Uitgever: Gottmer
ISBN: 9789025751463
Uitgave: Paperback, 379 pagina's
Verschenen: Oktober 2014
Prijs: € 16,95
Categorie: Young Adults

Na de zware tijden voor Day en June lijkt het wat beter te gaan. June werkt hard voor kandidaat-Principes en Day woont samen met zijn broertje Eden, terwijl ze samen goed worden verzorgd. De gezondheid van Day gaat wel flink achteruit, maar hij probeert het te redden met behulp van medicijnen en artsen. De nieuwe Elector doet het goed, er zijn al onderhandelingen voor een vrede tussen de Republiek en de Koloniën, tot er een pestepidemie uitbreekt en de oorlog weer van start lijkt te gaan. June moet ervoor zorgen dat Day goedkeuring geeft om weer proeven uit te voeren op zijn broertje Eden, omdat hij waarschijnlijk voor een medicijn kan zorgen. Day doet er alles voor om zijn broertje veilig thuis te houden, maar Eden is de enige hoop op een vrede. In de afsluiter van de Legend-trilogie moeten de twee wonderkinderen grote offers maken om dit verhaal nog tot een goede afloop te laten brengen…

Meeslepend en spannend
Finale is het derde en laatste deel in de serie van Marie Lu. Vanaf de eerste bladzijde bevind je je gelijk weer in de Republiek en pakt het verhaal je gelijk weer vast. Dit boek is makkelijk op te pakken, ook als je de eerste twee delen een tijdje geleden hebt gelezen. Door de dreiging van de terugkerende oorlog is er veel spanning, waardoor je het boek maar moeilijk weg kunt leggen. Marie Lu zorgt ook voor de nodige cliffhangers door de twee verschillende perspectieven zodat je toch een extra hoofdstuk erbij wilt pakken.

Nu zijn er niet alleen spanningen te vinden in de Republiek en Amerika zelf, maar wordt er ook druk van buiten Amerika geoefend. De Elector probeert bondgenoten te worden met Antarctica, waar nu een welvarende maatschappij leeft. De president van Antarctica gaat niet zomaar akkoord met de voorwaarden en zo komt er nog meer druk op de ketel. Doordat je ook terecht komt in de maatschappij van Antarctica, krijg je weer een totaal andere beschaving te zien die ook weer zijn plus- en minpunten heeft. Het is erg interessant om deze politieke en economische verschillen te zien tussen werelddelen en dat maakt het boek ook realistischer.

Voor mensen die na De Hongerspelen of de Divergent-trilogie weer toe zijn aan een spannend dystopische trilogie, moeten zeker Legend op gaan pakken.

Spectaculair einde
In de eerste twee delen zijn de persoonlijkheden van June en Day al uitgewerkt, in dit deel worden ze veel sterker en kan je nog meer meeleven met de twee pubers. Ze hebben veel te verduren gekregen en het vooruitzicht lijkt niet veel goeds in petto te hebben. Day is mentaal al erg beschadigd, terwijl June ook veel beproevingen moet doorstaan die haar zwaar kunnen komen te staan. Alle gebeurtenissen die ze meemaken zorgen ervoor dat je een enorme lading sympathie voor ze krijgt. De chemie tussen de twee wonderkinderen geeft ook een romantische lading aan dit boek waardoor meisjes kunnen zwijmelen bij de romantiek, en jongens kunnen genieten van de actie in dit boek.

Finale heeft zeker een prachtig einde gemaakt aan deze trilogie, het was een ware finale. De gebeurtenissen in het boek liepen naar een spannende climax waarbij alles uit de personages werd gehaald. Offers moesten worden gemaakt, er was actie, pijn, maar achteraf een perfecte afloop.

Marie Lu heeft op een prachtige wijze de Legend-trilogie afgesloten. De spanning is in dit boek om te snijden, de wereld van Legend wordt nog uitgebreider en de personages staan voor ultieme beproevingen te staan. Voor mensen die na De Hongerspelen of de Divergent-trilogie weer toe zijn aan een spannend dystopische trilogie, moeten zeker Legend op gaan pakken.  Dit boek is zowel geschikt voor jongens als voor meisjes en ook ouder publiek zou deze trilogie kunnen waarderen. Een waardige afsluiter van deze serie, Marie Lu kan zich wat mij betreft plaatsen in het rijtje van geniale schrijvers!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling