Uitgever: De Bezige Bij
ISBN: 9789023486831
Uitgave: Paperback, 223 pagina’s
Verschenen: Juli 2014
Prijs: € 18,50
Categorie: Volwassenen

Vier geleerde vrouwen gaan op expeditie naar gebied X: een afgesloten stuk land dat onbewoond is. Voor deze vier vrouwen zijn er nog elf expedities geweest die allemaal op een vreselijke manier afliepen: sommige expedities kwamen niet terug, leden moordden elkaar uit en sommige expeditieleden kwamen wel terug, maar stierven na hun terugkomst. In de twaalfde expeditie gaan een antropologe, een landmeter, een psychologe en een biologe naar gebied X toe.  Je volgt het verhaal van de biologe, een introverte maar slimme vrouw waarvan haar man meedeed aan de elfde expeditie, waarna hij als een schim van zichzelf terug kwam.

De vier geleerden moeten het gebied in kaart proberen te brengen, zonder dat ze besmet raken of sterven. Maar er heerst spanning in de groep. De psychologe doet erg vreemd en probeert de touwtjes in handen te houden en wanneer de expeditieleden eigenaardige dingen ontdekken, blijkt er iets goed mis te zijn met gebied X. Zal de biologe het raadsel van gebied X kunnen oplossen?

Goed opgebouwde spanningsboog
Vernietiging is een spannend en mysterieus eerste deel van de Southern Reach-trilogie. Volwassenen kunnen zeker genieten van de spanningsboog die VanderMeer in zijn verhaal stopt. In het begin van het boek is er nog weinig bekend over de situatie en de personages, maar voel je wel al dat er iets niet in de haak is. Langzamerhand wordt er meer duidelijk en wordt de spanning steeds meer opgebouwd.  Beetje bij beetje word je in het verhaal in gestort en word je steeds benieuwder naar het einde van dit boek en de vervolgdelen. Het mysterieuze gebied brengt dan ook genoeg raadsels met zich mee, die je graag beantwoord wilt zien. Hierdoor zul je het boek niet zo maar weg kunnen leggen.

Weinig aandacht voor personages
Een nadeel aan Vernietiging is dat er vrij weinig aandacht is voor de personages.  Je leest vanuit de ogen van de biologe, maar zij is meteen ook het enige personage waar je wat informatie van krijgt. De vier geleerden worden allemaal niet bij naam genoemd en blijven onbekend. Dit schept een duidelijke afstand tussen de personages en de lezer. Het uiterlijk van de vrouwen wordt ook niet omschreven, waardoor je vrij kan interpreteren hoe de personages eruit zien.  Mensen die graag boeken lezen met veel details en uitgewerkte personages, kunnen dit boek dus beter laten liggen. De enige karakterbeschrijving die in het boek naar voren komt, is die van de biologe. In flashbacks krijg je het verleden van de biologe te zien en wordt haar karakter beschreven. Van de psychologe krijg je ook wat karakter te zien, aangezien de biologe haar niet vertrouwt. De andere twee expeditieleden zijn daarentegen erg vlak en over hen kom je amper wat te weten.

Hoewel je dus vrij weinig te weten komt over de personages, is het landschap en de expeditie wel enorm uitgewerkt. Aangezien je leest vanuit het perspectief van de biologe, wordt er op een biologische manier de omgeving en de dieren die er leven beschreven. Ook krijg je genoeg details te horen over de expeditie, wat de leden allemaal mee hebben genomen en hoe de expeditie in zijn werk moet gaan. Dit boek kan daardoor zo nu en dan wel wat zakelijk overkomen.

Vernietiging is een boek met een sterke opbouw. De omgeving en de expeditie krijgen veel aandacht, maar de personages krijgen helaas een stuk  minder vorm. Het verhaal heeft genoeg spanning en je zult zeker benieuwd maken naar het tweede deel in deze trilogie. Hopelijk krijgen we in het tweede deel dan wel wat meer achtergrond bij de personages.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling