak die ze moeten verrichtten. De vriendschap tussen deze drie bouwt zich goed en natuurlijk op. De verschillen in achtergrond en karakters zorgen voor leuke momenten. Hoe ze gaan samenwerken en oplossingen vinden voor bijvoorbeeld het feit dat Belva niet praat is erg leuk om te lezen.

Zoute zoen
Ellis Flipse heeft met dit verhaal in 2012 de tweejaarlijkse manuscriptenprijs “Zoute Zoen” gewonnen. De Zoute Zoen is de oudste en belangrijkste manuscriptenprijs voor een nog onuitgegeven verhalend jeugdboek voor jongeren van 12 tot 16 in het Nederlands taalgebied. Het boek is het eerste deel uit de reeks over Alex en zijn vrienden. Voor lezers die dat interessant vinden staat achterin het boek al de titel en een fragment van deel 2.

Het thema van het boek is weliswaar niet heel origineel, de uitwerking van het verhaal is vlot en duidelijk gedaan. Het boek zit goed in elkaar en leest erg prettig. De personages in het boek zijn sterk en levensecht en via hen wordt een boeiend verhaal verteld.

Alex en de Dux van het Zuiden

Ellis Flipse | Davidsfonds Uitgeverij | 2013

Vorig artikelAcademicus Vampyrus 4: Bloedbelofte – Richelle Mead