Uitgever: De Bezige Bij
ISBN: 9789023491552
Uitgave: Paperback, 367 pagina’s
Verschenen: Juni 2015
Prijs: € 23,90
Categorie: Volwassenen

Er heerst paniek bij Southern Reach. Het is winter in gebied X en het overheidsbureau heeft nog steeds geen duidelijkheid over dit woeste oord. Er zijn al veel expedities naar het gebied geweest, maar niks lukt. Southern Reach is in chaos uit elkaar gevallen en er wordt voor de laatste keer een team naar gebied X gestuurd. Zij gaan op weg naar een eiland waar ze hopelijk antwoorden kunnen krijgen. Er wordt wel ontzettend veel druk op de expeditieleden gelegd, want als ze geen vooruitgang boeken, kan de hele wereld vernietigd worden…

Even inkomen, maar daarna prettig om te lezen
Nadat je de eerste twee delen hebt gelezen van de Southern Reach-trilogie raak je zeker nieuwsgierig naar deze ontknoping, maar als je begint aan het boek, komt het verhaal traag op gang. Je leest opeens vanuit verschillende perspectieven. Elk hoofdstuk begint met de naam van de persoon waarover je leest. Zo lees je over de directrice, de vuurtorenwachter, Spookvogel en Control. Deze wisseling is in het begin wat verwarrend, aangezien je bij de eerste twee delen gewoon in de huid kroop van één personage. Het begin leest erg stroef, maar halverwege het verhaal begin je steeds meer verbanden te leggen en leest het veel vlotter. Als je eenmaal een goed overzicht hebt, wordt het verhaal veel meeslepender en wordt het ook wat lastiger om het boek weg te leggen.

Gelukkig heeft Jeff VanderMeer in dit deel wat meer aandacht besteedt aan de personages, want ze worden wat meer uitgesproken en krijgen meer diepgang.

De personages waren in de eerste twee delen nogal vlak en hadden weinig persoonlijkheid. Gelukkig heeft Jeff VanderMeer in dit deel wat meer aandacht besteedt aan de personages, want ze worden wat meer uitgesproken en krijgen meer diepgang. De vuurtorenwachter en de directrice krijgen veel inhoud en richting het einde, waarin vele ontdekkingen bekend worden gemaakt, begin je de personages steeds beter te begrijpen.

Subtiele spanning, maar heeft ook zijn minpunten
In Aanvaarding krijg je in elk hoofdstuk een nieuw puzzelstuk dat je op de grote puzzel van de Southern Reach-trilogie kunt plaatsen. De personages worden wat gedetailleerder, maar daarnaast weet VanderMeer nog wat spanning in het verhaal te verwerken. Bepaalde hoofdstukken in het boek weten je kippenvel te bezorgen. Dit heb je niet constant, maar wordt juist goed gedoseerd.

Bepaalde hoofdstukken in het boek weten je kippenvel te bezorgen. Dit heb je niet constant, maar wordt juist goed gedoseerd.

Tot nu toe lijkt het allemaal nog positief, maar er zijn ook genoeg dingen die niet helemaal lekker liepen. Bij dit boek verwacht je echt alle antwoorden, maar vele kanten van het verhaal zijn nog vaag verklaard en hadden juist nadere uitleg nodig. Hoewel sommige kanten van het boek goed zijn uitgewerkt, zijn er nog veel gaten achtergelaten in het verhaal. Het had niet het epische einde wat je als lezer zou verwachten, wat erg jammer is. Dit boek is wel een enorme hype in Amerika en de filmrechten zijn zelfs al verkocht, maar naar mijn mening is deze hype niet helemaal terecht. Het verhaal kan zich goed onderscheiden van andere boeken, maar op mij heeft het geen diepe indruk achtergelaten.

Aanvaarding is een spannende afsluiter van de Southern Reach-trilogie, maar voldoet niet aan de eisen van een geweldig boek. In het begin kan je wat moeite hebben om er doorheen te komen, maar de personages worden wel veel levendiger in vergelijking met vorige delen. Halverwege het verhaal wordt het beter, maar het einde levert nog niet alle antwoorden op waar je op hoopte. Het spektakel mocht wel wat hoger, het is jammer dat dit niet is gelukt. Wel vertelt deze trilogie een origineel verhaal en is zeker de moeite waard om te lezen. Het bezorgt je een onheilspellend gevoel, want je weet dat er iets gruwelijks aan moet komen, wat je dan weer wel bij zou blijven. Deze trilogie is dus best leuk, maar het is geheel aan jou of je het laatste deel aanvaart of niet.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling