Uitgever: Van Goor
ISBN: 9789000340750
Uitgave: Paperback, 440 pagina’s
Verschenen: oktober 2015
Prijs: € 19,99
Categorie: Young Adults

Na de grote gevechten in het eerste deel van Endgame moesten de spelers vechten voor hun leven. Twaalf afstammelingen van verschillende rassen mensen moeten tegen elkaar strijden om hun ras te laten leven. Endgame komt wat dichter bij de finale en nadat de Aardsleutel is gevonden, is iedereen hard op zoek naar de Luchtsleutel, de tweede van de drie sleutels. De kandidaten krijgen er weer nieuwe bondgenoten en vijanden bij, waardoor het spel nog spannender wordt dan ooit tevoren…

Groot aantal personages
Endgame is een spannende trilogie, waarbij De luchtsleutel het spel totaal weet uit te breiden door nieuwe personen of instanties die zich gaan bemoeien met de spelers. De hele wereld begint onder ogen te zien dat de planeet aan haar einde komt en dat maar één bevolkingsgroep zou het kunnen overleven. Beetje bij beetje worden de spelers bijgestaan door hun familie, vrienden of zelfs de overheid. Nu iedereen door heeft dat het lot bepaald kan worden door de spelers in Endgame, worden veel meer mensen betrokken bij dit avontuur. Nu de groep spelers kleiner begint te worden, is er weer ruimte voor nieuwe personages die de spelers helpen met hun opdracht.

De hele wereld begint onder ogen te zien dat de planeet aan haar einde komt en dat maar één bevolkingsgroep het zou kunnen overleven.

In Endgame lees je vanuit verschillende perspectieven, wat soms lastig te volgen kan zijn. Het kan zijn dat je moeite kan hebben om alle personages uit elkaar te houden, dus enige concentratie is een vereiste als je bezig bent met deze trilogie. Gelukkig hebben alle personages hun eigen achtergrond, talenten en interessante verledens waardoor het wat makkelijker wordt om iedereen van elkaar te onderscheiden. Ook zijn er bepaalde personages wat meer op de voorgrond gezet, waardoor je zelf de keuze maakt achter welke speler je staat en wie er zou moeten winnen.

Actie, gevechten en een hoop gepuzzel
Endgame is een groot avontuur dat zowel mannelijke als vrouwelijke lezers zal aanspreken. De spanning is constant aanwezig en elk personage werkt zichzelf in de penarie door heftige gevechten, grote confrontaties en bijzondere ontdekkingen. Door de perspectiefwisseling wordt je van het ene avontuur in de andere geworpen en wanneer alle spelers eenmaal bij elkaar komen voor een grote climax, kan je niets anders dan dit boek zo snel mogelijk uitlezen!

De auteurs van Endgame hebben een extra dimensie toegevoegd aan deze trilogie: er is namelijk een gigantische puzzel te vinden in dit boek. Bepaalde symbolen, tekeningen, een opsomming van bepaalde woorden, de boeken bevatten elk een puzzelwerk waarbij je een enorme prijs kan winnen. De lezer die als eerst de puzzel van Endgame kan kraken, kan een grote geldsom winnen. Dit kan je nog meer motivatie geven om dit boek in huis te halen, maar al snel kan je de hoop opgeven aangezien de puzzels in het verhaal van hoog niveau zijn waarin nauwelijks logica te ontdekken is. Hierdoor kan je wat teleurgesteld raken, want het hele puzzelaspect is dus veel lastiger dan je denkt.

Endgame 2: De Luchtsleutel is een boek vol spanning en ruige actie, alleen kan het wat lastig te volgen zijn door de vele perspectiefwisselingen. De personages hebben ieder wel een eigen stem en kan je goed herkennen, maar het verhaal wordt hierdoor wel grotesk, waardoor veel concentratie tijdens het lezen echt nodig is als je het verhaal wilt snappen. Het einde geeft in ieder geval een fenomenale afsluiter waardoor je haast niet kan wachten op het laatste deel in deze trilogie! De puzzel in het boek geeft wel een interessant extra aspect aan het boek, maar kan zo ingewikkeld zijn dat je al snel de hoop zal opgeven. Welke bevolkingsgroep uiteindelijk het einde van de wereld zal overleven en wie Endgame zal winnen? Dat gaan we merken in het laatste deel in deze trilogie en dat belooft spannend te worden!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling