Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024529469
Uitgave: Paperback, 335 pagina's
Verschenen: April 2009
Prijs: € 14,95
Categorie: Volwassenen

In het koninkrijk Carolia is het vereren van de duistere godheid Cataris verboden. Onder de ontevreden bevolking vergaart de godheid met zijn belofte van een beter hiernamaals echter steeds meer volgelingen. Deze opstandige Cataristen worden aangevoerd door de profeet Zabatha, die in de geest van zijn godsdienst letterlijk over lijken gaat om zijn doel te bereiken: alleenheerschappij van zijn god. De jonge Marak wordt opgeleid als priester van Cataris, maar zijn leven verandert abrupt wanneer de profeet gevangen wordt genomen en de tempel met zijn volgelingen wordt vernietigd. Marak krijgt een tweede kans, maar wanneer Zabatha ontsnapt wordt Marak voor het blok gezet. Kan hij de invloed van zijn vroegere cultus weerstaan, of blijft hij trouw aan zijn nieuwe levenspad?

Fijn debuut
Profeet van de Duivel is het debuut van de Nederlandse Adrian Stone. Hierin introduceert hij zijn wereld waarin de Duivel-trilogie en later het Rune-tweeluik zich zullen afspelen. In dit allereerste boek volgen we de getalenteerde Marak en zijn drie metgezellen in hun queeste om de ontsnapte Zabatha wederom gevangen te nemen. Hierbij worden ze natuurlijk van alle kanten tegengewerkt door sympathisanten van de profeet.

Marak en zijn metgezellen belanden van het ene avontuur in het andere en deze actiegerichte aanpak maakt het dat je als lezer door wil blijven lezen. De schrijfstijl van Adrian Stone is daarbij heel erg toegankelijk en dit zorgt ervoor dat er behoorlijk wat vaart in het verhaal zit. Dat het boek zo snel wegleest komt daarnaast ook door het niet al te gecompliceerde verhaal. Dit is niet storend, maar zorgt er in sommige delen voor dat er wel wat voorspelbaarheid in sluipt. Vooral de personages zijn daar onderdeel van, zij verbergen weinig subtiel hun ware aard. Dit had met een wat listigere uitwerking het verhaal nog veel sterker en spannender gemaakt.

Tijdens het lezen vielen me af en toe kleine onvolkomenheden op in voornamelijk de gedragingen van de personages. Zo waren enkele gedachtekronkels van personages niet altijd even logisch, of waren sommige luchtige gesprekken tijdens benarde situaties niet heel realistisch. Als dit soort puntjes in de vervolgen weggewerkt zijn, zou het verhaal in combinatie met de prettige schrijfstijl kunnen zorgen voor een heel sterk fantasy-avontuur.

Interessant magiesysteem
De wereld waarin het verhaal zich afspeelt voelt in alles aan als een typische epische fantasywereld. Toch heeft Stone er een eigen invulling aan gegeven met een interessant magiesysteem. In de wereld die hij heeft geschapen wordt magie namelijk bedreven door priesters, die slechts energie van hun godheden kunnen doorgeven (kanaliseren). Dit is een heel interessant gegeven, aangezien de priesters hierdoor afhankelijk zijn van de gunst van hun god (je kunt je in principe slechts tot één god wenden). Zo kunnen priesters van de goddelijke Ava (god van het evenwicht) hun krachten niet aanwenden om mensen te doden. Deze restricties zorgen voor de nodige spanning, aangezien de ‘magiegebruikers’ in deze wereld dus ook hun grenzen hebben. Hopelijk wordt dit systeem in de volgende delen nog verder uitgediept, met wellicht wat meer achtergrond van de goden zelf. Hiermee zou Stone zijn wereld toch iets meer ‘eigen’ kunnen maken.

Het fantasydebuut van Adrian Stone is een vlot fantasyverhaal dat met vaardige pen is geschreven. Persoonlijk had ik iets meer ruimte voor het opbouwen van de wereld willen zien, maar dit doet niets af aan het feit dat de pagina’s zichzelf om leken te slaan.

NB
Terwijl ik Profeet van de Duivel als apart boek heb gelezen is deze inmiddels in de winkels uitverkocht. De Duivel-trilogie is nu in herdruk verschenen en verkrijgbaar als een omnibus (ISBN: 9789024562503).

Eindoordeel: score

Dave Cobben

Dave is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.

Jouw beoordeling