Aartsrivalen in een gedwongen huwelijk in Heks & Jager van Shelby Mahurin

0
176

Louise, ook wel Lou genoemd, is een heks. Jaren geleden is ze gevlucht naar de stad Cesarine omdat ze in levensgevaar zou zijn zolang ze nog bij de heksen zou blijven wonen. Het enige probleem is dat daar op heksen wordt gejaagd door een speciale garde die de chasseurs genoemd worden. Lou is echter een ster in vermommen, dus slaagt ze erin om ongemerkt een leven zonder magie te leven in de bruisende stad. Gelukkig kan ze wel helemaal eerlijk zijn tegen haar beste vriendin Coco, die een bloedheks is.

Reid is zo’n chasseur en hij is bovendien erg fanatiek. Hij heeft gezworen geen enkele heks in leven te laten en heeft daardoor al snel een hoge functie verdiend. Lou en Reid komen recht tegenover elkaar te staan, maar door een aantal vervelende gebeurtenissen gebeurt er iets wat geen van beiden ooit had kunnen zien aankomen: ze worden gedwongen te trouwen. Lou moet koste wat het kost haar werkelijke aard als heks verborgen houden, maar dat wordt steeds lastiger als ze gevoelens voor hem begint te krijgen…

Onrealistisch concept

Het lijkt heel intrigerend: twee aartsvijanden die gedwongen worden met elkaar te trouwen, terwijl een van de twee niet weet dat hij haar eigenlijk zou moeten vermoorden door de eed die hij gezworen heeft. Het klinkt heel interessant, maar om dit goed neer te kunnen zetten is één ding heel belangrijk: zorg ervoor dat deze beslissing geloofwaardig overkomt. Laat dat nou nét iets zijn waar Mahurin niet zo goed in is geslaagd. Na een bijzondere vechtpartij besluit de aartsbisschop (de leider van de chasseurs) dat er niks anders op zit dan dat de twee trouwen. Dat druist in tegen zo’n beetje alle regels van de chasseurs en Lou gaat erin mee omdat ze bang is dat ze anders als heks ontmaskerd wordt. Wat volgt is een heel vreemd huwelijk. Het eerste wat je over Lou’s persoonlijkheid te weten komt is dat ze ontzettend opstandig is. Ze volgt geen enkele opdracht op, moet altijd het laatste woord hebben en vindt niks leuker dan chasseurtje pesten. Reid is een beetje zoals Edward Cullen: hij maakt het zichzelf altijd heel moeilijk en lijkt altijd boos te zijn omdát hij het zo moeilijk heeft.

Het hele punt van dit boek is om het liefdesverhaal te vertellen van twee personen die absoluut niet verliefd zouden moeten worden. Dat kan heel goed werken, maar ook hier moet je dan één ding goed doen: het geloofwaardig maken. Dat lukte Mahurin al niet bij dat huwelijk, en hier gaat ze wederom de mist in. Plotsklaps vinden de personages elkaar wel leuk en dat moeten we maar geloven. Aangezien het hele boek om deze verboden liefde en de romantische spanning draait, is dat ontzettend zonde. Op geen enkel moment vond ik het aannemelijk dat de gebeurtenissen zouden kunnen plaatsvinden en dat de personages zich zo konden opstellen. Dat ik de twee hoofdpersonen niet kon uitstaan, reken ik dan nog niet eens mee.

Vervelende personages

De personages zijn nogal eendimensionaal. Lou gedraagt zich als een irritant kind, maar vindt zichzelf heel grappig en slim. Reid is permanent ontevreden en heeft soms gedachtesprongen die aan geen enkele logica verbonden lijken te zijn. Coco, Lou’s beste vriendin, mag dan hele coole magie hebben, maar ze is alleen bezig met mannen verleiden. Ansel, een van de wachters die zijn eed als chasseur nog moet afleggen, is het enige personage dat ik niet wilde slaan. Hij was vaak wel echt een sukkel, maar dat viel in het niet bij de hoofdpijn die ik van alle andere personages kreeg.

Ik heb het idee dat Shelby Mahurin de boeken van Sarah J. Maas heeft gelezen en heeft gedacht “dat kan ik ook!”. Wat ze qua personages mist is diepgang. We krijgen te horen wanneer Lou bang is, maar alleen als Reid dat denkt. We horen dat Reid heel lief kan zijn, maar alleen als Lou dat vindt. Mahurin kan ze personages niet op zichzelf laten staan, maar heeft haar andere personages nodig om ons informatie te voeren. Misschien dat het boek daarom vanuit zowel Lou en Reid is geschreven. (Trouwens, ben ik de enige die moet zuchten als ik denk aan Lou Reed en dat de personages elk een deel van zijn naam hebben? Dat vond ik zo afleidend!)

Plot

Ik denk dat ik het nu wel duidelijk heb gemaakt dat de belangrijkste gebeurtenissen en de personages niet realistisch overkomen. Dan blijft er nog een heel stuk plot over waar ik niks over heb gezegd. Hier ben ik ietsje aardiger: het plot was prima. Ik was niet geïnteresseerd in het boek, maar ik ben er best snel doorheen gekomen. De actiescènes zijn voornamelijk verwarrend. Het is meerdere keren voorgekomen dat ik stukken opnieuw moest lezen omdat niet duidelijk werd beschreven wat er nou precies gebeurde. Sommige dingen waren volslagen willekeurig en het einde, waar alle losse eindjes aan elkaar geknoopt moesten worden, was ook maar matig. De verhaallijn kan best leuk zijn, maar het is de uitvoering die voor mij roet in het eten gooit. Ik hoop echt dat ze deze dingen weet te verbeteren in deel twee. Wat we natuurlijk niet moeten vergeten is dat Heks & Jager haar debuut is. Voor een debuut is het absoluut geen slecht boek, maar als je dat buiten beschouwing laat is het maar een matig boek.

Ik had zo veel goede hoop voor Heks & Jager, maar helaas bleef ik best teleurgesteld achter na het lezen van het boek. Mahurin slaagt er niet in om de gebeurtenissen en personages in het boek geloofwaardig en realistisch over te laten komen en veel diepgang moet je niet verwachten. Het plot is best te doen, maar dan moet je je wel onduidelijke actiescènes en willekeurige gebeurtenissen slaan. Het einde is best spannend, maar misschien nog wel het meest chaotische stuk. Laten we hopen dat deel twee een stuk beter is! Voor nu staat er ook nog een deel drie op de planning, dus het lijkt erop alsof Mahurin genoeg tijd heeft om de serie naar een hoger niveau te tillen.

Heks & Jager Boek omslag Heks & Jager
Shelby Mahurin
9789402704440