Uitgever: De Bezige Bij
ISBN: 9789023491453
Uitgave: Paperback, 336 pagina's
Verschenen: Februari 2015
Prijs: € 19,90
Categorie: Volwassenen

In het eerste deel van de Southern Reach-trilogie maakte je kennis met gebied X, een ongerept natuurgebied waar de laatste jaren alleen expedities naartoe gingen, en die hadden nooit een goed einde. Het tweede deel van deze trilogie focust zich op de organisatie achter deze expedities. Na de twaalfde expeditie wordt John Rodriguez benoemd tot hoofd van Southern Reach, de organisatie die zich bezighoudt met het gebied X. Hij gaat op zoek naar de geheimen die hier achter schuil gaan. Hij ondervraagt de expeditieleden, doorzoekt allerlei gegevens en bekijkt beeldmateriaal, maar hierdoor komt hij wel tot verontrustende ontdekkingen over zijn collega’s en zichzelf. Zou John de waarheid onder ogen willen zien?

Flinke woordenschat maar trage opbouw
In Vernietiging weet Jeff VanderMeer de lezer te verbazen met zijn uitgebreide beschrijvingen over het natuurgebied van gebied X, en in dit deel verplettert hij je weer met zijn grote vocabulaire en fijne zinsopbouw. Dit is een boek waar je echt even voor moet gaan zitten, maar dat is het zeker waard! De zinnen zijn prachtig geformuleerd en zijn een genot om te lezen. Autoriteit is een dikkere pil dan Vernietiging. Het eerste deel van deze trilogie is vrij kort en heb je zo uit, terwijl het vervolg veel meer bladzijdes bevat en er intimiderend uitziet. Vooral in het begin moet je even in het verhaal komen. De spanning komt langzaam op gang en pas tegen het einde aan wordt het echt spannend. Vooral in de eerste helft gebeurt er niet veel en blijven de personages vaak om de hoofdzaak heen draaien. Dit haalt het tempo uit het verhaal, maar gelukkig heeft het einde de spanning waar je naar verlangt. Vele stukken in het verhaal zijn naar mijn mening wat overbodig en hadden er ook uit gelaten kunnen worden.

In Vernietiging weet Jeff VanderMeer de lezer te verbazen met zijn uitgebreide beschrijvingen over het natuurgebied van gebied X, en in dit deel verplettert hij je weer met zijn grote vocabulaire en fijne zinsopbouw. Dit is een boek waar je echt even voor moet gaan zitten, maar dat is het zeker waard! De zinnen zijn prachtig geformuleerd en zijn een genot om te lezen.

Veel mysterie maar vlakke personages
In dit boek gaat het vooral om het mysterie rondom gebied X. Wat schuilt er achter dit gebied? Hoe is het precies ontstaan? Welke mensen hebben hier mee te maken? Wat is er nou precies gebeurd met de expeditieleden? Vele vragen blijven in je hoofd rondspoken en je krijgt gelukkig al een paar antwoorden. Doordat je vanuit het perspectief leest van John, die onderzoek doet naar gebied X, ga je samen met hem op zoek naar de oplossing rond dit mysterieuze gebied. Sommige ontdekkingen zijn best schokkend en zorgen voor de nodige rillingen. Na het lezen van dit boek ben je echt toe aan het derde deel! De personages zijn jammer genoeg weer erg vlak en je kan weinig hoogte van ze krijgen. Je krijgt te maken met het personeel van Southern Reach, maar ook zij hebben nauwelijks diepgang. Dit schept een grote afstand tussen de lezer en de karakters in het verhaal: het voelt erg zakelijk aan. De hoofdpersoon, John Rodriguez, geeft nog wat informatie over zijn verleden, maar een duidelijke persoonlijkheid kan je in dit boek niet vinden. Verder zijn de directrice en de biologe grote personages in het verhaal, maar de anderen kan je in het begin nauwelijks uit elkaar houden omdat ze te veel op elkaar lijken. Sommige personages zijn vrij nietszeggend, terwijl de hoofdpersonen juist meer naar voren komen. De balans hierin is lastig te vinden en dat is wel een nadeel aan dit boek.

Autoriteit heeft zo zijn goede kanten, maar door de oppervlakkige personages en wat trage spanningsopbouw zou je minder van dit boek kunnen genieten dan van zijn voorganger. Dit boek had beter kunnen zijn als er een groot gedeelte van het boek werd geschrapt, zodat het dezelfde omvang zou hebben als Vernietiging. Hierdoor zou de spanning veel beter uit de verf komen! Wel maakt het einde je enorm nieuwsgierig naar het laatste deel in deze trilogie, laat dat deel dus maar gauw komen!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling