Uitgever: Silvester Strips
ISBN: 9789058858849
Uitgave: Hardcover, 56 pagina’s
Verschenen: Februari 2014
Prijs: € 16,95
Categorie: Graphic Novels

Elisabeth, een meisje van 13 jaar oud met wit haar en rode ogen, aanschouwt haar eigen begrafenis. Haar ouders, haar zusje Dorothea en haar vriendinnen rouwen rond haar grafkist. Maar Elisabeth kan iedereen zien, en ze heeft het gevoel dat ze nog leeft! Ze ontwaakt uit haar nachtmerrie en belandt in een andere wereld. Elisabeth is dood, maar ook niet helemaal. Ze is niet alleen, ze wordt vergezeld door drie pratende dieren, Napoleon, Ulysses en Leonardo. Elisabeth wil terug naar de wereld van de levenden, waar ze weer bij haar vriendinnen en zusje kan zijn, en waar ze niet de vreselijke gave heeft om alles te laten sterven wat ze met haar handen aanraakt.

Terwijl Elisabeth een manier zoekt om weer terug te komen naar de normale wereld, probeert Nora, een vriendin van Elisabeth, samen met haar vriendinnen uit te zoeken waarom Elisabeth is gestorven en wat voor mysterie hierachter schuilt.

Veel emotie en fantasy, weinig achtergrond
Elisabeth neemt je mee in haar verdriet van haar dood en haar verlangen om terug te keren naar haar zusje en haar vriendinnen in de normale wereld. Je leeft als lezer erg met haar mee en je hoopt op een goede afloop. Je beleeft niet alleen de emoties van Elisabeth, maar ook die van haar zusje Dorothea en haar vriendin Nora. Je voelt het enorme verdriet van Dorothea en je merkt de vastberadenheid van Nora om achter het mysterie van Elisabeth ’s dood te komen. De personages zijn goed uitgewerkt en ze nemen je mee door een emotionele achtbaan.

Ook is het fantasygedeelte volop aanwezig. De wereld waarin Elisabeth zich bevindt is zeer mysterieus, en zo ook de wereld van de levenden waar Nora haar zoektocht beleeft. De wezens in de wereld van Elisabeth zijn ook erg origineel. De dieren hebben tijdens hun overstap naar de bijzondere wereld een transformatie ondergaan. Napoleon is een kat die deels koraalslang is geworden, Ulysses is een vleermuis met kippenpoten en Leonardo is een pad met spinnenpoten. Ook heeft Elisabeth tijdens haar overstap naar de halfdode wereld een gave gekregen, ze kan namelijk met een aanraking van haar handen wezens laten sterven. Ze draagt hierdoor ook zwachtels om haar handen om deze gave niet te gebruiken.

Hoewel er veel fantasy in het verhaal is, wordt er weinig aandacht besteed aan de achtergrond van deze wereld en de wezens. Als lezer krijg je veel vragen over de halfdode wereld, hoe je er komt, waarom mensen en dieren een ander uiterlijk krijgen en hoe je precies naar de levende wereld terugkeert, maar deze vragen blijven onbeantwoord. De details worden dus niet goed uitgewerkt, wat jammer is. Hopelijk krijgen deze vragen kans op een antwoord in de volgende delen van deze trilogie.

Prachtig getekend, mooie tekst
De tekeningen en inkleuring van deze strip zijn prachtig uitgewerkt. De strip vertoont veel gotische kenmerken, terwijl de personages veel overeenkomsten hebben met manga. De nadruk op groene en blauwe kleuren geven een mooi contrast met de rode details, wat deze strip een unieke en schitterende uitstraling geeft.

Niet alleen de tekeningen zijn prachtig, zo ook de tekst. De monologen vertonen ingewikkelde geformuleerde zinnen en dit wordt afgewisseld met heldere zinnen die de personages tegen elkaar zeggen. Canepa weet hier een mooie balans in te vinden waardoor lezers van verschillende leeftijden deze strip erg zullen waarderen.

END is een prachtig sprookje met de nadruk op emotie, fantasy en thema’s zoals leven en dood, hoop en verdriet, fantasy en mysterie. De prachtige tekeningen en het taalgebruik passen erg goed bij elkaar. Hoewel erg nog weinig informatie wordt gegeven over de wereld waar onze personages zich bevinden, hoop je als lezer veel antwoorden te krijgen in het volgende deel van END. Kortom, een mooi en mysterieus begin van deze trilogie.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling