Aiya’s Strijd – Jolien Tonnon

0
81

Omslag Aiya’s Strijd

Aiya is opgegroeid bij de rebellen die het land van de grootheer Vicor willen bevrijden.  Wanneer deze horen dat de grootheer plannen heeft voor een magische aanval op de rebellen, besluiten ze Aiya als spion naar het kasteel te sturen om de aanvalsplannen te stelen. Vermomd als de vrouwe Farrah weet ze het kasteel binnen te dringen, maar grootheer Vicor komt er achter wie ze werkelijk is. Hij bindt haar aan hemzelf door middel van een magische ketting die Aiya wurgt als ze niet doet wat de grootheer beveelt. Heer Vicor dwingt Aiya door middel van de ketting om mee te doen aan zijn plan: Aiya lijkt zoveel op zijn verdwenen dochter dat ze zich voor moet doen als haar. Ook moet ze zijn vrouw – die wegkwijnde van verdriet – overtuigen dat ze werkelijk hun dochter is.

Aiya wordt verteerd door haat voor de Vicors, maar de wurgketting belemmert haar in al haar pogingen om te ontsnappen. Wanneer ze echter  steeds meer het vertrouwen wint van de adellijke familie, komt ze er achter dat de grootheer toch niet zo slecht is als de rebellen haar hebben geleerd. Intriges, verraad en bedrog zorgen ervoor dat Aiya begint te twijfelen. Wie kan ze nog vertrouwen en wie moet ze geloven?

Aiya’s innerlijke strijd
In het verhaal is Aiya vooral in strijd met haarzelf. Ze weet niet meer wat echt is en wie ze moet vertrouwen. De rebellen zijn in de ogen van grootheer Vicor degene die het land uit evenwicht halen, en volgens de rebellen is de grootheer degene die het land gevangen houdt. Deze strijd is erg mooi om te lezen en verveelt geen moment.

Het personage Aiya is zo sterk neergezet dat het niet moeilijk is om je in te leven in haar. Het verhaal is in de ik-vorm geschreven, wat het nog persoonlijker maakt. Je begrijpt haar twijfel en leeft met haar mee, je leest wat ze denkt en waarom ze het denkt. Aiya wordt goed uitgediept door de auteur en voor mij was het alsof ze tot leven kwam in het boek. De rest van de personages zijn niet zo uitgediept als Aiya, maar er is wel degelijk goed over hen nagedacht. Hun rollen zijn minstens zo belangrijk en worden niet slechts als opvulling gebruikt.

Flashbacks
Het verhaal begint gelijk midden in een gebeurtenis. Aiya is op zoek naar de papieren die over een magische aanval gaan. Je hebt als lezer geen idee wie ze is en wat ze daar doet. Gelijk spannend is het wel, want ook al weet je niet wie ze is, ze doet dit geheimzinnige gedoe vast niet zonder reden. Het verhaal sleept je gelijk mee vanaf de eerste zin en door middel van flashbacks door het verhaal heen kom je steeds meer over Aiya te weten. De flashbacks zijn in mijn ogen precies op de juiste momenten geplaatst, als je je wat begint af te vragen is de volgende alinea een flashback en  zo worden je vragen op de juiste tijd beantwoord. De flashbacks lezen vlot en makkelijk weg en belemmeren je niet in de voortgang van het verhaal, maar geven je net dat extra inzicht dat je nodig had als lezer.

Versneld tempo
Het boek is zeker geen dun boekje met bijna 400 bladzijden. Het tempo ligt in het grootste deel van het boek dan ook niet heel erg hoog. Aiya’s gedachten worden goed uitgelicht en de gebeurtenissen zijn gedetailleerd beschreven. Na een wending van het plot, schiet ineens het tempo omhoog en je merkt dat je er bijna doorheen bent. Het boek telt nog maar een tiental bladzijden en je vraagt je af hoe het wordt afgesloten. Aiya’s gedachten vliegen van hot naar her en maken grote sprongen. De wisseling van het verteltempo viel me wel op, maar het stoorde absoluut niet.  Door het versnelde tempo had ik als lezer wel het gevoel dat de gedetailleerde beschrijving en diepte wat minder werden in vergelijking met de rest van het verhaal.

Aiya’s Strijd is een boek die het zeker waard is om te lezen. Het hoofdpersonage Aiya is door de auteur krachtig neergezet en het verhaal is diepgaand. De flashbacks waarvan veel gebruikt wordt gemaakt, zijn op het juiste moment in het verhaal geplaatst om net wat meer inzicht te geven voor het verloop van de verhaallijn. Helaas wordt het verteltempo aan het einde wat versneld waardoor de details en de diepte van het verhaal wat uit het oog worden verloren. Met een gesloten einde is het onwaarschijnlijk dat we Aiya vaker zullen terug zien, maar dit is een mooi op zichzelf staand boek dat ik vast nog wel een tweede keer zal lezen.

[product_page sku=”9789490767525″]