Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021016665
Uitgave: Paperback, 287 pagina’s
Verschenen: oktober 2015
Prijs: € 16,99
Categorie: Young Adults

Olivia wordt wakker op een onbekende tropische plek in de wilde natuur. Waar is ze en hoe is ze daar beland? Zou ze soms een overlevende zijn een vliegtuigcrash? Uiteindelijk ontmoet ze de tweeling Jan en Willem, de huisvrouw Mona van Dam, leadzanger van een beroemde rockband Bon Jon en de zestienjarige Erdim. Samen gaat het gezelschap door dit oerwoud. Olivia krijgt steeds meer vragen. Hoe kan het gezelschap elkaar verstaan, terwijl iedereen een andere taal spreekt? Wat is het verband tussen deze personen, zijn ze wel de enige mensen op deze plek? De antwoorden op deze vragen zijn verbazingwekkend en Olivia wil maar al te graag weer terug naar huis. Hoe gaat ze dit doen?

Een verwarrend begin, maar een mooie uitwerking
De kristallen sleutel is het begin van de serie Out There, een spannend verhaal vol avonturen. Het begin van het verhaal zorgt voor veel vragen. Hoe komen Olivia en de andere personages hier terecht? Wat is er gebeurd? Waarom zijn deze mensen hier, kennen ze elkaar al van het verleden en waar moeten ze terecht? Deze verwarrende introductie maakt het verhaal heel vaag, maar je wilt maar al te graag antwoorden op je vragen, waardoor je zeker door blijft lezen. De tropische natuur in het boek is goed beschreven, het lijkt net alsof je op expeditie bent in een onbekend oerwoud en op een groot avontuur gaat!

De schrijfstijl van Manon Spierenburg is heel beeldend en weet het mysterie langzaam te verduidelijken.

Halverwege het verhaal wordt steeds meer duidelijk waarom het gezelschap op deze plek is beland en wat het hele verhaal is achter het oerwoud. Dit concept is heel gaaf en zodra je wat informatie hebt gekregen over de hele situatie, ben je zeker benieuwd naar de rest van het verhaal! Ook krijg je meer informatie over de personages en hun verleden, wat heel interessant is om te lezen. Het avontuur kan eindelijk goed beginnen en er komt steeds meer actie in het verhaal. Het begin van het verhaal is dus wat stroef, maar daarna ga je met gemak door het boek heen!

Fijne personages, mooie schrijfstijl
De zes personen in Out There zijn heel divers en hebben allemaal hun eigen verhaal. Olivia weet weinig van haar verleden, maar krijgt steeds bepaalde beelden van vroeger te zien. Ze is dapper en slim: zij is ook de eerste die de situatie begint te begrijpen. De tweeling Jan en Willem zijn ook twee vrolijke pubers die een vrolijke inslag geven in het verhaal. Mona van Dam is in het begin een tuttige tante die maar niet kan ophouden met praten als ze eenmaal begonnen is, maar uiteindelijk kan je je ook wat meer verplaatsen in haar persoonlijkheid. Bon Jon is een personage met veel inhoud, zijn verleden is heftig en doet je zeker verbazen. Daarnaast heb je Erdim, een nogal brutale maar charmante jongen die geen avontuur uit de weg gaat. Dit gezelschap is lekker divers en maakt het verhaal heel gevarieerd!

De schrijfstijl van Manon Spierenburg is heel beeldend en weet het mysterie langzaam te verduidelijken. Ze heeft een mooie opbouw gemaakt en laat de personages met hun eigen stem spreken. De beschrijvingen van de natuur zijn heel goed gedaan en haar schrijfstijl weet je zeker te pakken.

De kristallen sleutel is in het begin een wat moeilijk boek, maar als je eenmaal de antwoorden hebt op je vragen wil je alleen maar meer! Manon Spierenburg schrijft op behoorlijk niveau, weet de personages vorm en inhoud te geven en de wilde natuur in het boek geeft het een avontuurlijk tintje. Het einde van De kristallen sleutel is maar al te spannend en vraagt naar meer! Een tweede deel mag snel komen, want als lezer kan je niet wachten op het vervolg!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling