Uitgever: Clavis
ISBN: 9789044824056
Uitgave: Hardcover, 300 pagina’s
Verschenen: Maart 2015
Prijs: € 19,95
Categorie: Young Adults

Esther is veertien jaar en heeft een normaal leventje. Ze woont in een dorpje in de Pyreneeën, gaat naar de middelbare school, werkt in een supermarkt en verder lijkt haar leven niet spannend. Op een avond wil Esther met vriendinnen naar een feestje, maar haar moeder wil dat ze alleen thuis blijft. Op die avond komen er drie mannen haar huis binnendringen. Ze hebben een injectie bij zich die ze Esther toedienen. Ze dreigen dat Esther niks mag vertellen. Esther belooft dit en al snel merkt ze dat deze injectie een bepaalde werking op haar heeft… Haar lichaam reageert er heftig op en haar zintuigen worden hypergevoelig. Wat was dit en waarom gebeurt dit bij haar?

Een fijne opbouw met de juiste spanning
In de ban van de wolf blinkt uit door de vlotte schrijfstijl van Christine Charliers en de spanningsopbouw. Als je eenmaal begonnen bent in het verhaal, leg je dit boek niet zo makkelijk weg en kan je het binnen een dag uitlezen. Het lijkt op het eerste gezicht een dikke pil die je niet snel uitleest, maar niets is minder waar. Charliers heeft een fijn tempo en beschrijft alles gedetailleerd, maar niet zo gedetailleerd dat het langdradig wordt. Aangezien Charliers in België woont, zijn sommige woorden niet heel gebruikelijk in het Nederlands (Nederlandse jongeren zullen bijvoorbeeld niet snel het woord ‘fuif’ gebruiken), maar ik vond dit niet storend. Charliers heeft een mooie mix gemaakt tussen de Vlaamse en Nederlandse taal.

In dit verhaal is genoeg spanning te vinden, maar dit wordt wel op de goede momenten gedoseerd. Al snel wordt Esther aangevallen door de drie mannen en de spanning bouwt daarna weer langzaam op. De opbouw naar de ontdekking van de inhoud van de injectie duurt wel lang, maar de aanloop hier naartoe is prima gedaan waardoor het niet vervelend wordt. Op een gegeven moment wordt het verhaal wat voorspelbaar, maar als de uitwerking van de injectie bij Esther duidelijk is, wordt het verhaal weer erg interessant. Het verhaal houdt je door de spanning in zijn greep en laat je niet meer los!

Een boek met research
Door de loop van het verhaal merk je dat Charliers veel research heeft gedaan om het verhaal realistisch over te doen laten komen. Vooral op medisch gebied wordt er in indrukwekkende termen gesproken over cellen en de inhoud van de injectie. Het maakt het verhaal een stuk geloofwaardiger en Charliers heeft ook veel onderzoek gedaan naar het fantasy-gedeelte in het verhaal. Het is duidelijk dat ze werk gemaakt heeft van dit verhaal. De locatie van het verhaal is alleen erg zwak, de Spaanse Pyreneeën is op zich een mooie locatie, maar komt niet goed uit de verf in het verhaal en vele punten komen daardoor onlogisch en ongeloofwaardig over. Er had toch wat meer onderzoek gedaan moeten worden naar de logica in het verhaal, want daar kan veel kritiek op geleverd worden.

De personages zijn verder leuk om over te lezen en zelfs de drie mannen kan je met gemak uit elkaar houden. Ieder personage heeft typerende karaktereigenschappen en een duidelijke persoonlijkheid. De persoonlijkheid van Esther is echter wat minder uitgesproken, waardoor veel lezers zich goed in haar kunnen inleven. Deze doodnormale tiener maakt uiteindelijk behoorlijk wat bijzondere dingen mee en haar handelingen zijn heel begrijpelijk, iedereen kan zichzelf herkennen in deze meid.

In de ban van de wolf is een spannend verhaal met een vlotte schrijfstijl en fijne personages. Charliers heeft het verhaal goed uitgedacht en een subtiel vleugje romantiek maakt het verhaal helemaal af. Zowel jongens als meisjes kunnen genieten van dit boek, je raakt er echt in de ban van! Op sommige momenten is het verhaal iets voorspelbaar, maar je blijft zeker doorlezen dankzij de vlotte schrijfstijl. Vlaamse en Nederlandse jongeren zullen beide het woordgebruik kunnen waarderen en vraagt naar meer! Laat het vervolg maar gauw komen!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling