Uitgever: Zilverspoor
ISBN: 9789490767723
Uitgave: Paperback, 249 pagina’s
Verschenen: Augustus 2014
Prijs: € 17,95
Categorie: Young Adults

Toen de oma van de jonge Gabriël overleed, kwam de Dood langs om hem te vertellen dat hij onsterfelijk kon worden, als hij het hulpje van de Dood zou worden. Gabriël nam dit voorstel aan en hij is nu al jaren de knecht van de Dood. Als iemand overlijdt, moet Gabriël de desbetreffende persoon geruststellen, totdat Magere Hein de ziel van de stervende op komt halen. De Dood, ook wel Magere Hein of de Zielenoogster genoemd, geeft Gabriël vaak de opdracht om een stervende gerust te stellen bij slachtoffers van gruwelijke moorden. Jammer genoeg ziet de politie Gabriël hierdoor voor een moordenaar aan. Gabriël gaat op zoek naar de daders van deze moorden en komt uit bij een groep jongeren, die op een brute wijze vrouwen vermoorden.

Daarnaast wil Gabriël erachter komen waarom hij is verkozen om het hulpje van de Dood te worden en waar zijn grootmoeder naartoe is gegaan na haar dood. Gabriël komt erachter dat de Dood dingen heeft afgesproken met de Hogere Machten, waar Gabriël een belangrijke rol in speelt.

Interessante personages, weinig variatie
Gabriël is het spannende eerste deel van De Ruiters van de Dood. Gabriël komt in vele gevaarlijke situaties terecht en moet onwijs voorzichtig zijn om niet op te vallen. Gabriël heeft al op jonge leeftijd letterlijk en figuurlijk de Dood gezien, en daardoor is hij zeker een interessant personage om over te lezen. Hoewel hij al vele sterfgevallen heeft meegemaakt, vindt hij het nog steeds vreselijk om dit te zien en maakt dat hem heel menselijk. Ook de Dood zelf is erg intrigerend. Als persoon is hij niet goed of slecht, en blijkt hij te beschikken over een duister gevoel humor. Als lezer wil je graag meer over de Dood te weten komen en de vragen die Gabriël heeft wil je ook beantwoord zien. Dit is zeker een reden waarom je dit boek uit wil lezen.

Hoewel er leuke personages zijn, is de verhaallijn wat minder. De gebeurtenissen zijn meer een routine geworden; Gabriël moet naar een persoon die bijna komt te overlijden, hij ziet de moord en stelt het slachtoffer gerust, de Dood komt de persoon halen en de politie weet Gabriël bijna te vinden. Dit haalde de vaart een beetje uit het verhaal, omdat niet veel variatie was in het verhaal. Deze gebeurtenissen werden meerdere keren herhaald in het boek en daardoor lazen sommige hoofdstukken behoorlijk traag.

Spannend achtergrondverhaal
Hoewel de vaart er af en toe niet echt in zat, is het achtergrondverhaal van de Dood en zijn weddenschap met de Hogere Machten wel goed uitgewerkt en wil je na het lezen van dit boek, graag het vervolg lezen. De Dood is een entiteit naast God en de Duivel, maar hoewel God en de Duivel hun eigen plek hebben waar ze over heersen, heeft de Dood geen eigendom. Hij zou graag over de Aarde willen heersen, en dit heeft hij kunnen bereiken door een weddenschap af te sluiten met God. De Dood moet vier ruiters vinden die hem helpen om de baas te worden van de Aarde. Als lezer word je snel benieuwd of de Dood zijn streven kan behalen. Na het lezen van dit boek kan je namelijk niet wachten om het vervolg te gaan lezen, waar de volgende ruiter zal worden aangekondigd!

Gabriël is een spannend eerste deel van de serie van Bianca Schepel. Het boek bevat veel spanning, interessante personages en mysteries. Zo nu en dan zat de vaart er niet helemaal in en kwam er wat herhaling in het verhaal voor, maar het achtergrondverhaal zorgt ervoor dat je toch door wil lezen en niet kan wachten op het tweede deel van deze serie.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling